• Nina75

Kalmar-tråd

Välkomna alla Kalmar/Nybro/Ölands bor.
    Jag flyttar över vår lilla bf lista hit.

30 sep HeleneR
    15 okt Maj77
    25 okt Nina75
    31 okt Andi Pandi
    11 dec Knyttet
    6 jan Minname
    19 jan Aphrodite
    21 feb lillefrejen
    27 Apr Mariiee

• Svar på tråden Kalmar-tråd
  • tufsan

Hej,

Illamåenet är borta och ersatt av ont i halsen.....jag vill inte bli förkyld nu!!! Det verkar som jag fått en lindrig släng av något av alla dessa vintervirus som verkar härja i trakten. Suck.

Helen: Jag har läst några studier om att bebisar som får maximalt med närhet de första sex månaderna blir, (till skillnad mot var man trodde tidigare) mer självständiga och trygga. Då kan de lättare sova i egen säng mm. Men om man de tränas att t.ex. sova ensamma tidigt kan effekten bli motsatt. Sen är ju givetvis allt relativt och alla barn olika. En del sover ju varsom helst hur bra som helst, men andra har ett mycket större behov av närhet. Men om Anton är mycket för närhet, skulle jag låta honom sova hos dig lite till. Bara ett tips, du märker säkert vad som fungerar bäst för er, lycka till.

Ha en bra dag alla!

• Andi Pandi

Helen: Tror jag läste att dom måste vara minst 8 veckor innan man kan börja på babysim. Vad gäller att sova i sin säng så gör han faktiskt det. Det funkar bäst för oss. Har haft honom i vår säng ibland men då får jag inte en blund. Är rädd att någon av oss ska rulla på honom. Men när han vill ha mat på natten så ligger han hos mig. Men när han är färdig så brukar jag rapa honom och sen får han ligga i sin säng. Jag hade gärna haft honom hos oss men det hade blivit ohållbart eftersom vi måste få lite sömn oxå. Tycker att ni gott kan ha Anton hos er om det funkar bra. Det måste man få känna och avgöra själv.

• Minname

verkar vara ett evigt problem det där med bebis i sängen eheheh undra hur en anna ska göra.. jaja spjälis står och väntar så får vi se!!!

• tufsan

Vi har skaffat ett snugglenest, får se hur det fungerar? Är det någon av er mammor som provat ett sådant? Man hittar nog det sovalternativ som passar bäst för både en själv och bebisen, men jag hoppas bebben kommer gilla snugglenestet för det var onödigt dyrt....

Minname: spjälisen kommer nog gå hem hos er, den är ju redan väl godkänd av två vita sjusovare....

Kram/ E

• Minname

tufsan: ja presis... vi hade tänkt oss använda mjuliften som i stort ser ut som ert snuggelnest =0) så den kommer nog ligga i den första tiden sen vart den ska så.. ja antingen i sängen eller i spjälisen... det får tiden utvisa. smart bara att kunan spara pegnar och andvända saker man har till olika saker...

ja du ... två grymt envisa odågor som alltid ska ligga där dom inte får ju.. men det är ju tur att nån använder det hehehe... slutar väll med rena myspartyt i spjälisen sen... undra hur jag och gubben ska få plats!!

• Nina75

Nova sover i egen säng och i eget rum. Det funkar jättebra för oss och Nova sover jättebra där.( Zelda har också sovit i egen säng och eget rum ända sedan dag 1) Tycker det är viktigt att mamma och pappa också är utvilade, vilket vi inte skulle vara med bebis emellan oss. Dessutom är det ju en annan tjej som kommer tassandes in till oss om nätterna, skulle inte våga ha både Zelda och Nova emellan oss.
    Det är ju som ni redan sagt så väldigt olika vad som passar var och en. Man känner ju själv vad som är bäst.
    Snuggelnest tror jag är en bra grej som får en att känna att bebisen ligger tryggt. Men oj vad onödig. Det har nog aldrig hänt att någon lagt sig på bebisen eller liknande. Man är så medveten även när man sover att bebisen ligger just där. Just därför är det ju många som sover bättre med bebben i egen säng istället.

När jag började bada med Zelda sa de att man kunde börja så fort naveln ramlat bort. Men mamman måste ju också ha läkt och blivit av med avslag osv, så 8 v låter väl ganska rimligt.

• HelenR

Inatt har de funkat hur bra som helst... Hoppas att de går lika bra inatt... Jag vill testa i alla fall. Funkar de inte så får han sova hos mig...tack för era råd i alla fall...

• HelenR

Inatt har de funkat hur bra som helst... Hoppas att de går lika bra inatt... Jag vill testa i alla fall. Funkar de inte så får han sova hos mig...tack för era råd i alla fall...

• Minname

idag är en sådan där dag då jag bara känner att fy jag vill vara hemma. känner mig lite öm i magen och så där. stora sammnadragningar och smått nervös... tänk om nått startar nu... nej nej... idag blir en dag då jag nog jobbar bort en del på jobbet.
    börjar ju bli lite nervis att jag inte ska komma hit och allt är oklart!!

två veckor kvar snart... =0) ja till jobbet slutar.

Tufsan: *ropar* tuddelu kvar hemma eller??? bara 4 dagar kvar nu!! *gulp* det innebär en mån för mig hoppsan =0)

• Minname

det känns som bebis ska sparka sig ur magen idag!! shit så mycket har den aldrig varit igång... vad händer!!??? det gör ont på lilla mamma ... nån fler som märkt att det bli aktivare i slutet? alla säger och skriver att den ska lugna ner sig då det är mindra plats... men inte denna bebisen nej då!!!

Svar på tråden Kalmar-tråd