• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • apan95

    Igår var jag på kliniken för VUL innan FET (dessa förkortningar asså haha!) tagit letrozol 2 tabletter mellan cykeldag 3-7 och nu kollade vi om ägglossning var på g samt slemhinnan.

    Slemhinnan var treskiktad och fin, ägget var på 13 mm så inte ägglossning riktigt än. Får jag inte omslag på LH-testet innan fredag denna vecka så kommer jag att ta Ovitrelle-sprutan på fredagkväll för att framkalla ägglossning så att återförandet inte sker på helgen. Och får jag omslag innan fredag så kommer jag oavsett att ta Ovitrelle-sprutan ändå för att förstärka ägglossningen.

    Så nästa vecka, senast fredag kommer jag att få återförande av ett utav våra 6 embryon från frysen <3

  • RH93
    Steeph skrev 2021-08-24 17:58:26 följande:

    Hej ser att fler är på g in i IVF svängen och likaså vi. Nu kommer en uppdatering sedan vårat besök på Linnékliniken. 

    Vi började med att gå igenom bakgrund, blodprover (som vi tagit innan), vilket var amh, tsh, andra sköldkörtelprover. Sedan fick jag göra ett VUL vilket visade att jag precis haft ägglossning, och att jag hade massor med ägg. Jag ligger precis på PCO gränsen. Därför har jag lite manlig hårväxt, senare ägglossning och ett amh på 4.4. Stor volym i äggstockarna och de såg "exemplariska" ut vilket gjorde mig trygg. 

    Efter det gick vi igenom olika behandlingsalternativ, pratade om insemination och ivf. Vi har valt att förbereda inför IVF. Så jag har fått vårat behandlingsschema nu samt fått instruktioner i hur vi använder injektionerna. Planen för mig är att få ut så mycket ägg som möjligt och sedan göra totalfrys. Det betyder alltså att jag inte kommer göra någon återföring i den cykeln när man plockar ägg, utan att det görs i cykeln efteråt. Har även lämnat HIV, Syfilis etc. prov vilket måste göras inför en behandling. Tanken är nu att vi kör på i 2 månader till på egen hand för att jag vill hinna förbereda kropp och huvud och sedan startar vi igång i november. De på Linné är fantastiska och vi lämnade kliniken med glädje och ett helt nytt hopp i livet. 


    Det låter ju som väldigt bra förutsättningar med många och bra ägg :) så skönt att ni fick en bra känsla av kliniken också.
  • RH93
    apan95 skrev 2021-08-24 18:03:07 följande:

    Igår var jag på kliniken för VUL innan FET (dessa förkortningar asså haha!) tagit letrozol 2 tabletter mellan cykeldag 3-7 och nu kollade vi om ägglossning var på g samt slemhinnan.

    Slemhinnan var treskiktad och fin, ägget var på 13 mm så inte ägglossning riktigt än. Får jag inte omslag på LH-testet innan fredag denna vecka så kommer jag att ta Ovitrelle-sprutan på fredagkväll för att framkalla ägglossning så att återförandet inte sker på helgen. Och får jag omslag innan fredag så kommer jag oavsett att ta Ovitrelle-sprutan ändå för att förstärka ägglossningen.

    Så nästa vecka, senast fredag kommer jag att få återförande av ett utav våra 6 embryon från frysen <3


    Åh så spännande att ni äntligen får göra återföring!
  • apan95
    RH93 skrev 2021-08-24 18:27:07 följande:

    Åh så spännande att ni äntligen får göra återföring!


    Ja det känns helt fantastiskt, efter något man påbörjade i maj liksom haha! :)
  • apan95
    Steeph skrev 2021-08-24 17:58:26 följande:

    Hej ser att fler är på g in i IVF svängen och likaså vi. Nu kommer en uppdatering sedan vårat besök på Linnékliniken. 

    Vi började med att gå igenom bakgrund, blodprover (som vi tagit innan), vilket var amh, tsh, andra sköldkörtelprover. Sedan fick jag göra ett VUL vilket visade att jag precis haft ägglossning, och att jag hade massor med ägg. Jag ligger precis på PCO gränsen. Därför har jag lite manlig hårväxt, senare ägglossning och ett amh på 4.4. Stor volym i äggstockarna och de såg "exemplariska" ut vilket gjorde mig trygg. 

    Efter det gick vi igenom olika behandlingsalternativ, pratade om insemination och ivf. Vi har valt att förbereda inför IVF. Så jag har fått vårat behandlingsschema nu samt fått instruktioner i hur vi använder injektionerna. Planen för mig är att få ut så mycket ägg som möjligt och sedan göra totalfrys. Det betyder alltså att jag inte kommer göra någon återföring i den cykeln när man plockar ägg, utan att det görs i cykeln efteråt. Har även lämnat HIV, Syfilis etc. prov vilket måste göras inför en behandling. Tanken är nu att vi kör på i 2 månader till på egen hand för att jag vill hinna förbereda kropp och huvud och sedan startar vi igång i november. De på Linné är fantastiska och vi lämnade kliniken med glädje och ett helt nytt hopp i livet. 


    Vad spännande det låter! påminner mycket om hur det blev för oss även om det inte var planerat med totalfrys eller så många ägg som det blev så blev det ju bra ändå! Skönt att ni känner lite glädje & hopp! Stort lycka till :)
  • Janni91
    Idoh skrev 2021-08-24 07:58:40 följande:

    Hej! Det börjar närma sig ivf-remiss för oss. I slutet av september ska vi ringa för att få en remiss, om inget hänt tills dess vill säga. Det tvivlar jag så klart på med tanke på erfarenheterna hittills... Enligt kliniken är väntetiden inte alltför lång och jag räknar med start under hösten eller i alla fall mot november. Jag är glad att ivf finns men det känns mörkt också. Hade aldrig tänkt att jag skulle vara den som sitter där med sprutorna och TÄNK om inte ens ivf funkar? Avgrunden som öppnar sig när tanken på att förbli barnlös kommer... Ja, ni vet.

    I övrigt undrar jag om någon av er funderar på ivf och jobb? Jag löneförhandlar den här veckan för att fortsätta på mitt nuvarande jobb men det är en visstidstjänst (som säkert skulle förlängas iofs). Vill dock så gärna ha en tillsvidareanställning, för trygghet osv. Funderar alltså på att söka nytt jobb men hur skulle det vara att vara ny på en arbetsplats och samtidigt dra igång ivf-process? Hur skulle ni tänka? Förstår att ni har annat att fundera på så är glad för vilken input som helst! Kram


    Vad skönt att väntetiden inte är så lång, här är det närmare ett år innan man får börja med ivf :( 

    Jag tycker det är jättesvårt det där med jobb. Jag trivs inte på mitt nuvarande jobb (fast anställning), men vi planerar att betala för ivf så vi kan sätta igång i höst och då tycker jag att vore skönt att vara kvar där jag är eftersom jag kanske inte kommer prestera på topp (jag är redan en nervvrak). Men om jag har hittat något som jag verkligen vill ha så har jag faktiskt sökt det, för man vet aldrig hur lång tid det kan ta. Jag förstår att du vill ha tryggheten, så sök om du hittar något intressant jobb och se hur det känns på intervjun? Senast igår pratade jag med en som genomgått ivf och hon mådde bra både fysiskt och psykiskt under tiden. Tänk på dig själv, dina behov och ditt mående i första hand :) 
  • Steeph
    RH93 skrev 2021-08-24 18:25:59 följande:

    Det låter ju som väldigt bra förutsättningar med många och bra ägg :) så skönt att ni fick en bra känsla av kliniken också.


    Ja det känns fantastiskt skönt nu blir det 2 månader av egna försök och hinna få kroppen i bra balans sen kör vi
  • Längtartillvår
    apan95 skrev 2021-08-24 18:03:07 följande:

    Igår var jag på kliniken för VUL innan FET (dessa förkortningar asså haha!) tagit letrozol 2 tabletter mellan cykeldag 3-7 och nu kollade vi om ägglossning var på g samt slemhinnan.

    Slemhinnan var treskiktad och fin, ägget var på 13 mm så inte ägglossning riktigt än. Får jag inte omslag på LH-testet innan fredag denna vecka så kommer jag att ta Ovitrelle-sprutan på fredagkväll för att framkalla ägglossning så att återförandet inte sker på helgen. Och får jag omslag innan fredag så kommer jag oavsett att ta Ovitrelle-sprutan ändå för att förstärka ägglossningen.

    Så nästa vecka, senast fredag kommer jag att få återförande av ett utav våra 6 embryon från frysen <3


    Hej, gud vad kul att höra och så spännande det ska bli. Förstår att du längtar!!
  • Längtartillvår

    Hej alla,

    Jag följer tråden slaviskt, men skriver så sällan då jag känner att det inte händer så mycket. Är mycket mer spännande att läsa om alla andras resor :) tycker det är så spännande (men samtidigt skittrist) att många av oss är på g med ivf. Herregud vilken resa vi gör!

    Jag skulle ju egentligen ha påbörjat ivf för några dagar sedan men det har krockat med lite annat hemma så vi har fått skjuta på det en månad. I mitten av september kör vi igång istället. Samtidigt som jag längtar är jag förkrossad att det kom till detta. Trodde inte det skulle bli ivf för oss. Säkert många av oss som tänkt så.

    Vi har försökt naturligt den här månaden iaf, tror inte nåt händer, men bim är iaf typ 2a september. Hoppas det ska ta sig när det nu verkligen är sista försöket innan ivf :)

    Lycka till alla fina

  • Längtartillvår

    NatMar005 PLUSSAT

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

    Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF) PLUSSAT

    Vickan31, BIM 26/8, 32 år (15:e försöket)

    Soffsen, BIM 30/8, 27 år (13:e försöket, två MF)

    Längtartillvår, BIM 2/9, 36 år (sista försöket innan första ivf)

    MsTintin, BIM 3/9, 29 år (18:e försöket)

    RH93, BIM 4/9, 28 år (14:e försöket)

    Sellcarro, BIM 7/9 (13:e försöket, 1 MA & 1 MF)

    Soff, BIM 9/9 (18:e försöket)

    Weloty, BIM 9/9, 30 år (14:e försöket, under fertilitetsutredning)

    Lisen91, BIM 10/9, 29 år (14:e försöket)

    Janni91, BIM 11/9, 30 år (15:e försöket, oförklarligt barnlös och inväntar IVF)

    Tildasafira, BIM 15/9, 28 år (18:e försöket, upprepade tidiga missfall - inväntar ivf)

    Mirabilis89, BIM 15/9, 32 år (15:e försöket)

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet