• Mamma I

    Läkare på Alva vill utreda mitt helt välfungerande barn!


    Jag vill dela en situation som har lämnat mig helt kokande inuti. 
    Min lille pojke, 6 år, går på regelbundna besök på Alva barnklinik sedan flera år tillbaka. Han har förstoppnings besvär, till största delen beror det på att han håller sig, istället för att gå på toaletten (vanligt problem för barn nuförtiden). Han var bara 1,5 år när han började med det, och problemen har fortsatt genom åren och han har lite läckage, så det är ju verkligen något som vi behöver komma till rätta med. Han var ju så liten när det blev så här, och han har ju ingen referens riktigt hur det känns när funkar bra, så det är svårt att bryta. 
    Först nu kan jag se stora förbättringar, och är så lättad över det. 
    På Alva har hjälpen bestått av att skriva ut Laxido junior, och gå igenom toalettrutiner. Och när detta inte har lett till några förbättringar så vill dom öka dos, och flera toalettbesök/dag, för en redan pressad unge? Detta går bara inte att få till, det blir faktiskt värre. 
    Det som tillslut har gjort en förändring, det är att jag har pratat med honom om kretsloppet, både i kroppen och i naturen, att han har fått en förståelse för att man gör sig av med kroppens slaggprodukter och det tar jorden hand om och det blir växter och liksom får förstå poängen vinsten med det hela. Koppla tillbaka till biologin. Inte vet jag, men det har iallafall lett till att motståndet har gett med sig. Och det här enkla får man inte från sjukvården..
    För några veckor sedan hade vi tid på Alva, jag berättade glatt för (som vanligt ny läkare) om framstegen, men den här läkaren var inte intresserad av det, hon var inne på något annat. Hon var läkare på BUP, och tillfälligt på Alva. Hon började fråga ut mig, hade vi någon i släkten, som är ?udda?, sådär. Vad jag jobbar med. Följt av frågor ang min pojk, har han svårt med kläder, får han låsningar, ang mat, relatera till andra barn, förskolan osv, pratade om bredare utredning, gav mig en broschyr om neuropsykiatrisk sjukdom. Hon tror att han inte känner kroppens signaler, som andra. Och när hon säger att det kan bli svårt med vanlig förskoleklass till hösten, då först förstår jag vad hon är inne på, och jag försöker desperat få läkaren att förstå att hon är inne på helt fel spår. 
    Jag säger till henne att om hon pratar i fem minuter med min pojk, så skulle hon se att han har inte några såna här problem, men hon säger att hon ?ser? det här, han ville inte gå in i mottagningsrummet, så hon ser det. Jag är helt paff nu. Och det säger jag till läkaren. Jag har aldrig någonsin tänkt på något sånt här ang min pojk, och ingen annan heller!
    Den här lilla ungen är i sånt samspel så man blir alldeles lycklig av att umgås med honom. Han har inga som helst kognitiva svårigheter, han har inte ett enda av det som kännetecknar neuropsykiatrisk diagnos/sjukdom. Han har tvärtemot lätt för allt det som räknas upp där. Den här lilla ungen är så välfungerande som möjligt är! Och jag är helt förbluffad över att läkaren gör en sådan bedömning! Och jag vet inte vad jag ska ta mig till där i mottagningsrummet för jag inte blir trodd när jag försöker tala för min son! Läkaren tror bara att jag inte vill ha ett annorlunda barn! 
    Hon tittar förundrat när min pojk säger något till mig och ler, och säger att hon ser tecken på att han kan vara i samspel ändå. 
    Det här var så obehagligt, en läkare, med den auktoritet och trovärdighet som yrket för med sig. Min lille pojk som inte på många år än, kan tala för sig själv i en sån här sak, eller prestera på beställning, och jag som mamma, blir inte trodd. 
    Jag kommer göra allt jag kan för att min pojke inte ska bli utsatt för det här.
     
    Det är så fel och det bör påtalas och det bör uppmärksammas. 
    /Fruktansvärt arg mamma. 
  • Svar på tråden Läkare på Alva vill utreda mitt helt välfungerande barn!
  • Anonym (Mja)
    AndreaBD skrev 2023-03-11 15:26:45 följande:

    För att sammanfatta: Barnet har gått i 4 och ett halvt år på den kliniken, av andra skäl förstås. Men de har ju haft mycket tid och tillfälle att se hans utveckling. Läkaren som påtalade detta har inte varit med under hela den tiden, men det finns ju journaler, och kollegor som har träffat barnet under längre tid. Läkaren tycker att barnet bör utedas (för NPF)  för att han kommer att ha problem i en vanlig förskoleklass. Och hon är expert på området, har jobbat på BUP. 

    Du känner ditt barn, men det är inte ovanligt att man tar sitt barn så som det är, det är ju positivt också. Men har du kunskap om NPF? Eller är du pedagog, förskollärare eller lärare? Om inte, hur kan du då veta att det kommer att funka bra för ditt barn i förskoleklassen? Jag är faktiskt mycket mer benägen att tro att läkaren har rätt. 


    För att barnet inte kan gå på toaletten perfekt, men inget annat har noterats, misstänkts eller iakttagits av någon annan läksre under alla år på en barnklinik? Och även då problemet tydligen blev bättre av en lösning föräldern hittat som kanske är ett sätt att göra det förståeligt för ett barn som aldrig fått en naturlig referens till hur det ska kännas pga laxermedel?

    Alla som jobbar på olika platser är tyvärr inte experter. Vissa har särintressen eller har blivit extremt färgade av sin tid inom ett visst yrke/placering och ser bara en förklaring oavsett vad frågeställningen må vara.
  • Embla twopointoh

    Din son ska naturligtvis inte utredas mot din vilja. Men, varför känner du ett sådant motstånd mot att han utreds? Varför tog du så illa vid dig av att en expert på området, som visserligen inte träffat din son, men ändå tyckte sig se tecken på NPF och därför uppmanade till utredning? Själva utredningen tar kanske lite tid i anspråk, men är varken invasiv eller smärtsam för din son.

    Personer med NPF är inte sjuka och de är inte sämre än andra. De funkar bara lite annorlunda. Det är inte heller fel på dig som mamma om du har ett barn med NPF.

    Det är vanligt att närstående inte ser tecknen på denna typ av diagnos. Dels för att man lätt  blir "hemmablind", och dels för att det ofta är ärftligt, och man upplever därför dessa tecken som normala eftersom man levt med dem hela livet.

    Med det sagt, så är det såklart omöjligt för oss andra i tråden att avgöra om det ligger något i läkarens bedömning eller inte.Kan du fråga en annan läkare för att få en andra bedömning? Om denne läkare också tycker att det är värt att din son utreds, eller inte?

  • Anonym (att våga se)
    Anonym (B) skrev 2023-03-13 11:26:50 följande:
    Inte på bara några minuter! Människan verkar ha bestämt sig för att ts barn har en diagnos i princip första kvarten och tolkar allt under besöket utifrån det.
    Det är din och kanske också TS tolkning. Ibland är det så att man som förälder ser sitt barn ur ett helt annat perspektiv än omgivningen och läkaren satte ingen diagnos, utan föreslog just en utredning.

    De har ju under många år gått och prövat att få stöd med magen och "vanliga" råd har inte fungerat. Att då som läkare faktiskt tänka att barnet ev. inte fungerar som andra kan vara rätt rimligt. 

    Ts är fri att välja hur hon tolkar läkarens frågor. Jag vet inte om det var en helt knasig gissning, eller om det faktiskt finns saker som gör det tämligen uppenbart att barnet behöver stöd.

    Hur vet du vad läkaren tolkade in och inte? Det kanske var fullständiga rimliga frågor, utifrån situationen, eller en övertolkning av beteenden. Vad det inte var var en diagnos! Det var att lyfta att det kanske finns en diagnos. Inte en faktiskt satt diagnos.

    Jag tänker att det är väldigt olyckligt att TS är så oerhört inställd på att hennes barn minsann inte har några problem. Att som sexåring inte riktigt landat i att gå på toaletten är inte att fungera precis som "alla andra". Det är ett symptom på att någonting INTE fungerar som hos de flesta.
  • Lenobia

    Jag förstår inte alls denna diagnoshetsen. Jag har själv diagnos inom NPF-Aspergers syndrom. 

    Vad exakt ska en diagnos hjälpa honom med?

    För mig gjorde den ingen skillnad(AS), plus att jag har blivit diskriminerad i vården, av läkare, samt av anhöriga och diverse myndigheter. 

    Samt att jag blev fortfarande mobbad. 

    Diagnosen gjorde ingen skillnad i mitt liv överhuvudtaget. 

  • Anonym (B)
    Anonym (att våga se) skrev 2023-03-13 12:22:43 följande:
    Det är din och kanske också TS tolkning. Ibland är det så att man som förälder ser sitt barn ur ett helt annat perspektiv än omgivningen och läkaren satte ingen diagnos, utan föreslog just en utredning.

    De har ju under många år gått och prövat att få stöd med magen och "vanliga" råd har inte fungerat. Att då som läkare faktiskt tänka att barnet ev. inte fungerar som andra kan vara rätt rimligt. 

    Ts är fri att välja hur hon tolkar läkarens frågor. Jag vet inte om det var en helt knasig gissning, eller om det faktiskt finns saker som gör det tämligen uppenbart att barnet behöver stöd.

    Hur vet du vad läkaren tolkade in och inte? Det kanske var fullständiga rimliga frågor, utifrån situationen, eller en övertolkning av beteenden. Vad det inte var var en diagnos! Det var att lyfta att det kanske finns en diagnos. Inte en faktiskt satt diagnos.

    Jag tänker att det är väldigt olyckligt att TS är så oerhört inställd på att hennes barn minsann inte har några problem. Att som sexåring inte riktigt landat i att gå på toaletten är inte att fungera precis som "alla andra". Det är ett symptom på att någonting INTE fungerar som hos de flesta.
    Jag sa inte att läkaren SATTE en diagnos utan att hon tror att barnet har en diagnos, därför föreslogs ju en utredning, annars hade hon sagt "Ditt barn HAR en diagnos". Om du läser ts beskrivning så sätter läkaren igång den här tanken väldigt tidigt under besöket och reagerar efter det inte så som alla andra läkare, som inte misstänker diagnos, har gjort. Ts märker ju att läkaren beter sig annorlunda mot dem jämfört med andra läkare. Man måste liksom inte jobba på BUP för att fatta misstanke om npf-diagnos hos ett barn, det hade vilken läkare som helst kunnat plocka upp men INGEN har hittills nämnt det av alla som de träffat genom åren, bara den här BUP-läkaren med sina "BUP-glasögon". Människan bestämde sig redan innan han hade gått in i rummet för att han kunde ha en diagnos! Det är bara sjukt och konstigt.
  • Anonym (Sia)

    Undrar bara om du vet att det var en slump att just den läkaren träffade ditt barn eller om de planerat att boka in till bup-läkaren. För det kan finnas ett samband med att man bajsar på sig som 6-åring och npf. Men det krävs ju väldigt mycket mer för att ställa en diagnos. Antingen har mottagningen misstänkt detta och bokat in till denna läkare, mot din vetskap? Eller så är det en slump och då låter det som läkaren läst journalen och utifrån sin erfarenhet redan bestämt sig för vad som är problemet En läkare som dagligen träffar barn med npf kommer ha de glasögonen på sig. Men har detta aldrig nämnts tidigare av någon, på bvc, förskola, i vården? Då tror jag ändå man måste hålla sig lite neutral innan man gör sin bedömning.

  • Anonym (Mja)
    Anonym (att våga se) skrev 2023-03-13 12:22:43 följande:
    Det är din och kanske också TS tolkning. Ibland är det så att man som förälder ser sitt barn ur ett helt annat perspektiv än omgivningen och läkaren satte ingen diagnos, utan föreslog just en utredning.

    De har ju under många år gått och prövat att få stöd med magen och "vanliga" råd har inte fungerat. Att då som läkare faktiskt tänka att barnet ev. inte fungerar som andra kan vara rätt rimligt. 

    Ts är fri att välja hur hon tolkar läkarens frågor. Jag vet inte om det var en helt knasig gissning, eller om det faktiskt finns saker som gör det tämligen uppenbart att barnet behöver stöd.

    Hur vet du vad läkaren tolkade in och inte? Det kanske var fullständiga rimliga frågor, utifrån situationen, eller en övertolkning av beteenden. Vad det inte var var en diagnos! Det var att lyfta att det kanske finns en diagnos. Inte en faktiskt satt diagnos.

    Jag tänker att det är väldigt olyckligt att TS är så oerhört inställd på att hennes barn minsann inte har några problem. Att som sexåring inte riktigt landat i att gå på toaletten är inte att fungera precis som "alla andra". Det är ett symptom på att någonting INTE fungerar som hos de flesta.
    TS hade ju hittat något som började hjälpa sonen. Som läkaren helt avfärdade. Hur rimligt agerande är det av en ny läkare?
  • Anonym (Mja)
    Embla twopointoh skrev 2023-03-13 12:17:01 följande:

    Din son ska naturligtvis inte utredas mot din vilja. Men, varför känner du ett sådant motstånd mot att han utreds? Varför tog du så illa vid dig av att en expert på området, som visserligen inte träffat din son, men ändå tyckte sig se tecken på NPF och därför uppmanade till utredning? Själva utredningen tar kanske lite tid i anspråk, men är varken invasiv eller smärtsam för din son.

    Personer med NPF är inte sjuka och de är inte sämre än andra. De funkar bara lite annorlunda. Det är inte heller fel på dig som mamma om du har ett barn med NPF.

    Det är vanligt att närstående inte ser tecknen på denna typ av diagnos. Dels för att man lätt  blir "hemmablind", och dels för att det ofta är ärftligt, och man upplever därför dessa tecken som normala eftersom man levt med dem hela livet.

    Med det sagt, så är det såklart omöjligt för oss andra i tråden att avgöra om det ligger något i läkarens bedömning eller inte.Kan du fråga en annan läkare för att få en andra bedömning? Om denne läkare också tycker att det är värt att din son utreds, eller inte?


    Ingen annan läkare på stället hade ju tydligen sett något som indikerade det under alla år. Har alla de då fel och BUPläkaren rätt efter några minuters tid utan att ens lyssna på vad mamman beskriver av vardagen?
  • Anonym (att våga se)
    Anonym (B) skrev 2023-03-13 12:32:49 följande:
    Jag sa inte att läkaren SATTE en diagnos utan att hon tror att barnet har en diagnos, därför föreslogs ju en utredning, annars hade hon sagt "Ditt barn HAR en diagnos". Om du läser ts beskrivning så sätter läkaren igång den här tanken väldigt tidigt under besöket och reagerar efter det inte så som alla andra läkare, som inte misstänker diagnos, har gjort. Ts märker ju att läkaren beter sig annorlunda mot dem jämfört med andra läkare. Man måste liksom inte jobba på BUP för att fatta misstanke om npf-diagnos hos ett barn, det hade vilken läkare som helst kunnat plocka upp men INGEN har hittills nämnt det av alla som de träffat genom åren, bara den här BUP-läkaren med sina "BUP-glasögon". Människan bestämde sig redan innan han hade gått in i rummet för att han kunde ha en diagnos! Det är bara sjukt och konstigt.
    Nä. Det är inte sjukt att en läkare drar en för snabb och kanske felaktig slutsats. Det är är mänskligt och läkare är just människor.

    Om ingen tidigare reagerat, så kan det bero på att barnet vanligtvis inte uppvisar de beteenden som läkaren reagerade på, eller att mamman faktiskt inte noterat att folk faktiskt tidigare också ställt frågor för att försöka fånga upp, utan att hon reagerat.

    När man går till vården kan man bli missförstådd, få frågor man inte väntat sig, eller få råd som känns dåliga. Det betyder inte att den enskilda doktorn man träffar är sjuk, eller usel, utan det kan också bero på vad tidigare läkare skrivit och noterat, samt på att vissa problem väldigt ofta framträder ihop med andra.

    Ts låter inte speciellt insatt som skriver NPF sjukdom och om att hon tänker att hon behöver få läkaren in på ett annat spår. Läkaren tolkade situationen och tog upp en möjlig förklaring med TS. Hon väljer som vårdnadshavare om hon tror att detta är något som hon vill gå vidare med, eller om detta bara var en förklaring som hon helt enkelt kan bortse ifrån.

    Jag tänker att det är fullständigt omöjligt att veta vad denna läkare gjorde sin bedömning på och att det egentligen inte spelar någon roll för mitt svar.

    Som förälder så får man ibland information som krockar med det man själv upplever. Då kan man välja att bortse från det, eller så kan man fundera vidare på om detta faktiskt är något som man behöver fundera vidare på.

    Har barnet en funktionsnedsättning så kommer TS troligen få frågor även framöver. Är det ett så välfungerande barn som hon tror är väl detta bara en parantes.
  • Anonym (att våga se)
    Anonym (Mja) skrev 2023-03-13 12:59:48 följande:
    TS hade ju hittat något som började hjälpa sonen. Som läkaren helt avfärdade. Hur rimligt agerande är det av en ny läkare?
    Avfärdade läkaren verkligen lösningen, eller kände läkaren igen en väldigt bra strategi som fungerar på någon som har autism?

    Är det en läkares jobb att klappa mamma på huvudet och bekräfta, eller att försöka hjälp barn få det de behöver för att bli välfungerande vuxna.

    Hade barnet blivit helt "bra" hade besöket hos doktorn inte behövts överhuvudtaget.

    I min värld är det rimligt att läkare lyfter olika ev. diagnoser och vidare undersöker en ung patient som inte riktigt knäckt toa-koden. I min värld är det rimligt att i sexårsåldern faktiskt vidare undersöka vad för bakomliggande orsaker det skulle kunna finnas.
Svar på tråden Läkare på Alva vill utreda mitt helt välfungerande barn!