Profeten Mohammed!
Är det sant att profeten Mohammed gifte sig med en flicka som var 9 år och hette Aisha?
Är det sant att profeten Mohammed gifte sig med en flicka som var 9 år och hette Aisha?
Ngt sånt var det.. men på den tiden var väl medelåldern 20, och de flesta dog unt 40, så det kanske inte är så galet som det låter? Jag vet faktiskt inte om det var så men det var en tanke jag fick
Ja det är sant att hon var 9 år..otroligt nog
Skulle nog inte gissa att medelåldern på den tiden var 20 med tanke på att muhammed faktiskt var 50 bast !!! när han gifte sig med henne.
Och jag tror nog 9 åringar på den tiden var lika mycket barn som nu, men dom var nog barn med mer ansvar möjligtvis
Hej Ayah2006
Vilket fint namn
Det stämmer att profeten Muhammed Saw gifte sig med Aisha när hon var nio år gammal. Och jag håller faktiskt med valkyrian
Det finns en bra artikel om profetens giftermål med Aisha www.salafi.se/files/78625.pdf
Fia sthlm
I vilken ålder gifte sig kvinnorna i Sverige på 600-talet?
Ja du kan ju ta reda på det om du vill
..men jag tror inte att dom gifte sig vid 9 års ålder?
Fia
Det var ju du som tyckte att det var otroligt att en så ung flicka gifte sig vid den åldern, därför borde du kanske skaffa info om hur det var i Sverige, eller är det kanske ointressant?
Själv orkar jag inte leta MEN vi vet ju att heliga Birgitta gifte sig när hon var 13 år gammal på 1300-talet, dvs 700 år efter profetens MUhammeds giftermål med Aisha. Detta tyder ju på att flickor var ännu yngre än 13 före 1300-talet.
Rekommenderar dug iaf att läsa den länk jag lagt in
Ayah2006
Profeten skrev äktenskapskontrakt med barnet när hon var 6 år gammal.
VillVäl
Enligt deras tradition var hon inte ett barn då
Jag läste i biblen att folk var 900 år! Värsta långa livet. Men det måste ju vara sant. ;)
Gadget
Det stämmer! Det tsår även att David fick en liten vacker flicka att värma honom när han var sjuk. Han var dock mkt gammal när han fick henne
Sobi3
Hur länge är man barn inom islamsk tradition om man redan är vuxen vid 6 års ålder?