• Anonym (Rädd)

    Vågar ni vaccinera er mot covid?

    Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

    Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

    Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

    Vad tänker ni kring vaccinering?

  • Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Gravid) skrev 2021-06-22 22:49:26 följande:

    Dock står det ju att:

    "The virus transmissibility is higher with this variant and I think the big problem is that the health system for maternal care in Brazil is very bad.?

    ?I think we have more cases because of the variant, and because our maternal health system is very fragile, we have this result."

    De citaten tyder ju på att de har en smittsam variant som infekterar fler, och pga undermålig mödravård så dör fler av hanteringen. Om väldigt många smittas i ett land med stor population kommer ju fler avlida, tyvärr.


    Ja inte lätt när man är gravid och oroar sig för allt, som man gör, förstår att du är tveksam.
    Det man vet nu är att gravida och foster tydligen kan drabbas hårt av COVID. Man vet inte om det påverkar fostret negativt. Bäst är väl att låsa in sig och avvakta, men eftersom man vet att risken är stor för negativa konsekvenser hos gravida, skulle nog jag vaccinerat mig i din situation. Mutationer verkar vara värre i många hänseenden och man vet inte när de slutar att komma.
    Det kan komma extra smittsamma mutationer i Sverige också, och sjukvården är inte beredd för det.
    Lycka till med ditt val och bebisen!
  • FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2021-06-21 17:07:28 följande:

    Ja, det finns också mot betalning, men det finns gratis också. 

    Fika och shoppa är något som jag har inskränkt till ett absolut minimum under pandemin, och jag tycker det är dumt att springa i affärer i onödan när det är stor smittspridning ute. Nu går det ju någorlunda, men innan så har vi handlat kläder på nätet. 


    AndreaBD skrev 2021-06-21 23:42:50 följande:

    Jaså en till som bara hoppar in i tråden för i syfte av personangrepp. Inte för att diskutera ämnet. Räcker det inte att påven gör? 


    Om man diskuterar vaccin, risk för att smittas etc och framhåller sig själv som något dygdemönster som tycker det är dumt att besöka affärer i onödan, är man ju inte helt ärlig i diskussionen om detta inte stämmer. Så det hör väl till ämnet.
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2021-06-22 22:17:34 följande:
    Jag hade den sparad från i maj. Men måste stoppa bilen varje gång jag ska svara på något, så nu kör jag hem istället. smile2.gif

    Du har inte funderat på att stoppa när du även läser?
    Låter farligt att inte göra.


    FuckGoggleAskMe skrev 2021-06-22 23:45:25 följande:
    Om man diskuterar vaccin, risk för att smittas etc och framhåller sig själv som något dygdemönster som tycker det är dumt att besöka affärer i onödan, är man ju inte helt ärlig i diskussionen om detta inte stämmer. Så det hör väl till ämnet.

    Att mobba en annan användare?


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Gravid)
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-06-22 23:30:35 följande:

    Ja inte lätt när man är gravid och oroar sig för allt, som man gör, förstår att du är tveksam.

    Det man vet nu är att gravida och foster tydligen kan drabbas hårt av COVID. Man vet inte om det påverkar fostret negativt. Bäst är väl att låsa in sig och avvakta, men eftersom man vet att risken är stor för negativa konsekvenser hos gravida, skulle nog jag vaccinerat mig i din situation. Mutationer verkar vara värre i många hänseenden och man vet inte när de slutar att komma.

    Det kan komma extra smittsamma mutationer i Sverige också, och sjukvården är inte beredd för det.

    Lycka till med ditt val och bebisen!


    Foster har man sett att risken är att de föds för tidigt, inte något annat. Vad jag läst verkar det inte som covid ens alltid går över till foster från mamma i magen.

    Mutationer vet man heller inte något om. Sprid inte osanningar såhär utan belägg, snälla.
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2021-06-22 20:07:15 följande:
    Ja, jag läste att fler än 100 gravida i månaden dör av covidkomplikationer.....
    Jo, jag har också läst det. Men frågan är ju om det beror på att det är en annan variant, alltså den här gamma-mutationen t.ex., eller om det kan bero på att sjukvården inte hinner med/har kollapsad? Kanske inte bara det, det kan ju bli värre om andra delar av samhället inte fungerar så bra längre. Jag tänker då rent vatten och liknande. Andra sjukdomar kan ju spridas som resultat av allmänt kaos och kris. 
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-06-22 23:45:25 följande:
    AndreaBD skrev 2021-06-21 23:42:50 följande:

    Jaså en till som bara hoppar in i tråden för i syfte av personangrepp. Inte för att diskutera ämnet. Räcker det inte att påven gör? 


    Om man diskuterar vaccin, risk för att smittas etc och framhåller sig själv som något dygdemönster som tycker det är dumt att besöka affärer i onödan, är man ju inte helt ärlig i diskussionen om detta inte stämmer. Så det hör väl till ämnet.
    Då jag aldrig har framhållit mig själv som något dygdemönster och då jag inte besöker affärer i onödan 99 % av tiden eller mer, så är det här TOTALT off-topic och endast i syfte av personangrepp.
  • EpicF
    klyban skrev 2021-06-22 18:41:21 följande:

    Ojdå, redan glömt, Regeringsuppdraget för FHM och kolla på behoven av vaccin 2 år framåt.

    Detta är inget jag gör, utan är sakligt och relevant för varje vaccintagare och de som sen vill fylla på.

    Någon desinformation har du aldrig påvisat, och vi har frågat många ggr nu.

    Det är en del av desinformationen med faktoider, som personen tror ingen ser.

    Och samtidigt de är så uppenbara.


    Varför är det så svårt för dig att svara rakt på inlägget? Varför måste du skriva en massa irrelevant babbel som inte ens är svar på inlägget?

    Diarieföringen den 9 juli och inget med inlägget du försökte att svara på.
  • Anonym (Moa)

    Varianter som finns i Sverige och hur många juni 2021


    Tabell 1. Antal påvisade fall av varje VOC nationellt samt uppdelat på smittland utifrån fallets anmälan (Sverige, utomlands, uppgift saknas), från vecka 1 2021 framåt. SmittlandB.1.1.7 (alfa)B.1.1.7+E484KB.1.351 (beta)P.1 (gamma)B.1.612.2 (delta) Sverige 43 309 152 1 848 82 126 Utomlands 266 0 15 3 19 Uppgift saknas 17 053 65 649 56 100 Totalt antal 60 628 217 2 512 141 245

     


    www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/sars-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/


     


     


     


     

  • Anonym (Moa)
    Anonym (Moa) skrev 2021-06-23 12:35:40 följande:

    Varianter som finns i Sverige och hur många juni 2021


    Tabell 1. Antal påvisade fall av varje VOC nationellt samt uppdelat på smittland utifrån fallets anmälan (Sverige, utomlands, uppgift saknas), från vecka 1 2021 framåt. SmittlandB.1.1.7 (alfa)B.1.1.7+E484KB.1.351 (beta)P.1 (gamma)B.1.612.2 (delta) Sverige 43 309 152 1 848 82 126 Utomlands 266 0 15 3 19 Uppgift saknas 17 053 65 649 56 100 Totalt antal 60 628 217 2 512 141 245

     


    www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-bereds.../


     


     


     


     


    Smittland B.1.1.7 (alfa) B.1.1.7+E484K B.1.351 (beta) P.1 (gamma) B.1.612.2 (delta) Sverige 43 309 152 1 848 82 126 Utomlands 266 0 15 3 19 Uppgift saknas 17 053 65 649 56 100 Totalt antal 60 628 217 2 512 141 245

     


    Nytt försök med tabellen.


    Summa summarum är i alla fall att både gamma och delta finns och sprids i Sverige.

  • Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-06-23 12:32:43 följande:
    Varför är det så svårt för dig att svara rakt på inlägget? Varför måste du skriva en massa irrelevant babbel som inte ens är svar på inlägget?
    Samma undrar jag om dig faktiskt.
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?