• ayah2006

Profeten Mohammed!

Är det sant att profeten Mohammed gifte sig med en flicka som var 9 år och hette Aisha?

• Svar på tråden Profeten Mohammed!
  • Matillin

Nej själv upplever jag inte att jag "kristiserat" isalm men det har tydligen uppfattats så

Jag förstår att livet på 600 talet var annorlunda, flickor giftes bort rätt unga och det kanske tom var "normen" där muhammed levde, det vet jag inte?
    Men betyder det att det var mer rätt då än nu bara för att det var "tillåtet" då?
    Även om ett barn på den tiden var vuxnare (vilket dom säkert var) än vad dom är idag så har aldrig någon 9 åring varit färdigutvecklad vare sig fysiskt eller psykiskt vid 9 års ålder.
    Tänk er att en liten tjej i årskurs 3 skulle vara gift och dessutom ha sex, helst otänkbart för mig ialf.

Just därför har jag har svårt att tänka mig att en man som är sänd av gud skulle kunna ta sig en sån ung fru.
    Visst, muhammed var väl inte fullkomlig utan en vanlig människa vad jag förstått, men ändå.

Försökte faktiskt leta fram info om äktenskap på medeltiden i sverige, men hittade inte ett dyft på nätet tyvärr.

Och jag väntar med spänning på att få höra om vilka män i bibeln som gifte sig med små flickor, för jag har aldrig läst något sådant nämligen?

• Hibasmamma

Här är hadithen som jag nämnde tidigare,om att Profeten saw drömde om att gifta sig med Aisha innan han gjorde det i verkligheten.

"?Aa?ishah (may Allaah be pleased with her), who said that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said to her: ?You were shown to me twice in a dream. I saw you in a piece of silk (i.e., he saw her image on a piece of silk, or he saw her wearing a silken garment). I was told, ?This is your wife, so unveil her,? and it was you. I said: if this dream is from Allaah then it will come to pass.?? (Saheeh al-Bukhaari, 3606)."

• Hibasmamma

Sobi3:
    Enligt den här fatwan så hade Aisha inte kommit i puberteten när hon gifte sig.
    Men dom säger ju klart o tydligt att det är förbjudet att gifta sig med så unga flickor, Profetens saw äktenskap var ett undantag! Så jag förstår inte varför du har så svårt att hålla med om att det är fel att ha sex med en 9-åring, det är ju vad Islam säger!!!

"It could be said that the basic principle concerning marrying children is that it is forbidden unless there is specific evidence (daleel) to indicate otherwise. The hadeeth of ?Aa?ishah states that her father Abu Bakr married her off before the age of puberty, but there is no other evidence apart from that, so the rule applies to all other cases"

63.175.194.25/index.php&ds=qa&lv=browse&QR=1493&dgn=4

• Matillin

Ja han drömde nog säkert om henne.
    Men frågan är väl då om han inte hade kunnat vänta tills hon blev vuxen, eller ialf några år?
    Var det verkligen så att 9 åriga flickor bortgiftes på den tiden, var det rutin så att säga?

• Hibasmamma

Fia sthlm:

Ja, jag har hört att det var normalt på den tiden, tom. ännu yngre, har jag läst om...

• Rokka Jill
    Sobi3 skrev 2006-07-09 02:04:47 följande:
    bluemountain "snittet på tjejer ligger på 17 och på killar 16. "Det är 15 år när man får rätt att ha sex inte 16-17. Jag föredrar i alla fall att inte komma med egna teorier i sådana frågor, speciellt det inte är straffbart att tex en tjej har sex när hon är 11 år gammal.
    du får ha sex när du vill byxmyndig gäller inte när man får ha sex..
  • Sobi3

bluemountain

"du sitter och säger bland annat att det är tradition att gifta bort barn i indien och då ska inte jag komma och säga att det är fel.... glömmer du bort vad du själv skriver.."

Jag glömmer inte vad jag skriver men du läser inte vad JAG skriver. Jag skrev bla. att det är befängt att resonera med att den svenska moraliska standraden är den bästa för resten av världen. Vad du tycker är fel kan vara rätt enligt andra och vice versa. Tror faktiskit att indier skiter fullstänidgt i vad vi tycker.

"vad har 18 och icke-ännu-vuxen med bortgifta barn att göra? är ju en helt annan diskussion."

Det har inte med det att göra, men du skrev "bara för att man får så (att vänta med att ha sex tils man fyllt 15)innebär det som sagt inte att alla har det....."

Därpå skrev jag "och bara för att man fyller 18 innebär inte att alla blir vuxna vid den åldern."

• Sobi3

VillVäl

Jag skrev "Alla kan inte vänta till femton för att ha sex"

Du svarade med "Vad har det med äktenskap att göra? "

Har du glömt att vi diskuterar islamssyn på sex och äktenskap kontra den historiska faktan om tillåtelse med bortgifte och äktneskap med unga i Sverige?

• Sobi3

Fia

"Jag har ett svgt minne av att vi disskuterat om Ayisha tidigare, minns inte vem jag hade disskusionen men det var väl bl.a med dig då antar jag."

Jag och Halal diskuterade samma fråga med dig innan. Du kom dessutom med samma argument som nu, och kommer att få samma motargument som förra diskussionen

"Pedofili däremot kritiserar jag och det är väl inget konstigt...eller? "

Absolut inte, men vad har tråden med pedofili att göra?

"Är det för att jag ifrågsatte hur en guds man kunde gifta sig med en 9 årig flicka, är det vad du menar är att kristierat islam?"

Den Gudsmannen gjorde inte något fel varken mot Gud eller mot sitt folk. Han gifte sig med henne LAGLIGT, hon var dessutom hans mest älskade fru efter sin första. Hon levde lycklig med honom. Hennes familj var lyckliga, WHERE IS THE PROBLEM? Eller måste Gudsmännen fylla vissa krav för att vara Gudsmän? För mig är det så, vad tycker du själv?

"Så för att man ifrågasätter så kritisrera man, ja det kanske är samma sak enligt vissa?"

Nja, vad jag upplevt utav dina diskussioner om islam lutade mer åt kritik. Och det har jag faktiskt märkt under mina diskussioner med kristna att det handlar båda om att kritisera och infrågasätta, och det är ju inte svårt att gissa varför, man vill ju svartmåla den andra religionen för att höja upp sin egen vilket jag tycker är hyckleri av högsta grad.

"Vart i bibeln står det att barn har gift sig med äldre män för det första?"

Det handlar först och främst om att det inte är förbjudet enligt bibeln att folk gifter sig i unga ålder. David fick en liten flicka för att värma honom då ingenting hjälpte när han blev sjuk och hade svårt att hålla sig varm. Maria enligt James evangeliet var tolv år när hon gifte sig med Josef som var en äldre man. Läs vers 8 och 2 www.earlychristianwritings.com/text/infancyjames-roberts.html

Även enligt Catholic Encyclopedia var Josef gammal när han gifte sig med Maria som var då tolv år gammal www.newadvent.org/cathen/08504a.htm

Dessutom och enligt Ukrainian Orthodoxys websida står ?The Christian East?s picture of Joseph as a courageous, faithful, God-centred elderly widower rings true.? www.unicorne.org/orthodoxy/articles/articles_a/joseph.htm

En intressant sak också vad gäller barngiftet i bibeln är att Perez, Judahs son gifte sig när han var yngre än 7 år gammal och fick två barn. Således finns det inget förbud mot giftermål med unga tjejer och killar.

"Sen undrar jag om alla ex som skrivits, tex att birgitta blev bortgift som 13 åring.
    Vad har det med muhammed att göra."

Ditt problem Fia är att du inte läser mellan raderna. Birgitta gifte sig när hon var 13 år gammal och det var på 1300-talet, dvs 700 år efter profetens Muhammeds giftermål med Aisha. Detta tyder ju på att flickor i Sverige gifte sig ännu yngre än 13 före 1300-talet. Observera att heliga Birgittas far, morfar, bror och make var lagsmän dvs domare vilket påvisar att det inte var straffbart att gifta bort flickor enligt lagen. Och utifrån den moraliska standarden som vi har I Sverige idag så tillätt svenslalagen pedofili och bortgifte på små flickor. Du nämner också Aishas fall med bortgifte vilket inte stämmer alls. Hon giftes inte bort för det var/är inte tillåtet enligt islam med bortgifte.

Sedan tycker jag att du ska länka till var det står att man Inte är redo för att ha sex känslomässigt förrens i 16 års ålder, specielt som tjej som du påstod!

"Även om man är färdigutvecklad vid 12 år och rent fysiskt klarar av att ha sex och kanske rent av vill ha det så är man alltså INTE redo för en sexuell relation då."

Jaha, varifrån har du fått det då? Blir man fysiskt beredd att ha sex då finns det inget som hindrar en att ha det, förutom om man är religiös eller har psykiska problem förstås.

"Detta trots att man i sverige ofta får sin mens vid 11-12 års ålder ska tilläggas och då var man väl kvinna eller?"

Jaha, när blir man kvinna då? När man fyllt 15 år eller 18?

"Jag förstår att livet på 600 talet var annorlunda, flickor giftes bort rätt unga och det kanske tom var "normen" där muhammed levde, det vet jag inte?"

Den normen var här i väst men inte i muslimska länder på den tiden, för det strider mot islam att gifta bort sina barn, och här menar jag inte bara tjejer utan även killar.

"Även om ett barn på den tiden var vuxnare (vilket dom säkert var) än vad dom är idag så har aldrig någon 9 åring varit färdigutvecklad vare sig fysiskt eller psykiskt vid 9 års ålder."

Enligt? Och när blir man färdigutvecklad? Vid 15 eller 18?

"Tänk er att en liten tjej i årskurs 3 skulle vara gift och dessutom ha sex, helst otänkbart för mig ialf."

Enligt mig är det otänkbart att lagen avgör när man får ha sex och när man blir vuxen utan att ta hänsyn till människors olikheter båda fyskiskt och psykiskt. Dessutom är det otänkbart att DU som tror på bibeln kan komma med sådana uttalande när din heliga bok innehåller allt från barngifte, bortgifte till grymheter mot människligheten. Fy för hyckleri säger jag bara!

"Just därför har jag har svårt att tänka mig att en man som är sänd av gud skulle kunna ta sig en sån ung fru."

Jaha, men det är okey enligt dig att profeter begår otukt, mördar spädbarn och kvinnor, har sex med hundra-tals kokubiner, springer nakna, dricker sig fulla och tillbedjar avgudar, men när det handlar om islamsprofet så är det fy skäms vilken man han var?!!

"Visst, muhammed var väl inte fullkomlig utan en vanlig människa vad jag förstått, men ändå."

Han var inte fullkomlig, det håller jag med om, för fullkomligheten tillhör bara Skaparen, således var han inte heller en vanlig människa utan han var Allahs Swt sändebud, en syndfri människa som förtjänade att vara utvald för att fömedla Allahs Swt budskap.

"Försökte faktiskt leta fram info om äktenskap på medeltiden i sverige, men hittade inte ett dyft på nätet tyvärr."

Heliga Birigttas historia påvisar hur det var speciellt hon hade manliga släkt som var domare.

"Ja han drömde nog säkert om henne."

Och du menar?

"Men frågan är väl då om han inte hade kunnat vänta tills hon blev vuxen, eller ialf några år?"

Hon VAR könsmogen och enligt islam godkäns äktenskapet när man blivit könsmogen. Men du undrar inte varför Gud sänder syndfulla profeter som dom som står i bibeln och inte dom män som måste vara förebilder för dom människor dom sänts till?

"Var det verkligen så att 9 åriga flickor bortgiftes på den tiden, var det rutin så att säga?"

Det var en felformulerad fråga, den rätta skulle vara " Var det verkligen så att unga flickor gifter sig (ÅTERIGEN: Bortgifte är inte tillåtet i islam) på den tiden, var det rutin så att säga?" Svaret blir dock: Äktenskapet enligt islam godkäns när paret är köns och mentalts mogna , spelar ingen roll i vilken ålder.

• Sobi3

Hibasmamma

Du citerar igen hadithen om profetens Saw dröm om Aisha, vart vill du komma med den?

"Enligt den här fatwan så hade Aisha inte kommit i puberteten när hon gifte sig."

Det är inte svårt att lista ut det för det är allmänkänt att äktenskapet inte fullbordas om inte paret blivit könsmogna. Hennes kontrakt skrevs när hon var sex och äktenskapet fullbordades när hon var nio, som hadithen nämner att hon flyttat till sin man UNDER föräldrarna och folkets välsignelser vid nio års åldern.

"Men dom säger ju klart o tydligt att det är förbjudet att gifta sig med så unga flickor, Profetens saw äktenskap var ett undantag!"

Det som jag inte förstår Hibasmamma är att du lägger in fatwalänken och översätter den på ditt eget sätt som inte stämer alls med fatwan, precis som du översatte " tidied me up" som "binda mig" Här får du läsa vad som står i din länk:

(In summary, then, it is PERMITTED to contract marriage with a young girl and to hand her over to her husband to stay with him before she reaches adolescence. As for consummating the marriage, this does not happen until she is physically able for it.)

"Du skriver till Fia "Ja, jag har hört att det var normalt på den tiden, tom. ännu yngre, har jag läst om..."

Har jag nämnt innan att min bror som är 15 år gammal gifte sig med en 12 åring för två månader sen? Äktenskap i unga ålder förekommer ännu i Afrika, Arabien, vissa delar av Asien och ÄVEN Europa.

Svar på tråden Profeten Mohammed!