• Anonym (Orolig)

    Min sambo var våldsam mot barnet

    Jag kom på min sambo med att vara våldsam mot vår 1,5 åring. Barnet grät i sängen (sover ihop) tidig morgon. Hen vill såklart ha kärlek och tröst (är även förkyld och sover lite dåligt). Han sätter sig upp stirrar på hen frågar om hen vill upp, frågar om hen är sjuk, får såklart inga svar för hen kan inte berätta och är upprörd och gråter. Då säger han ?nu räcker det? och slänger snabbt och våldsamt ner hen i sängen genom att trycka sin hand mot hens huvud. Hen blir helt förstörd och skriker sätter sig upp, pekar att hen vill ut ur rummet. Då gör han det igen. Sen vill hen upp men han trycker ner hens lilla kropp i madrassen. Det hela slutar med att han ?kramar?/håller om hen/fast, tills hen slutat gråta.

    Vad är det här? Jag har så svårt att veta hur jag ska ta detta. Allt detta såg jag på vår babywatch. Hade jag inte sett detta hade jag aldrig fått veta.

    Jag konfronterade honom och han verkade från början inte tycka att han hade gjort särskilt fel.

    Han påstår att hen var okontaktbar och att han gjorde så för att få hens kontakt.

    Det är så jävla sjukt. Vem gör så mot en ledsen bäbis som man säger sig älska?

    Men jag har varit så upprörd och arg och ledsen och nu verkar han ångra sig och säger att han gjorde jättefel och att det inte ska hända igen.

    Min första tanke var att slänga ut honom med en gång. Rädda mina barn. Men hur blir det med delad vårdnad? Jag kommer ha ännu mindre koll på hur de har det om de är ensamma med honom i ett annat hem.

    Överdriver jag? Är detta våld eller vad är detta?

    Jag kom i chock/panik när jag såg detta. Jag mår illa, hela min kropp skakar. Det är svårt att beskriva, men jag har försökt så gott jag kan.

    Snälla kan någon tipsa om hur man går vidare?

    Jag har videon sparad.

  • Svar på tråden Min sambo var våldsam mot barnet
  • Anonym (---)
    Anonym (F) skrev 2021-05-10 10:51:31 följande:
    Det ska du inte bekymra dig över, du ska fokusera på ER situation och vad DU gör för att skydda dina barn. Du har ingen aning om vilka grunder man hade för de besluten.
    Jag tror inte för en sekund att ts skulle få ensam vårdnad baserat på det här men pappan skulle säkert erbjudas stöd. 
    Jag skulle inte få ensam vårdnad trots att pappan till barnen slog mig, tvingade oss att flytta. Ena barnet berättade för socialtjänst att pappa slår mamma..soc agerade absolut noll på det. 

    Menar inte att förminska situationen men alla som säger att soc finns till för att hjälpa vet nog inte riktigt hur det är och hur illa det kan gå när man kontaktar dom.
  • Anonym (F)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-05-10 10:43:09 följande:
    Vi har andra problem också, men mer vardagliga som ansvarsområden och pengar.

    Han har inte varit våldsam mot någon i familjen fysiskt. Men han kan slå hårt i dörrar, vägg nån gång när han blir arg. Sällan, men det har hänt. Självbehärskningen är väl inte helt hundra men jag har aldrig varit rädd att han ska slå mig.

    Han har inte haft en bra uppväxt men vägrar gå och prata med någon om det.
    TS, det spelar ingen roll att han än så länge inte slagit dig, han är en våldsam och aggressiv människa och hans beteende skriker varningsklocka och röd flagg!

    Han har skadat ert barn nu, du vet inte om det här är enda gången!! Och vad vet du om vad han gjort mot de andra när de var små? Ingenting. Små barn minns oftast inte ens sånt där. Endera dagen kommer han att göra någon fler av er illa rent fysiskt, den här gången en försvarslös 1,5-åring!! Hur mycket mer behöver du för att lämna honom, och skydda dina barn?

    Ja, det låg en kudde på sängen. Han hade lika gärna kunnat trycka den över barnets ansikte istället för att "bara" slänga ner barnets huvud i den. Det kanske han gör en annan gång.

    Han är FARLIG! Han fattar inte ens att han gjort fel, nu är han sur på dig istället när du är ledsen över vad han gjort mot ert barn och han har noll empati!!

    TA DITT ANSVAR - SKYDDA DINA BARN!!
  • Anonym (Famrätt.)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-05-10 10:46:42 följande:

    Det skulle väl räknas som att försvåra umgänget och det brukar inte va så populärt.


    Nej det där är en myt. Tvärtom har du en skyldighet att skydda barnet och socialtjänsten kommer i princip att kräva det. Det kommer att dokumenteras och kommer INTE att ligga dig till last i en kommande vårdnadstvist. Grejen är att det kanske inte ens behover BLI en vårdnadstvist. Socialtjänsten kan få pappa att inse att han behöver gå med på att barnen bor hos dig under tiden som han får hjälp med sina föräldraförmågor.

    Men så länge du envisas med att inte vilja kontakta samhällets stödinstanser kan vare sig du, barnet eller pappa få hjälp och inget kommer att dokumenteras av allt viktigt. Sen står du dig slätt den dagen då du verkligen behöver hjälp och ord står mot ord.
  • Anonym (F)
    Anonym (---) skrev 2021-05-10 10:58:06 följande:
    Jag tror inte för en sekund att ts skulle få ensam vårdnad baserat på det här men pappan skulle säkert erbjudas stöd. 
    Jag skulle inte få ensam vårdnad trots att pappan till barnen slog mig, tvingade oss att flytta. Ena barnet berättade för socialtjänst att pappa slår mamma..soc agerade absolut noll på det. 

    Menar inte att förminska situationen men alla som säger att soc finns till för att hjälpa vet nog inte riktigt hur det är och hur illa det kan gå när man kontaktar dom.
    Ensam vårdnad har jag aldrig ens diskuterat men hellre ett helt omhändertagande från soc än att ett litet barn ska lämnas i händerna på en barnmisshandlare och en som inte agerar för att ta sina barn ur ett farligt hem.
  • Anonym (F)
    Anonym (....) skrev 2021-05-10 10:57:44 följande:
    Sedan när blev en 1.5-åring ett spädbarn?
    Det är inte bara spädbarn som får hjärnskador av kraftiga smällar mot huvudet.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (F) skrev 2021-05-10 11:02:15 följande:

    Ensam vårdnad har jag aldrig ens diskuterat men hellre ett helt omhändertagande från soc än att ett litet barn ska lämnas i händerna på en barnmisshandlare och en som inte agerar för att ta sina barn ur ett farligt hem.


    Självklart kommer jag agera. Jag visste bara inte hur man skulle gå till väga och vem man kontaktar.
  • Anonym (....)
    Anonym (F) skrev 2021-05-10 11:05:00 följande:

    Det är inte bara spädbarn som får hjärnskador av kraftiga smällar mot huvudet.


    Självklart inte. Men av det ts beskriver nej, det blir inga hjärnskador. Barn blev rädd, helt naturligt.
  • Anonym (....)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-05-10 11:14:30 följande:

    Självklart kommer jag agera. Jag visste bara inte hur man skulle gå till väga och vem man kontaktar.


    Du överdriver. Du har alltid tagit hand om barnen mest, dina ord. Din man har inte helt lärt sig hur man hanterar barnskrik vilket är helt naturligt. Du får lära honom hur man gör.

    Det som hände är inget ovanligt och det hade lika gärna kunnat vara dig.
  • Anonym (F)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-05-10 11:14:30 följande:
    Självklart kommer jag agera. Jag visste bara inte hur man skulle gå till väga och vem man kontaktar.
    Nej jag förstår att du är i chock! Barnmisshandel är triggande för mig och jag hoppas innerligt att du agerar IDAG! Du har ju fått ganska direkta råd från (Famrätt.) t ex, du måste i vilket fall prata med någon och soc är den absolut bästa startpunkten för dig nu. Spara den där filmen på FLERA ställen som någon skrev, den är viktig!
  • Anonym (Olöst)

    Nu har jag inte läst alla svar så du får ursäkta om jag upprepar något.

    Jag tror din sambo saknar verktyg och saknar förståelse för barnet/kan inte läsa barnets signaler. Då tar endel personer till handgemäng istället. Enda sättet att lösa problemet är att pappan lär sig att samtala med barnet och lär sig barnets språk så han förstår vad hen försöker förmedla. Ibland är barn bara ledsna och behöver gråta i famnen. Det brukar vara frustration över att man inte förstår som leder till sånt beteende som din sambo uppvisar. Ibland också total utmatthet om man inte fått sova på väldigt lång tid.

Svar på tråden Min sambo var våldsam mot barnet