• Meli

Scrapträsket 2

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-12 15:49:15:
    I det allra första inlägget i denna tråd kan du få lite information om scrapping, och adresser till svenska internetshopar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-13 09:36:29:
    Svenska butiker (kan lägga till fler efter behov

www.scrapbook.se
    www.scrapoteket.se
    www.scrapbutiken.se
    www.papprika.se
    www.minlillabutik.webb.se (quickqutz)
    www.collagescrapbooks.se
    www.creations.se
    www.meloon.se
    www.minneskatten.se
    www.pappochscrap.se
    www.pysselpunkten.com
    www.pyzzla.se
    shop.scrapandgiftcorner.se
    shop.scrappics.se
    www.scrapaddicted.se
    scrapbooklifestories.nu/catalog
    www.scrapfun.se
    www.scrapkammaren.se
    handin.scrappa.mine.nu/shop
    www.scrappamera.se
    www.shopscrapperiet.se
    2systrar.com
    www.vixxxansscrapbooking.se
    www.hobbyhuset.se
    www.scraproom.se
    www.scrapbookbutiken.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-19 10:43:44:
    www.pappersvinden.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-19 10:53:30:
    www.scrapgodis.se

• Svar på tråden Scrapträsket 2
  • Mella72

Solstraalen: De heter punchar eller stansar för enkla figurer. Det finns också andra stansverktyg där man man kan göra mer komplicerade figurer i flera lager mm. Dessa stansar heter QuickKutz, BossKut eller ...hmm..nu glömde jag vad den tredje heter.. :-S På dessa byter du bara själva stansen så att du kan göra olika figurer men använda samma verktyg..sen köper man nya stansdelar (dies)när man vill ha fler. det är också dessa som man kan stansa alfabet med.

• Marajjah
    mittlillalejon skrev 2006-08-09 12:56:42 följande:
    HELLOfinns det nån scrap-butik i Växjö-trakten eller i Smålandåtminstone?
    Det finns en i Lääckeby mot Kalmar, men hon håller på att lägga ner så den existerar nog inte så länge till... www.pyzzla.se
    Mamma till Filip och BF 22/10 för Pyre2
  • solstraalen

Mella: Tack, då har jag lärt mig någe nytt idag oxå då =)

Får jag fråga, hur förvarar ni alla miljoner småååå pinaler??
    Alla dessa 2000 utstansade motiven vill jag hålla rensade efter mönster/form.

Hur håller man de sorterat på bäst och smidigast sätt?

• Marajjah
    skrutthumlan2 skrev 2006-08-09 14:42:54 följande:
    Minimalla!Om jag var du skulle jag ringa och klaga på att fotona blev så dåliga! Speciellt om du beställt så många så borde få tillbaka lite av pengarna!En fundering, blir det verkligen billigare att ha en egen fotoskrivare?Skulle också gärna vilja ha det, men jag har hört att papprena och bläcket till skrivren är så dyrt...
    billigare blir det inte, men ibland kan det vara roligt att kunna skriva ut en bild som man vill scrappa direkt, utan att vänta på framkallning, samt att man ju kan mixtra lite i PS.
    Mamma till Filip och BF 22/10 för Pyre2
  • malin ulrika

Solstraalen,
    jag har inte använt utstansade saker, men kanske skulle sådana där "albumblad" liksom, med små små fickor på, som används för brodergarn passa? Jag har några sådana för brodergarn, som man liksom nystar upp på spole...
    Vet inte var du kan få tag på dem, möjligtvis på typ broderställen. Det är ca 24 fickor eller så per sida. De är ju dock öppna, så man måste ju hålla pärmen åt rätt håll, annars åker grejerna ur...

Jag använder inte mina längre (har annat förvaringssystem för mina garner nu) så om du vill ha och inte får tag på, hör av dej, du kan få köpa mina (såvida du inte hittar nått bättre.)

• dramaqueen
    Minimalla skrev 2006-08-09 14:12:12 följande:
    Är det någon som beställt kort från Korthuset.se? Jag beställde ca 250 bilder därifrån men jag blev inte alls nöjd. Färgerna blev heldassiga, usch vad tråkigt... Nu håller jag på att övertala sambon att vi ska köpa färg/fotoskrivare ... jag vill också kunna förminska bilder!Grattis annika!
    Jag beställde därifrån sist, det var bra bilder de små men förstoringarna jag beställde var inte alls bra i färgen
    Längtar efter hösten!
  • malin ulrika

Marajjah / skrutthumlan:
    jag skriver ut alla bilder själv.
    På sätt och vis tycker jag inte det blir så mycket dyrare, för jag skriver BARA ut vad jag ska använda.
    När jag började skrappa, med digitalkamera, så skrev jag ut en MASSA bilder, flera hundra, som jag tyckte var "så bra" och bara MÅSTE scrappas. Men sen ligger de där, man har inte tid, eller de passar inte på sidan när det kommer till kritan.
    Ofta tycker jag det är roligare att ha en STOR bild, och andra lite MINDRE bilder, och det blir ju svårare att göra när man beställer. När man skriver ut själv så kan man titta på bilderna, välja ut vilka man faktiskt tänker använda, måtta till dem och beskära dem precis så att de passar, INNAN man skriver ut dem (och ta bort röda ögon och andra smågrejer). Och så får man inte lika dåligt samvete för att man har högvis med foton som "ska" skrappas.

Jag rekommenderar verkligen fotoskrivare! Det blir roligare att skrappa! Och även om pappret och bläcker kan vara dyrt, så får man inte en massa "extra" kort, utan man skriver bara ut vad man ska skrappa upp, så om man verkligen räknar på det misstänker jag att det går på rätt så jämnt ut.

Svar på tråden Scrapträsket 2