• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Linafs

    Hej!

    Hoppar också in här. Vi har nu försökt få till första barnet i strax över 2 år, med 2 missfall och ett utomkveds som enda resultat. När jag fick mitt utomkveds (förra sommaren) fick min högra äggledare plockas bort då den börjat brista, sen det har det stått helt still. Från att ha gått från 3 plus inom loppet av 10 månader till ingenting på över ett år. Somliga dagar känns det hopplöst. Fick komma till fertilitetskliniken för att göra en utredning men allt ser prima ut och jag borde enligt läkaren ha en ?utomordentligt god chans? att få till en graviditet, vilket inte direkt skapar mindre stress och press att det BORDE lyckas? nu ska vi försöka i yttligare 9 månader innan vi kan få vidare hjälp (detta pga att jag ännu inte fyllt 25 vilket är åldersgräns för ivf). Det känns som att varje månad är en berg&dalbana av känslor. Har på sistone även börjar misstänka att jag fått endometrios, detta pga att jag känner av min ägglossning så fruktansvärt mycket. Och har ont i princip hela perioden mellan ägglossning fram tills mens.

  • evelinagra1
    Carina82 skrev 2021-09-24 20:47:51 följande:

    Välkommen hit <3 Min upplevelse var verkligen odramatisk, dom visste varför vi var där så pratade inte barnlängtan och känslor utan fokuserade på det praktiska <3 Jag var så nervös innan, men gick därifrån mycket lättare i hjärtat! Tror olika kliniker gör olika saker på första försöket, men det är ju samma saker som sker totalt. Jag försökte sammanfatta nedan :)

    Besök 1: Han kikade lite på våra hälsoblanketter, hur länge vi hade försökt, varit tillsammans osv. Eftersom jag är lite äldre visade han en karta över vad som händer med fertiliteten när man blir äldre. Sen fick min kille remiss till spermaprov. Jag fick instruktion om att ta ett blodprov samt boka upp två ytterligare tider för undersökning. Tog typ 15 minuter.

    Besök 2: jag gjorde en spolning av äggledaren på en viss dag i min cykel, var inte så härligt men gick iaf snabbt. Skulle inte tro det här är nåt man gör på sitt första besök även om det råkar vara rätt tid i månaden, just för att man måste ta ett par Alvedon innan. Tog typ 20 minuter.

    Besök 3: precis runt min ägglossning för att kolla att allt verkar se ok ut. Tog typ 10 minuter. Om du har tur är det här nåt dom kan klämma in på första besöket men nog inget att räkna med :)

    Besök 4: slutsamtal med både mig och min kille, för att få resultatet av allt. För att remissen skulle skickas iväg krävdes ytterligare ett blodprov, denna gång även för min kille. Tog typ 15 minuter.

    Det absolut jobbigaste för mig var hur svårt det var att få tider med tanke på att man måste pricka rätt på undersökningarna. Väntan är verkligen skräp!

    Hoppas det hjälpte lite, lycka till <3


    Tack snälla för svar! När jag har min tid så borde jag ha ägglossning typ dagen efter så det känns ju ganska bra! Dock ska inte min sambo med på besöket vilket känns lite konstigt men då får jag iallafall kollat upp mig så får vi boka en tid för honom en annan gång :)
  • Carina82
    evelinagra1 skrev 2021-09-24 22:57:35 följande:

    Tack snälla för svar! När jag har min tid så borde jag ha ägglossning typ dagen efter så det känns ju ganska bra! Dock ska inte min sambo med på besöket vilket känns lite konstigt men då får jag iallafall kollat upp mig så får vi boka en tid för honom en annan gång :)


    Bara kul att hjälpa till, jag var verkligen så nervös innan men sen blev det så himla odramatiskt! Vad intressant att din sambo inte behöver vara med, för oss var det ett krav för att få starta processen. Skönt att ni kan påbörja processen ändå, såna där tider kan ju vara svårt att få tag i :)
  • Molybden
    Idoh skrev 2021-09-23 11:21:47 följande:

    Hej alla!

    Jag skriver sällan men läser nästan varje dag. Blir så tydligt vilken otroligt tålamodsprövande process som alla går igenom. Och oviss, vilket nästan är det svåraste av allt! Känns speciellt att skriva det jag tänkt skriva, eftersom det senaste året varit väldigt tufft med alla försök och besöken på klinik. Det här var ju sista försöket innan remiss skulle skrivas till ivf. Har varit SÅ inställd på ivf och tackat nej till jobb osv. Så imorse testade jag som vanligt tidigt, BIM -3. Nåt dök upp, precis när jag tänkte slänga bort det. Känns sjukt, och jag tänker mest på hur mycket som kan gå fel. Men samtidigt, det är väl så här det börjar?


    Wow stort grattis! <3 Efter att ha försökt så länge så är det inte konstigt att tänka på allt som kan gå fel. Jag oroade mig jättemycket i början men det blir lite lättare allt eftersom tiden går. Jag hoppas att det ska gå bra för er nu! :) <3
  • Idoh
    Ericky skrev 2021-09-24 17:37:51 följande:

    Jag förstår det <3

    Jag har mått väldigt bra. Lindrigt illamående emellanåt och lite äckel för mat, men väldigt lindrigt så jag har mått oförskämt bra. Sedan har det i dig blivit ganska oroligt i och med att jag haft ett missfall 2 månader innan och nu car rädd för MA. Men nu har vi fått se lillen på UL som låg och hickade <3

    Önskar SÅ er alla den synen i denna grupp <3


    Så skönt att få må bra! Känns lite som ett lotteri... Och så otroligt coolt att få se det lilla livet på UL, längtar så efter det! Fortsatt lycka till! <3
  • Idoh
    Molybden skrev 2021-09-25 08:14:36 följande:

    Wow stort grattis! <3 Efter att ha försökt så länge så är det inte konstigt att tänka på allt som kan gå fel. Jag oroade mig jättemycket i början men det blir lite lättare allt eftersom tiden går. Jag hoppas att det ska gå bra för er nu! :) <3


    Tack!!!!!! Berättade för mamma igår vilket kändes väldigt fint och speciellt. Hon blev helt klart gladast hittills , haha! Jag har ju all oro och statistik som snurrar i mitt huvud men jag kan också känna glädje och tacksamhet, och hopp! <3
  • Soff

    Åh va tråkigt Vickan :(( <3 har själv haft några gånger när kroppen beter sig helt annorlunda och man bygger upp så himla mycket hopp... och då faller man så mycket hårdare :( Kramar till dig!!! 


    Vickan31 skrev 2021-09-24 09:51:52 följande:

    Min mens kom igår, som en klocka, så jag uppdaterar listan. Lite extra ledsen då jag trodde att jag hade en nidblödning/implantationsblödning en vecka eftre ÄL och lite annorlunda symptom än jag brukar, men ja, vad ska man säga?


     


    NatMar005 PLUSSAT

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

    Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF) PLUSSAT


    Mimmi44, BIM 25/9, 26 år (ca 18e försöket)

    Hellow0rld, BIM 29/9, 29 år (16:e försöket)

    Carina82, BIM 30/9, 38 år (12e försöket, pågående utredning)

    Soff, BIM 4/10, 33 år (19:e försöket)

    Mirabilis89, BIM 10/10, 32 år (16:e försöket).

    Janni91, BIM 14/10, 30 år (16:e försöket, oförklarligt barnlös och inväntar IVF)


    Vickan31, BIM 21/10, 32 år (17:e försöket, godkänd remiss och inväntar IVF)

    Längtartillvår, BIM 27/10, 36 år ( första IVF försöket)

    RH93, BIM 2/11, 28 år (15:e försöket)


  • hellow0rld
    Vickan31 skrev 2021-09-24 09:51:52 följande:

    Min mens kom igår, som en klocka, så jag uppdaterar listan. Lite extra ledsen då jag trodde att jag hade en nidblödning/implantationsblödning en vecka eftre ÄL och lite annorlunda symptom än jag brukar, men ja, vad ska man säga?

     

    NatMar005 PLUSSATMolybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSATEmmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSATEricky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF) PLUSSATMimmi44, BIM 25/9, 26 år (ca 18e försöket)Hellow0rld, BIM 29/9, 29 år (16:e försöket)Carina82, BIM 30/9, 38 år (12e försöket, pågående utredning)Soff, BIM 4/10, 33 år (19:e försöket)Mirabilis89, BIM 10/10, 32 år (16:e försöket).Janni91, BIM 14/10, 30 år (16:e försöket, oförklarligt barnlös och inväntar IVF)

    Vickan31, BIM 21/10, 32 år (17:e försöket, godkänd remiss och inväntar IVF)Längtartillvår, BIM 27/10, 36 år ( första IVF försöket)RH93, BIM 2/11, 28 år (15:e försöket)


    Ledsen att mensen kom. <3 jag ser i listan att du inväntar IVF. Har du någon aning om kötiden? Vilken stad befinner du dig i?

    Jag och sambon ska på slutsamtal om 2 veckor och förhoppningsvis får vi remiss då. Väntan tar kål på en. Undrar hur länge man kan förvänta sig att behöva vänta i kön till IVF?
  • Msofie
    Linafs skrev 2021-09-24 21:48:29 följande:

    Hej!

    Hoppar också in här. Vi har nu försökt få till första barnet i strax över 2 år, med 2 missfall och ett utomkveds som enda resultat. När jag fick mitt utomkveds (förra sommaren) fick min högra äggledare plockas bort då den börjat brista, sen det har det stått helt still. Från att ha gått från 3 plus inom loppet av 10 månader till ingenting på över ett år. Somliga dagar känns det hopplöst. Fick komma till fertilitetskliniken för att göra en utredning men allt ser prima ut och jag borde enligt läkaren ha en ?utomordentligt god chans? att få till en graviditet, vilket inte direkt skapar mindre stress och press att det BORDE lyckas? nu ska vi försöka i yttligare 9 månader innan vi kan få vidare hjälp (detta pga att jag ännu inte fyllt 25 vilket är åldersgräns för ivf). Det känns som att varje månad är en berg&dalbana av känslor. Har på sistone även börjar misstänka att jag fått endometrios, detta pga att jag känner av min ägglossning så fruktansvärt mycket. Och har ont i princip hela perioden mellan ägglossning fram tills mens.


    Välkommen till gruppen! Låter verkligen som du/ni har haft två tuffa år. Tycker verkligen åldersgränsen till IVF är tråkig och enligt min åsikt onödigt hög. 20 hade varit en rimligare gräns faktiskt. Vet folk i din närhet om att ni är ofrivilligt barnlösa och finns det någon som du kan prata med i din närhet?
  • Msofie

    Då var vi på dagen innan äggplock! Tog Otrivelle, den sista sprutan igår prick 20.00. Gud vad det känns i äggstockarna nu. Imorgon ska vi vara på kliniken 07.40.

    Helt ärligt, förra plocket var den värsta smärtan jag har upplevt. Men samtidigt vet jag ju om att jag klarade av det och överlevde. Finns en trygghet i att veta hur det kommer vara, men ja nu vet jag ju hur ont det kan göra.

    Var på VUL i fredags som visade 11 ägg, så hoppas på det. Vi fick ut 10 blåsor vid förra plocket, med 9 ägg i.

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet