• Anonym (Orden­tlig mamma)
    Tue 21 Feb 2023 15:43
    259095 visningar
    3302 svar
    -23 +3
    3302
    259095

    Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

    Hej,

    Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

    I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

  • Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • Anonym (S-G)
    Tue 21 Feb 2023 15:45
    #1
    -1 +7

    Självklart ska inte deras personnummer anges.
    Är du dryg eller undrar du på riktigt?
    Du kommer framställa dig själv i dålig dager om du skriver med det.

  • Anonym
    Tue 21 Feb 2023 15:46
    #2
    +1

    Bra blir det ju såklart om målet är att dela ut "stalker / rättshaverist"-vibbar och antyda en inställning som påminner om "Det var du som började!".
    Är din målsättning en annan, kan det framstå som lite konstigt.

  • Anonym (Orden­tlig mamma) Trådstartaren
    Tue 21 Feb 2023 15:49
    #3
    -1 +1
    Anonym (S-G) skrev 2023-02-21 15:45:14 följande:

    Självklart ska inte deras personnummer anges.
    Är du dryg eller undrar du på riktigt?
    Du kommer framställa dig själv i dålig dager om du skriver med det.


    Varför det? Tänkte att deras kommunikation är ju ställd till oss där våra namn och personnummer anges. Om jag då svarar dem, då borde jag väl ange deras namn och personnummer så kommunikationen hamnar rätt? Det är väl därför man anger namn och nummer? 
  • Anonym (Orden­tlig mamma) Trådstartaren
    Tue 21 Feb 2023 15:50
    #4
    Anonym skrev 2023-02-21 15:46:46 följande:

    Bra blir det ju såklart om målet är att dela ut "stalker / rättshaverist"-vibbar och antyda en inställning som påminner om "Det var du som började!".
    Är din målsättning en annan, kan det framstå som lite konstigt.


    Alltså jag skriver ju inte till deras hemadresser. Utan bara som svar på vår kommunikation. 
  • Anonym (Juli)
    Tue 21 Feb 2023 16:07
    #5
    -1 +1

    Nej, du skriver bara deras namn. Era personnummer står med eftersom ärendet gäller er och det är viktigt att ni inte blandas ihop med andra personer som är under utredning eller får hjälp. Handläggare kan däremot bytas ut. 


    Jag vet inte hur soc gör men ofta finns ett ärendenummer eller diarienummer. Om det finns ett sånt är det bra att uppge. Annars räcker era personnummer för att dina handlingar ska hamna på rätt ställe. 

  • Anonym (är)
    Tue 21 Feb 2023 16:11
    #6
    -1 +2
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 15:49:37 följande:
    Varför det? Tänkte att deras kommunikation är ju ställd till oss där våra namn och personnummer anges. Om jag då svarar dem, då borde jag väl ange deras namn och personnummer så kommunikationen hamnar rätt? Det är väl därför man anger namn och nummer? 
    Försöker du vara ironisk eller fattar du på riktigt inte?

    Socialsekreteraren har hand om ert fall i egenskap av myndighetsperson, inte privatperson. Och att hen har era personuppgifter beror ju på att det är ni som är under utredning, eller erhåller stöd eller vad nu orsaken till kontakt med socialtjänsten är. 

    Exakt detsamma som kontakt med läkare - läkaren använder ditt personnummer i dokumentation om ditt ärende, men du har inte läkarens personnummer bara för det. 

    Namn på personen som är er handläggare är väl bra när de sorterar posten så att det kommer rätt, men skulle säkert fungera ändå. 
  • Anonym (Casan­ova)
    Tue 21 Feb 2023 16:12
    #7

    Hur vet du deras personnummer? Har du stalkat dem?

    Det kan du göra, men det är onödigt och kommer att uppfattas som ett förtäckt hot.

  • Tue 21 Feb 2023 16:14
    #8
    +1

    Socialsekreteraren jobbar på uppdrag av kommunens socialnämnd som har koll på vilka socialsekreterare som de gett behörighet utföra det jobb som är nämndens ansvar.

    Du behöver inte ha deras personuppgifter, för det är ju inte dem som privatpersoner du har kontakt med, utan just de som anställda.

    Du får ju de kontaktuppgifter som du behöver och i akten framgår vem som gjort vad och ansvariga för verksamheten vet förstås vilka som jobbar och ser vem som gjort vad.

  • Anonym (Ordni­ng)
    Tue 21 Feb 2023 16:17
    #9
    +1
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 15:49:37 följande:
    Varför det? Tänkte att deras kommunikation är ju ställd till oss där våra namn och personnummer anges. Om jag då svarar dem, då borde jag väl ange deras namn och personnummer så kommunikationen hamnar rätt? Det är väl därför man anger namn och nummer? 
    Det är inte personalen som utreds...

  • Anonym (qqq)
    Tue 21 Feb 2023 16:18
    #10
    +1

    Men TS du måste skoja med oss?

    Klart era personnummer står eftersom ni är parter i ärendet. Deras ska givetvis inte stå, de är bara tjänstemän som dokumenterar ärendet. 

Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?