Profeten Mohammed!
Är det sant att profeten Mohammed gifte sig med en flicka som var 9 år och hette Aisha?
Är det sant att profeten Mohammed gifte sig med en flicka som var 9 år och hette Aisha?
Sobi3
"Själv som kommer från mellanöstern och som har släkt i SA och QA och dessutom är med på flera arabiska forum och arabiska chatt-program har jag aldrig träffat en enda som kallar sig wahabist. Du får gärna ge mig telefon numret, namn och adress där du påstår "wahabister" har sin lokal."
Enligt fls regler får man inte ge ut namn och telefon nr till privatpersoner!!
"(Nu är vi tillbaka till samma svammel som i den andra tråden) *suck*"
Ja, själv tycker jag att du har en löjlig debatteknink och om detta nu får dig att sucka så sluta bete dig så här. Och jag undrar varför du tror jag skulle ljuga om detta?
Snacka om dagisnivå *-FRÖKEN, -FRÖKEN Lisa säger.... är det sant?*
Sobi3
"Fel enligt vem? Och är det alla ahadith dom jämställer med koranen eller vissa eller vilka typer?"
Det är haram för man får inte jämställa något med Koranen, man ska i första hand utgå från Koranen och sedan sunnah om inget i Sunnah motstrider vad som står i Koranen. Tex dem i SA avrättar otrogna eftersom det ska göras enligt hadith medan i Koranen står det att äktenskapsbrytaren ska straffas med 100 piskrapp. Så det blir haram att göra vad som motstrider Guds ord, det är nog därför wahabister är illa omtyckta av många muslimer.
Sobi3
"Sedan så är jag stensäker på att du sa att du var från Albanien, men nu säger du att det är din man som är det. I så fall ber jag om ursäkt!"
Ingen fara Sobi3, vi är alla människor som kan mista oss
Alla!!
Det känns tyvärr så som att jag pratar med en vägg, ingen konstruktiv debatt alls som ni väl kan se. Och jag tycker att det beror förmodligen på att min debattspartnern inte är bekant med islamsteologiska frågor. Att bara hänvisa till en artikel som har en okänd skribent gör inte det lätt för mig att spinna vidare på debatten, då det inte finns någon möjlighet att ha direkt kontakt med skribenten för att fortsätta diskussionen på en nivå som motsvarar den kunskapen man har i shariah.
Att komma med fattiga argument som "Aisha var äldre än 9 år för att dom flesta muslimer säger så" är ett argument som haltar. I en konstruktiv debatt är det bara tillförlitliga källor. När man diskuterar tex. en lag så hänvisar man förstås till Svea rikes lag, inte till vad grannen har sagt.
Jag börjar först med att lägga in två ahadith där det påvisar hur gammal Aisha var när hon gifte sig med profeten Saw:
Sahih Bukhari Volume 7, Book 62, Number 65
Narrated 'Aisha:
that the Prophet married her when she was six years old and he consummated his marriage when she was nine years old. Hisham said: I have been informed that 'Aisha remained with the Prophet for nine years (i.e. till his death)." what you know of the Quran (by heart)'
Sahih Bukhari Volume 7, Book 62, Number 88
Narrated 'Ursa:
The Prophet wrote the (marriage contract) with 'Aisha while she was six years old and consummated his marriage with her while she was nine years old and she remained with him for nine years (i.e. till his death).
Här är mitt svar på artikeln:
Skribenten som är okänd har stora brister i hadithvetenskap. H*n försummar Aishas hadith gällande hennes ålder vid giftermålet, då hon själv berättat om sin ålder vi giftermålet, och kommer istället med egna tolkningar som inte har några belägg.
Ibn Hisham som återbrättade hadithen var en nära släkt till Aisha, hans far hette Hisham Ibn Urwah Ibn Alzoubayr Ibn Al Awam. Hishams farmor hette Safia, profetens Saw faster. Al Zoubayr var sonen till Asma, Aishas stora syster. Hans fars faster var Skadija, profetens Saw första fru. När man ser hur nära släkt han var till Aisha kan man således uppfatta hur trovärdig han var. Visst kan minnet försvagas ju äldre man blir, men han återberättade dock hadithen innan han åkte till Irak.
Och hadithsamlingen Albukhari är den näst autentiska efter koranen, på det sättet skulle imam Albukhari aldrig lägga in en hadith av en glömsk återbrättare, men vad spelar det för roll för skribenten som är shia, OBS att shia inte tror på Albukhari.
Att det var bara Ibn Hisham som återberättade hadithen som skribenten påstod, är bara nonsens, skribenten försöker förgäves lura läsarna även genom lögn, hur trovärdig h*n vara när h*n kommer med lögner, kan ni själva bedömma. Hadithen återberättades då av bla. Alzuhri i sahih Muslim, Al-Aswad i Muslim, Abdurrahman i Alnesa´i. Alla dessa återbrättare förstärker hadithen. Detta kallas (toroq) på arabiska, ett viktigt kriterium i hadithvetenskap.
Nu får vi se vilka grunder skribenten har byggt sin slutssats på:
"Äktenskapet fullbordades 3 år efter 622 alltså 625"
Det stämmer inte alls, och tänk på att skribenten inte hänvisat till någon källa här. Äktenskapet fullbordades år 619 (Ha det i minnet).
"Ibn Kathir och ibn Hajar skrev att Asma, Aishas syster, dog år 695 vid 100 års ålder, vilket innebär att hon var född 595. Asma var tio år äldre än Aisha, vilket skulle leda till att Aisha föddes 605, inte 616."
Skribenten här hänvisar inte heller till källa, jag har sökt bland Ibn Kathir och ibn Hajars böcker och inte hittat detta påstående. Men det jag hittat är snarare tvärtom. Asma var 10 år äldre än Aisha, enligt en del ulama bla. Imam Althahabi, hon föddes 10 år före det första uppenbarelsen dvs år 600. Således kan vi konstatera att Aisha föddes år 610 och gifte sig år 619 vid 9 år , vilket förstärker hennes hadith om sin riktiga ålder vid giftermålet.. Skribenten har glömt dessutom att Ibn Hajar och Ibn Kathir levde på 800-talet, långt efter alla dessa händelser. Det tyder ju på att dom aldrig träffat Asma eller Aisha, ej heller finns några belägg för påståendet. Inte ens en enda hadith har skribenten hänvisat oss till.
"Ibn Hisham har skrivit att hon blev muslim en bra bit INNAN Umar, och Umar blev det år 615-616, den 41:a personen.
(max sex år efter kallelsen år 610, men efter flykten till Etiopien år 615)"
Vilket förvrängeri, alltså jag mår illa av den grova förvanskningen. Det finns ingen hadith till Ibn Hisham om detta osanna påstående. Aisha var aldrig avgudadyrkare, hon föddes då Abu Bakr och hennes mor var redan muslimer, så varifrån skribenten fått det att räkna ut det med Umars konverterandet är en slutsats byggd på lögn och förvrängeri.
"Aisha var med i resan till Etiopien år 615"
Det stämemr, hon var dock 5 år gammal när dom den första gruppen immigrerade till Abyssinia dvs till Etiopien.
"Tabari har skrivit att År 614, innan Abu Bakr skulle resa till Etiopien, så frågade pratade Abu Bakr med Mut?am, vars son Aisha var FÖRLOVAD med, om Aisha kunde bli hans sons fru. Mut?am vägrade för att Abu Bakr hade blivit Muslim."
Inte det heller har skribenten hänvisat till någon källa, kanske han gör så för att lura folk som inte har kunskap i Altabaris böcker. Imam Altabari själv nämner i sin bok (Tarikh Altabari) volym 2, kapitel 2 sida 413 att Aisha var nio år gammal när äktenskapet fullbordades. Så varför i hela fridens namn förvränga även ulamas uttalanden? Varför ljuga i ualams namn?
"Tabari har skrivit att Abu Bakr hade fyra barn och att alla fyra föddes under jaihlija, dvs innan år 610."
Det är lögner mot imam Altabari ... Abu Bakr hade 6 barn, Abdurrahman, Abdullah, Muhammed, Asma, Aisha och Um Kalthum. Aisha, Muhammed och Um Kalthum föddes efter jaihlija dvs efter år 610, varav Aisha föddes år 610. (Källa: Tarikh Altabari, Ibn Kathir och alla andra historieböckerna).
"Ibn Ishaq skrev att Aisha var bland dom första som blev muslim, inom några månader efter kallelsen år 610."
Alhamdulillah, här ser ni tydligt och klart att skribenten motsäger sig själv. Kolla punkt 2 där h*n hävdar att Aisha föddes år 605, och nu säger h*n att Aisha föddes inom några månader efter kallelsen år 610 vilket stämmer delvis. Ser ni att lögner inte varar länge? En lögnare är glömsk, minsann!
"säger Aisha att hon var en "liten lekfull flicka" när kapitel 54 kom, dvs år 613."
Jag har kollat hadithen och där står inget specifikt år i hadithen! Skribenten är en jäkel på att förvanska och förvränga texter, men alhamdulillah, sanningen varar längst.
"När Muhammad, frid vare med honom, blev änkling år 619 så blev han tillfrågad om han ville gifta sig med en oskuld (Bikr) eller tidigare gift (thayyib). När han frågade vem som var "Bikr" sa dom att det var Aisha."
"Alla som kan Arabiska vet att Bikr inte refererar till en omogen nioåring. det rätta ordet för en "liten lekfull flicka" är "JariyaH", betyder snarare "ogift dam"."
Ännu ett bevis på att skribenten motsäger sig själv, och detta uttalande påvisar det jag nämnde innan, att profeten gifte sig med Aisha år 619. Men låt se vad dom arabiska orden betyder som skribenten ville lura läsarna med dess falska innebörd. Ordet (Bikr) kan man också säga om små flickor. T.o.m i mitt gamla ID-kort som jag haft från hemlandet står (bikr) trots jag var 17 år gammal när jag fick det då jag inte var gift. (Bikr) betyder jungfru. Var god kolla dess betydelser i arabiska lexikon
qamoos.sakhr.com/idrisidic_1.asp
"JariyaH" har också flera betydelser
girl , odalisque slave girl , female slave , bondmaid , bondwoman qamoos.sakhr.com/idrisidic_1.asp
"Aisha var med i striderna om Badr (624) och Uhud (625), trots att inga pojkar födda 610 fick vara med utan blev tillbaka skikade för att dom inte hade fyllt 15 år."
Det är sant att pojkar som inte fyllt 15 fick inte vara med och strida, men pojkar födda 610 fick vara med i Uhudslaget för dom var 15 år gamla då. Aisha var 15 år gammal år 625, inte 8 gammal som skribenten påstår.
Och till sist börjar skribenten spy galla på Albukhari som om Albukhari vara grundaren för sunnah. Inte konstigt att läsa negativa uttalande av skribenten då h*n visat sig vara shia, och alla vet att shia tror inte på Albukhari, så vad ska man förvänta sig av den som inte tror på Albukhari om inte förvrängeri och smutskastning?
Alla!!
Att hävda att det finns muslimer som kallar sig wahabister är bara ett påhitt. Jag har för övrigt lagt in en länk där man kan ställa den fråga till imamen som tar hand om sidan, han är från Saudiarabien 63.175.194.25/index.php
Angående ahadith så funkar dom som tafsir (förklaring för koranen) och i vissa frågor finner man förbud och påbud där. Självklart är det svårt för dom som inte är bekanta med hadithvetenskap att förstå hur sunnah fungerar och vilken roll den spelar i islamsläror. En annan viktig sak också är att det inte är lätt heller att förstå vissa frågor i koranen om man inte är bekant med koranvetenskap som kallas (Úlum Alquran) speciellt Alnasikh wal Mansoukh som handlar om dom verser som upphäver, och dom upphävda. Det finns en tråd som behandlar dessa frågor om sunnah och koranen där kan ni ställa era frågor om koranen och sunnah www.familjeliv.se/Forum-5-66/m10197266.html
Att säga att muslimerna i Saudiarabien inte går efter koranen är ett osannt påstående. De flesta islamslärda läser på shariahögskolorna i Saudiarabien. Det är muslimerna i Saudiarabien som tar hand om piligrimerna som strömmar in i landet i hajjtiden. Löjligt att sitta och tycka vad som helst om dom när man inte ens har en atom kunskap i islam och dess läror. Varför smutskasta sina syskon i tron får det stå för dom som gör det.
För dom som är intresserade av koranen och ahadith och hur dom funkar, dess bevarande och vilka roll dom spelar i islam, rekommenderar jag varmt denna sida som ger ypperliga förklaringar www.islamic-awareness.org/
Om vi tar och utreder årtalen så blir det så här:
1. Proffeten Mohammed saw
Född: året 571 e.Kr
Dog: 8 juni 632 e.Kr
"efter sju månader födde Amina en pojke och kallade honom Muhammed, detta hände måndagen den tolfte av Rabia I, Elefantens år som motsvarade året 571 e.Kr."
" död 8 juni 632"
www.Islamguaiden.com
2.Khadidja
Född: 556 e. Kr
Dog: 621 e. Kr
Khadidja Gifte sig med profeten när han var 25år och då var hon 40år Så det var år 571+25= 596 e. Kr då var Khadidja född 556 e Kr eftersom 596-40=556
Dem var gifta fram tills hennes död och äktenskapet var i 25 år 596 + 25 = 621 Så då dog hon 621e.Kr
www.islamguiden.com och Islam i fokus/Dr.Hammudah Abd al-Ati
3.Fatima (Profetens dotter)
Född: 603 e.Kr
Dog: 632 e. Kr
"Hon, Fatima den glänsande, må Gud vara nöjd med henne, blev bara tjugonio år gammal"
"En morgon, tidigt i månaden Ramadan, inte mer en fem månader efter det att hennes ädle far hade gått bort, vaknade Fatima och hon såg ovanligt lycklig ut och hon var full av munterhet. På eftermiddagen samma dag är det sagt att hon kallade på Salma bint Umays som såg efter henne. Hon frågade efter lite vatten och sedan tog hon ett bad. Sedan satte hon på sig sina nyaste kläder och parfymerade sig. Sedan bad hon Salma att lägga hennes säng på gårdsplanen. Med sitt ansikte vänt mot himmelen ovanför frågade hon efter sin man Ali.
Han blev chockad när han såg henne ligga mitt på gårdsplanen och han frågade henne vad som var fel. Hon log och sa: "Jag har ett möte bestämt i dag med Guds sändebud."
Ali grät och hon försökte trösta honom. Hon sa till honom att han skulle ta hand om deras söner al-Hasan och al-Husayn och bad honom att hon skulle få bli begravd utan någon ceremoni. Hon stirrade uppåt igen och sedan slöt hon sina ögon och överlät sin själ till den Allsmäktige Skaparen.
Hon, Fatima den glänsande, må Gud vara nöjd med henne, blev bara tjugonio år gammal."
www.islamguiden.com
Hon dog fem månader efter sin far alltså år 632 e.Kr och hon blev 29 år gammal 632-29=603 så då var hon född 603 e.Kr
Ibn Hajar har skrivit att Fatima (fvmh) var fem år äldre än Aisha.
4. Asma
Född: 595 e.Kr
Dog: 695 e.Kr
?She was the sister of Aisha Siddiqa, wife of the Holy Prophet, and was ten years older than her. ? In 73 A.H. ? Asma died at the age of one hundred years.? [6]
(Go here to see an image of the full entry in Urdu.)
This would make Asma 28 years of age in 1 A.H., the year of the Hijra, thus making Aisha 18 years old in 1 A.H. So Aisha would be 19 years old at the time of the consummation of her marriage, and 14 or 15 years old at the time of her nikah. It would place her year of birth at four or five years before the Call"
"Ibn Kathir och ibn Hajar skrev att Asma, Aishas syster, dog år 695 vid 100 års ålder, vilket innebär att hon var född 595. Asma var tio år äldre än Aisha, vilket skulle leda till att Aisha föddes 605"
5. Aisha
Genom åvanstående kan man dra två slutsatser
Teori 1: Aisha var född 608 e.Kr
Fathima var fem år äldre än henne, född 603 + 5 = 608
ELLER
Teori 2: Aisha var född 605 e.Kr
Asma var 10 år äldre än henne , född 595 + 10 = 605
ÄKTENSKAPET mellan profeten Mohammed saw och Aisha
I ett eller två år efter Khadidjas död var Profeten utan hustru sedan gifte han sig med Sawdah och sedan Aisha
Profetens saw första hustru dog 621 e.Kr alltså måste det tidigast varit 622 som profeten saw gifte sig med Aisha och tre år senare fullbordades äktenskapet alltså år 625 e.Kr
Så enligt teori 1 var Aisha 622-608 = 14 år när dem gifte sig och 17 år när äktenskapet fullbordades tre år senare
Enligt teori nr 2 var Aisha 622-605 = 17 år när dem gifte sig och fyllde 20 år det året äktenskapet fullbordades.
Om man sedan testar Teorierna och sätter in Aishas ålder i vad skribenten skrev så blir det så här:
"Skulle Aisha ha varit sex så skulle det resultera i många konstigheter. Om hon var sex år 622, tidpunkten för flykten till Median, så måste hon ha varit född 616.
Äktenskapet sägs ha blivt fullbordad tre år efter 622, dvs 625."
Ja om man läser ovanstående uträkning så ser man att 6 och 9 inte alls stämmer
"1) Ibn Hisham har skrivit att hon blev muslim en bra bit INNAN Umar, och Umar blev det år 615-616, den 41:a personen.
(max sex år efter kallelsen år 610, men efter flykten till Etiopien år 615)"
år 1616 då var Aisha 8 år enligt Teori 1
och 11 år enligt Teori 2.
"2) Aisha var med i resan till Etiopien år 615."
Teori 1: 7 år
Teori2: 10 år
"3) Tabari har skrivit att År 614, innan Abu Bakr skulle resa till Etiopien, så frågade pratade Abu Bakr med Mut?am, vars son Aisha var FÖRLOVAD med, om Aisha kunde bli hans sons fru. Mut?am vägrade för att Abu Bakr hade blivit Muslim."
Teori 1: 6 år
Teori 2: 9 år
"4) Tabari har skrivit att Abu Bakr hade fyra barn och att alla fyra föddes under jaihlija, dvs innan år 610."
Stämmer isåfall överens med både Teori 1 och 2
Teori 1: född: 608e.Kr
Teori 2: född: 605 e.Kr
"5) Ibn Hajar har skrivit att Fatima (fvmh) var fem år äldre än Aisha. Fatimah sägs ha födds när Muahmmad (fvmh) var 35. Det innebär att Aisha föddes föddes när Muhammad var 40, dvs år 610. År 622 migrerade dom till Medina."
Stämmer inte med någon av teorierna eftersom Fatimah föddes när proffeten var 32 år gammal. Profeten saw blev 61 år gammal (571-632) och fatimah blev 29 år: 61-29= 32år så då eftersom Aisha var 5 år yngre än Fathima så var Aisha född enligt Teori 1 år 608 e.Kr
"6) Ibn Ishaq skrev att Aisha var bland dom första som blev muslim, inom några månader efter kallelsen år 610. Ali och Abu Bakr sägs ha varit dom två första manliga muslimerna/revertiterna."
År 610 var Aisha
Teori 1: 2 år
Teori 2: 5år
så det kan mycket väl stämma att hon blev muslim då.
"7) i den här hadithen i Sahi bukhari :
www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunna...
säger Aisha att hon var en "liten lekfull flicka" när kapitel 54 kom, dvs år 613."
Det kan stämma enligt både Teori 1 och 2
Teori 1: född: 608e.Kr 5år, 613 e.Kr
Teori 2: född: 605 e.Kr 8 år 613 e.Kr
Då är man liten och lekfull.
"10) Ibn Kathir och ibn Hajar skrev att Asma, Aishas syster, dog år 695 vid 100 års ålder, vilket innebär att hon var född 595. Asma var tio år äldre än Aisha, vilket skulle leda till att Aisha föddes 605, inte 616."
Stämmer enligt teori 2 men inte enligt teori 1.
"11) Aisha var med i striderna om Badr (624) och Uhud (625), trots att inga pojkar födda 610 fick vara med utan blev tillbaka skikade för att dom inte hade fyllt 15 år.
Narrated Ibn 'Umar:
Allah's Apostle called me to present myself in front of him or the eve of the battle of Uhud, while I was fourteen years of age at that time, and he did not allow me to take part in that battle, but he called me in front of him on the eve of the battle of the Trench when I was fifteen years old, and he allowed me (to join the battle)." Nafi' said, "I went to 'Umar bin 'Abdul Aziz who was Caliph at that time and related the above narration to him, He said, "This age (fifteen) is the limit between childhood and manhood," and wrote to his governors to give salaries to those who reached the age of fifteen.
Kvinnor följde med till strider för att hjälpa, inte belasta. Hur mycket hade en tjej född 616 hjälp under dom striderna?
Angående Uhud står det i Bukhari
(On that day) I saw 'Aisha, the daughter of Abu Bakr and Um Sulaim both lifting their dresses up (för att springa obehindrade) so that I was able to see the ornaments of their legs, and they were carrying the water skins of their arms to pour the water into the mouths of the thirsty people and then go back and fill them and come to pour the water into the mouths of the people again.
Låter det som en åtta åring som?"
Det stämmer att Aisha var mer än 15 år under striden i både teorierna
Teori 1: född 608: 16 år 624 e.Kr
Teori 2: född 605: 19 år 624 e. Kr
Sobi3
"varav Aisha föddes år 610"
Så då menar du att Profeten gifte sig med Aisha medan Khadidja levde?
För enligt dem hadith du tror på så gifte dem sig när hon var 6år alltså år 1616 om hon var född 610.
Amina84
jag gillar ditt sätt att diskutera....väldigt sansad och inte alls med inslag av personliga påhopp!!.....you go girl
Sobi3
"Att hävda att det finns muslimer som kallar sig wahabister är bara ett påhitt."
VA!!
Att säga åt en människa som själv hävdar att h*n tillhör en vis grupp eller tros inriktning att den inte existerar är förtryck. Att totalt ignorera dess existens trotts att det fins en grupp människor här i Sverige som själva säger sig vara wahabister och desutom hävda till andra att det är ett västlänskt påfund och att det inte fins någon muslim som kallar sig wahabi det är att förneka saningen.
Jag har själv träffat en familj som är wahabister som dem själva kallar sig!! och dem berättade även att dem har en egen moske där en stor grupp av wahabister bruakar samlas.
Joushas Gudmor
Tack så jätte mycket
Amina 84
Du hänvisar till islamguidens startsida, det blir svårt för mig att hitta det du citerar, var god och lägg in länkarna ![]()
Sobi3
Okej jag gör det senare eller imorgon InshAllah, i mån av tid
annars är det bara att läsa under profeten Mohammed som står i vänstra spalten.
Assalamu'Alaikum
Amina 84
wa alaikum assalam
Det är inte bråttom syster, jag ska resa, så mitt svar dröjer till jag komit hem
Jag har kollat Profetensliv där, men dom hänvisar inte ens till någon källa vilket gör att det blir svårt för mig att kolla källan. Det är faktiskt tridskrävande att sitta och söka på massa böcker för att hitta dom rätta info. Mitt svar tex. på din artikel tog av mig flera timmar då jag sökte bland minst 1500 islamiska böcker.
Sobi3
Ja vist det tar flera timmar så lång tid men man lägger tiden på något betydelsefullt
Men jag har tålamod så du behöver inte ha någon brådska
Här är det:
"Profeten Muhammed börd, födelse och uppväxt
Mekka ligger i den Arabiska halvöns hjärta och före Islams återkomst var den en viktig handelscentrum dit folk från många olika håll reste för att besöka Kaaba, som profeten Ibrahim och hans son Ismael byggt, och för att både sälja och köpa varor på Ukadh. Nära Kaaba finns det en brunn som heter Zamzam ur vilken pilgrimerna drack och än idag dricker. C:a 570 e.Kr. gifte sig Abdullah Ibn Abd al-Muttalib son till en av Qureish hövdingar med Amina bint Wahb, efter sex månaders äktenskap åkte Abdullah på handelsresa mot Sham och lämnade bakom sig Amina som var gravid. På hemvägen blev Abdullah sjuk och bestämde sig för att avbryta resan och stanna hos sina släktingar i Yathrib tills han blev bättre, han blev emellertid ännu sjukare och dog och begravdes där. Amina bint Wahb sörjde honom mycket och blev ledsen för sitt barn som skulle vara faderlös, efter sju månader födde Amina en pojke och kallade honom Muhammed, detta hände måndagen den tolfte av Rabia I, Elefantens år som motsvarade året 571 e.Kr.
www.islamguiden.com/profetensliv.shtml
Ännu på 60-talet i den amerikanska södern var det normalt och vanligt för 13-åriga kristna flickor att gifta sej. Bara för att ge en liten vinkling på det hela...
Visst låter det hemskt att en 9 årig flicka gifter sej, men det var annorlunda "på den tiden" och kan vara lite svårt att förstå eftersom vi lever enligt helt andra normer idag.