• Fagerlund

    Vinst eller förlust om alla invandrare lämnar?

    Om alla invandrare lämnade Sverige, skulle det vara en vinst eller förlust för samhället? 

    Jag tänker på skatteintäkter i relation till bidrag och andra kostnader för kriminalitet med mera. 

  • Svar på tråden Vinst eller förlust om alla invandrare lämnar?
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2022-09-30 11:12:08 följande:
    Kärnfysiken betalar mer i skatt än somalierns om inte talar svenska men hinner ändå inte betala av alla sina "kostnader" i samhället

    Hur räknar du ut vem som genererar vilken del av vinsten? Det finns naturligtvis någon invandrare som uppfinner något som ger miljardintäkter - individer finns alltid men nu var argumentet att "jag betalar mycket skatt så jag är en vinst." Vilket inte riktigt stämmer.

    Ger det ett ekonomiskt mervärde i samhället att vi kan käka indiskt på lunchen, lagat av pakistanier? Ungdomarna köper gangsterrap på streamingtjnäster för att lyssna på - normalt sett är det invandrare som gör den "musiken" - finns det ett värde i det?

    Hur mäter du sådant i sådana fall? Eller hade en svensk kunnat göra det där jobbet på Volvos fabrik som genererar vinsten?

    Det finns mycket att räkna på om man vill men (nästan) ingen betalar skatt så det täcker ens egna kostnader i samhället.
    Vem betalar samhällets kostnader menar du?

    Staten?

    Företagen?

    Olika individer?

    Olika folkgrupper?

    Var kommer dessa pengar från enligt dig?

    Vem betalar?

    Är det enligt dig skillnad om en människa med utländsk bakgrund genererar vinsten på Volvos fabrik eller om det är en svensk (vad nu en 'svensk' är för dig)?

    Vad är det för sunkigt resonemang om att det skulle vara skillnad på vem som genererar vinsten på Volvos fabrik Kräks
  • jeanette02
    Mrs Moneybags skrev 2022-09-30 11:15:37 följande:
    Hur menar du att kraven mellan européer och icke européer har skilt sig åt? 
    Är det inte så att EU-medborgare som kommer hit ska ha egen försörjning efter en viss tid? Ja helst innan de kommer hit. Nu kommer det ju främst européer hit som har det eller fixar det relativt snabbt. Men gäller inte samma regler för icke européer vad jag förstått iallafall. 
    Alla är ju inte krigsflyktingar som kommer till Sverige utanför Europa. De borde ha samma krav. Inte kunna fastna i SFI träsket och bidrag i åratal. 
  • Kaffekopp242322
    theotherone skrev 2022-09-30 10:50:11 följande:
    Menar du att detta gäller alla människor, inklusive svenskar. Eller bara invandrare?

    Jag vill tro att en invandrad färdigutbildad kärnfysiker kostar samhället betydligt mindre än en infödd svensk kärnfysiker. Just för att svensken kostat en massa pengar under sin uppväxt och utbildning. En kostnad som inte finns för den invandrade kärnfysikern.
    Snittkostnaden är 70.000 per år över livstiden. Tveksamt om barnen är billigare.

    Vi som har rötter här får ett helvete att bygga ett nytt hem om detta förstörs kulturellt av massa etnokonflikter.

    Jag vill inte flytta till Afrika bara för att en minoritet muppar inte kan hålla ordning på mitt och ditt. Jag vill ha mitt hemland intakt, tack. 
  • theotherone
    Kaffekopp242322 skrev 2022-09-30 12:47:37 följande:
    Snittkostnaden är 70.000 per år över livstiden. Tveksamt om barnen är billigare.

    Vi som har rötter här får ett helvete att bygga ett nytt hem om detta förstörs kulturellt av massa etnokonflikter.

    Jag vill inte flytta till Afrika bara för att en minoritet muppar inte kan hålla ordning på mitt och ditt. Jag vill ha mitt hemland intakt, tack. 
    Ursäkta, men vad har detta med mitt påstående om att en invandrad kärnfysiker är en ekonomisk vinst för Sverige att göra?
  • BuoBä
    Kaffekopp242322 skrev 2022-09-30 12:47:37 följande:
    Jag vill inte flytta till Afrika bara för att en minoritet muppar inte kan hålla ordning på mitt och ditt. Jag vill ha mitt hemland intakt, tack. 
    I Afrika är du minoritetsmuppen. Just saying...
  • Kaffekopp242322
    BuoBä skrev 2022-09-30 13:02:47 följande:
    I Afrika är du minoritetsmuppen. Just saying...
    Delvis därför. Här beskriver en kvinna från Nigeria hur hon blev "slaktad som en get" för att hon var vit. 2min 15 sek in.


    ">

  • BuoBä
    Kaffekopp242322 skrev 2022-09-30 13:08:05 följande:
    Delvis därför. Här beskriver en kvinna från Nigeria hur hon blev "slaktad som en get" för att hon var vit. 2min 15 sek in.


    ">

    Hon är inte vit. Hon är albino. Inte för att det berättigar det hon råkat ut för, men det har andra kulturella orsaker. Men det här är OT och en annan diskussion.
  • Mrs Moneybags
    Kaffekopp242322 skrev 2022-09-30 13:08:05 följande:
    Delvis därför. Här beskriver en kvinna från Nigeria hur hon blev "slaktad som en get" för att hon var vit. 2min 15 sek in.


    ">

    Vit?

    Hon är lika svart som de andra, men lider av en autoimmun sjukdom. 
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-09-30 11:18:18 följande:
    Fast det jag opponerade mig mot var att du skrev att alla invandrare innebar en ekonomisk förlust på individnivå, vilket jag påstår inte stämmer. Att en invandrad analfabet som aldrig kommer ut i arbetslivet innebär en kostnad för samhället är jag helt med på, men alla invandrare är inte evigt arbetslösa analfabeter. Vissa invandrare är en ekonomisk vinst för det svenska samhället. Problemet är att göra skillnad på folk och folk - när vi börjar säga att den personen är ok, den personen är det inte. Då är vi på väg utför, menar jag.
    Ja näst intill alla. Om Jobs flyttat hit och startat Apple i Sverige så hade han bidragit med mer än sin "kostnad" för samhället. Det handlar om extremt få undantag.
    BuoBä skrev 2022-09-30 11:40:34 följande:
    Så oavsett om man räknar exakt på det eller inte så är det knappast en bra idé att plötsligt bli av med 20+% av befolkningen. 

    Vilket ingen sagt men svaret jag gav var på frågan: "vinst eller förlust" utifrån vad en individ kostar. Det finns alltså folk som tro att de betalar in mer i skatt än vad de kostar under en livstid.
    Blå och gul
Svar på tråden Vinst eller förlust om alla invandrare lämnar?