• Fri 23 Jul 2021 13:18
    794756 visningar
    8602 svar
    +4
    8602
    794756

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Tue 13 Dec 2022 19:24
    LJM91 skrev 2022-12-13 18:43:51 följande:

    Åh vad tråkigt med mensen Vickan :( höll tummarna så hårt ju! Hoppas att du snart kan känna peppen inför ett nytt försök <3

    Tack för era tumhållningar finaste gänget! Kommer nog tempa fram till helgen, sen får vi se :P man är ju nyfiken samtidigt som man inte vill riskera att bli besviken.. Fick svar på mitt progesteronprov idag, hade 31 nmol/L och referensvärdet för lutealfasen var 11-81. Så det var ju inom referensvärdet men känns ändå som att det går mot en lägre nivå? Hade känts bättre om den var typ 60-70. Har försökt googla på vad som räknas som en bra nivå men inte blivit så mycket klokare.


    Över 30 nmol/l är vad man väntar sig 7 dagar efter ÄL, så det låter definitivt som att du hade ÄL. Hur många dagar efter ÄL tog du provet? 
  • Tue 13 Dec 2022 19:32
    elin1989 skrev 2022-12-13 19:24:32 följande:
    Över 30 nmol/l är vad man väntar sig 7 dagar efter ÄL, så det låter definitivt som att du hade ÄL. Hur många dagar efter ÄL tog du provet? 
    Jag tog det 8 dagar efter ägglossning, så en dag off. Men är inte 31 nmol/L i lägsta laget då? Tänker att eftersom jag inte har ett enda symptom på lågt progesteron så borde mitt värde ha varit bättre..
  • Tue 13 Dec 2022 20:25

    Läste precis hos Vulverine att man i fertilitetssammanhang gärna vill se att progesteronet ligger i de övre delarna av skalan, minst på 50 nmol/L.. Men också att enstaka blodprov inte säger så mycket då nivåerna kan variera rätt så rejält. Vet inte riktigt hur jag ska tänka nu :(

  • Tue 13 Dec 2022 21:10
    LJM91 skrev 2022-12-13 20:25:27 följande:

    Läste precis hos Vulverine att man i fertilitetssammanhang gärna vill se att progesteronet ligger i de övre delarna av skalan, minst på 50 nmol/L.. Men också att enstaka blodprov inte säger så mycket då nivåerna kan variera rätt så rejält. Vet inte riktigt hur jag ska tänka nu :(


    Då du tog blodprov en dag senare så vet jag inte hur mycket skillnad det är. Tänker det är nog lite högre. Men förstår att du är lite besviken och lite orolig att nivåerna är för låga. Men du har inga symtom på lågt progrestron. Så tror inte det ska vara dåligt att ha 31. 
  • Wed 14 Dec 2022 06:47
    Dalarna91 skrev 2022-12-13 21:10:22 följande:
    Då du tog blodprov en dag senare så vet jag inte hur mycket skillnad det är. Tänker det är nog lite högre. Men förstår att du är lite besviken och lite orolig att nivåerna är för låga. Men du har inga symtom på lågt progrestron. Så tror inte det ska vara dåligt att ha 31. 
    Jag tänker också att eftersom jag inte har några symptom så borde mina nivåer vara okej.. Men blir nojig när det står så olika. Enligt referensvärdet så var det ju normalt, men har googlat runt lite mer och hittat andra referensvärden och då är mitt värde i lägsta delen, på gränsen till normalt. Ska ringa gyn och be om nytt recept på Letrozol så tänkte passa på att fråga vad de tror.



    Tempen har dippat lite men ser väl ändå helt okej ut fortfarande :)
  • Wed 14 Dec 2022 07:13

    Vickan jag känner och lider med dig <3 spenderade halva söndagen gråtandes. När måndagen kom kändes det redan mycket bättre. Det låter väldigt lockande att ta ett glas vin med alla er och prata ut. Det känns så ensamt i detta, man kan inte prata öppet med andra som inte kan känna igen sig. Nu tar vi nya tag och satsar på ägglossning till jul. Min man är så rolig att han redan i söndags började planera hur vi ska smygligga med familjerna samlade haha. 


    LJM ett stickprov på progesteronhalten säger inte nånting hur du ligger från månad till månad, du ligger dessutom inom referensvärdena för hur det ska ligga så du bör inte oroa dig över ditt värde. Prata med din gynekolog, om de sedan anser att du behöver stöttning så kommer du få det, det löser sig oavsett :)
    Tempen ser fortfarande stabil ut, hoppas så för dig nu! <3

  • Wed 14 Dec 2022 12:34

    Tack för betryggande ord Fyrklöverns <3 ska försöka att inte oroa mig och så får vi se vad gyn säger när jag frågar :) förstår vad du menar med att det känns ensamt i den här resan, våra partners är ju delaktiga men tror inte de förstår fullt ut hur mycket vi går runt och funderar på allting.

  • Thu 15 Dec 2022 10:32

    Hur går det för er alla?
    Själv så har denna vecka gått hyfsat fort. Har inte haft känningar som jag brukar få. Känner mig inte svullen innan bim. De är 2-3 dagar innan kvar, så mycket kan hända. Har ett testa tidigt test hemma, funderar om man ska testa det imorgon. Om sambon går innan mig till jobb. Vill inte ta det när han är hemma 

  • Thu 15 Dec 2022 15:40

    Vad hoppfullt det låter Dalarna, allt som skiljer sig från det vanliga känns ju som ett gott tecken! Lova att uppdatera oss om du testar :)

    Jag har BIM måndag eller tisdag, började få lite molvärk idag så tror att hoppet är ute ännu en gång tyvärr. Tempen är fortfarande stadig, ska sluta tempa under helgen tänkte jag. Drömde i natt att jag plussade, kändes så otroligt verkligt och jag minns till och med att jag tänkte i drömmen, vilken tur att det här inte bara är ännu en dröm om att plussa. Kissade på typ 20 stickor och alla var solklart positiva, gick runt med en i fickan och visade alla som kom i min väg haha. Galet.. Hoppas bara att det någon gång blir min tur att plussa på riktigt och inte bara i drömmarna..

  • Thu 15 Dec 2022 16:19
    LJM91 skrev 2022-12-15 15:40:36 följande:

    Vad hoppfullt det låter Dalarna, allt som skiljer sig från det vanliga känns ju som ett gott tecken! Lova att uppdatera oss om du testar :)

    Jag har BIM måndag eller tisdag, började få lite molvärk idag så tror att hoppet är ute ännu en gång tyvärr. Tempen är fortfarande stadig, ska sluta tempa under helgen tänkte jag. Drömde i natt att jag plussade, kändes så otroligt verkligt och jag minns till och med att jag tänkte i drömmen, vilken tur att det här inte bara är ännu en dröm om att plussa. Kissade på typ 20 stickor och alla var solklart positiva, gick runt med en i fickan och visade alla som kom i min väg haha. Galet.. Hoppas bara att det någon gång blir min tur att plussa på riktigt och inte bara i drömmarna..


    Under drömmen är det helt underbart. Men när man vaknar är det lite som en mardröm. När man inser hur länge man försökt utan något pluss :( 

    Tyckte det börjar mola lite men osäker. Sitter och analyserar typ allt nu. 
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?