Profeten Mohammed!
Är det sant att profeten Mohammed gifte sig med en flicka som var 9 år och hette Aisha?
Är det sant att profeten Mohammed gifte sig med en flicka som var 9 år och hette Aisha?
sobi3:
var bara nyfiken. har inte dragit upp något om Fl's regler
nej det betyder visst inte binda, jag som inte förstod engelskan. Men vad säger du om resten?
Om jag vill svara på dina frågor? Dom här?
"När var det sista gången du gungade?
Hade du inte leksaker när du var tonåring?
Eller menar du att dom som spelar data-spel inte är mogna?
Och näre blir man mogen tycker du? När man fyller 18?"
Tror inte det, jag tänkte disskutera Islam utifrån dess relevanta källor, Koran och hadith
bluemountain
Är du säker på att man väntar tills man fyller 15 för att börja ha sex?
det var ett himla tjat om birgitta.... som sagt förr hände mycket saker i HELA världen som vi idag tycker är fel! Varför inte blicka framåt istället!
Hibasmamma
"jag tänkte disskutera Islam utifrån dess relevanta källor, Koran och hadith "
Jaha, så när du drog upp din dotter betyder att hon ingår också i koranen och sunnah?
Vad jag tycker är att Aishas giftermål med min käre profet Saw var acceptabelt båda enligt islam och kulturen dom levde i på 600-talet. Det betyder inte att jag accepterar att min stora dotter som är 14 år gammal ska gifta sig nu, men märker jag att hon vill ha sex då får hon inte utanför äktenskapet.
snittet på tjejer ligger på 17 och på killar 16. finns en del som drar ner snittet så klart, men man skulle nog få svar från majoriteten av dessa att de skulle inte gjort samma om de fått gå tillbaka och ändra på det. saknas nog ansvarsfulla föräldrar och dålig kunskap/självkänsla/grupptryck i de flesta fallen. Min teori iallafall.
bluemountain
"det var ett himla tjat om birgitta.... som sagt förr hände mycket saker i HELA världen som vi idag tycker är fel! "
Varför fokuserar du hela tiden på Sverige som om Sverigesnormer är dom absoluta och mest anpassande för hela världen? Har du läst Lequishas inlägg om den indiska kulturen? Det är inte samma sak, så jag tycker det är sjukt att resonera att den moraliska standarden här i Sverige är den bästa och att män som gifter sig med flickor under 15 år är pedofiler.
Sobi3:
Som du märkte i mitt inlägg så gör jag också skillnad på Profetens saw giftemål på 600-talet och på ett sånt giftemål idag. Det var då jag jämförde med min dotter.
Men ärligt talat, att du frågar om jag spelar tv-spel o gungar, o väntar på svar dessutom,är det inte lite komiskt?
bluemountain
"snittet på tjejer ligger på 17 och på killar 16. "
Det är 15 år när man får rätt att ha sex inte 16-17. Jag föredrar i alla fall att inte komma med egna teorier i sådana frågor, speciellt det inte är straffbart att tex en tjej har sex när hon är 11 år gammal.
Hibasmamma
"Men ärligt talat, att du frågar om jag spelar tv-spel o gungar, o väntar på svar dessutom,är det inte lite komiskt? "
Absolut inte! Om du nu jämför mig och dig med Aisha så har vi inte en atom kunskap i religion som hon hade- hon som lekte och gungade. Vad gäller frågan om när man blir mogen har du inte svarat på
tycker du att barnarbete är bra också? barnsoldater? Det gör iallafall inte jag. Jag resonerar att barn ska vara barn så länge det går! om du tycker att det är en sjuk moral så varsågod. jag bor i sverige och tycker att sverige kommit en bra bit i hur synen på barn ska vara. Inget land är perfekt så klart. Men eftersom sveriges moral i frågan är den som är mest human mot barnet så talar jag för den.
det är samtidigt enormt roligt att traditioner att gifta bort barn är sååå enormt viktiga att behålla för att det är just tradition men att sjunga blomstertid som är tradition för en hel del i sverige så är det förkastligt och ska tas bort... hmmm vilken av dessa båda traditioner är mest skadlig för barn????