• ayah2006

Profeten Mohammed!

Är det sant att profeten Mohammed gifte sig med en flicka som var 9 år och hette Aisha?

• Svar på tråden Profeten Mohammed!
  • Sobi3

Elims

Det står ingenting om vem det är som skrivit i länken, har du en annan pålitlig källa än den okända?

Hur föklarar du den versen som står i Numbers 31:17-18 så? ("Now kill all the boys [innocent kids]. And kill every woman who has slept with a man, but save for yourselves every girl who has never slept with a man.")

Hur avgjorde man för att se att om dom flickor inte hade sex?

• Sobi3

Elims och Fia sthlm

Jag ska starta en tråd om Perez giftermål senare som påvisar att giftermål i unga ålder inte är förbjudet enligt GT, är bara lite upptagen på heligerna. Titta gärna i religions-kategorin då och då, annars kommer jag att länka tråden antingen här eller i era GB

• Amina 84

Sobi3

"Innan jag kommenterar din artikel, vill du tala om för oss vem Ibn Hisham var?"

Jag lade inte in artiklen för att du skulle komentera den jag ville bara visa för läsarna här på fl att alla muslimer tror inte att Aicha var 9 år.

"Och vill du hänvisa oss var står det att Aisha var 21 år när hon gifte sig?"

Som jag sagt så tror jag att Aisha var 19-20 år för det stämmer med årtalen, 21 år är vad jag fåt veta från andra muslimer jag träffat och jag vet inte var dem fåt det ifrån antar att det är någon hadih.

• Sobi3

Amina84

"Jag lade inte in artiklen för att du skulle komentera den jag ville bara visa för läsarna här på fl att alla muslimer tror inte att Aicha var 9 år. "

Och läsarna har rätt att veta vem Ibn Hisham var, så om du tror blint på vad en del skriver gör inte andra det, inte jag i allafall då jag strävar efter autenticitet. Och om jag kommer med ett uttalande från någon, låt säga Ibn Jarir, som säger att Aisha var 9 år när hon gifte sig med profeten Saw, skulle du tro på honom eller på den som skrev artikeln?

"Som jag sagt så tror jag att Aisha var 19-20 år för det stämmer med årtalen,"

Artikeln nämnde ingen hadith där det står att Aisha var 19-20 år, men om nio på arabiska betyder något annat än nio kan du väl förklara dig.

Observera att du lagt in en artikel skriven av en shia, du ska väl nu bestämma dig om du är koranist, qadiyaniyah eller shia!

• Amina 84

Sobi3

Detta grundar jag min tro på:

Dem flesta hadither angående Aishas ålder kommer från en man vid namn Hisham ibn Urwah och rapporteras från Irak. Dessa hadither anses inte vara trovärdiga. I synnerhet då ingen annan som bodde i Medina har rapporterar liknande hadither. Vidare är det så att Aisha föddes cirka 8 år före hijra vilket betyder att hon inte kan ha varit sex år när hon gifte sig med profeten utan mycket äldre ca 18-20. Det finns många bevis som stödjer att Aisha inte gifte sig med profeten vid en så låg ålder.Alla hadither som gör 6 år gällande kommer från Hisham ibn urwah som berättar från sin far.

Hisham ibn urwah levde i Medina i dom första 71 år av sitt liv, men ändå så har ingen annan från medina berättat den hadithen från han, trots att folk som Malik ibn Anas var bland hans elever. Alla som berättar från Hisham ibn urwah gör det från Irak, där Hisham ibn urwah flyttade efter 71 år i Medina. Det sägs att Hisham ibn urwah var pålitligt ända tills han flyttade till Irak, och till och med hans elev Malik ibn Anas sa emot dom berättelser som spreds i hans namn i Irak. Det sägs vidare att Hisham ibn urwahs minne blev kraftig försämrad i Irak. Han var trotts allt över 71 år gammal. Varenda hadith som säger "6 och 9 år" kommer från Hisham ibn urwah via en Irakier, vare sig man hittar hadithen i Tabari, Bukhari, Muslim eller Abu Dawud.

Mina grunder till att jag inte tror på att Aisha var 9 år när äktenskapet fullbordades är:

1. Äktenskapet fullbordades 3 år efter 622 alltså 625

2. Ibn Kathir och ibn Hajar skrev att Asma, Aishas syster, dog år 695 vid 100 års ålder, vilket innebär att hon var född 595. Asma var tio år äldre än Aisha, vilket skulle leda till att Aisha föddes 605, inte 616.

Då kan man lätt räkna ut att Aisha fyllde 20 det året dem gifte sig.

Övrigt som motbevisar att hon skulle varit 9år:

1. Ibn Hisham har skrivit att hon blev muslim en bra bit INNAN Umar, och Umar blev det år 615-616, den 41:a personen.
    (max sex år efter kallelsen år 610, men efter flykten till Etiopien år 615)

2. Aisha var med i resan till Etiopien år 615.

3. Tabari har skrivit att År 614, innan Abu Bakr skulle resa till Etiopien, så frågade pratade Abu Bakr med Mut?am, vars son Aisha var FÖRLOVAD med, om Aisha kunde bli hans sons fru. Mut?am vägrade för att Abu Bakr hade blivit Muslim.

4. Tabari har skrivit att Abu Bakr hade fyra barn och att alla fyra föddes under jaihlija, dvs innan år 610.

5. Ibn Ishaq skrev att Aisha var bland dom första som blev muslim, inom några månader efter kallelsen år 610. Ali och Abu Bakr sägs ha varit dom två första manliga muslimerna/revertiterna.

6. I den här hadithen i Sahi bukhari :

www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/bukhari/060.sbt.html

säger Aisha att hon var en "liten lekfull flicka" när kapitel 54 kom, dvs år 613.

7. När Muhammad, frid vare med honom, blev änkling år 619 så blev han tillfrågad om han ville gifta sig med en oskuld (Bikr) eller tidigare gift (thayyib). När han frågade vem som var "Bikr" sa dom att det var Aisha.

Alla som kan Arabiska vet att Bikr inte refererar till en omogen nioåring. det rätta ordet för en "liten lekfull flicka" är "JariyaH", betyder snarare "ogift dam".

8. Aisha var med i striderna om Badr (624) och Uhud (625), trots att inga pojkar födda 610 fick vara med utan blev tillbaka skikade för att dom inte hade fyllt 15 år.

Narrated Ibn 'Umar:

Allah's Apostle called me to present myself in front of him or the eve of the battle of Uhud, while I was fourteen years of age at that time, and he did not allow me to take part in that battle, but he called me in front of him on the eve of the battle of the Trench when I was fifteen years old, and he allowed me (to join the battle)." Nafi' said, "I went to 'Umar bin 'Abdul Aziz who was Caliph at that time and related the above narration to him, He said, "This age (fifteen) is the limit between childhood and manhood," and wrote to his governors to give salaries to those who reached the age of fifteen.

www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/bukhari/048.sbt.html

Kvinnor följde med till strider för att hjälpa, inte belasta. Hur mycket hade en tjej född 616 hjälp under dom striderna?

Angående Uhud står det i Bukhari

(On that day) I saw 'Aisha, the daughter of Abu Bakr and Um Sulaim both lifting their dresses up (för att springa obehindrade) so that I was able to see the ornaments of their legs, and they were carrying the water skins of their arms to pour the water into the mouths of the thirsty people and then go back and fill them and come to pour the water into the mouths of the people again.

www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/bukhari/058.sbt.html

Låter det som en åtta åring?

För övrigt har jag inte på något sätt tvingat dig att tro som jag och jag har inte kritiserat dig för vad du tror så vad är det för fel på att jag presenterar min tro här? Är det endast din tro som är rätt och tillåten att presentera utan att ifrågasättas?

• Amina 84

Sobi3

"Och om jag kommer med ett uttalande från någon, låt säga Ibn Jarir, som säger att Aisha var 9 år när hon gifte sig med profeten Saw, skulle du tro på honom eller på den som skrev artikeln?"

Nej, jag kommer aldrig att tro att Aisha var 9 år för det stämmer inte överens med tide och jag tror inte att profeten Mohammed saw skulle begå en så hemsk gärning som att gifta sig med ett barn.

• Amina 84

Sobi3

"Observera att du lagt in en artikel skriven av en shia, du ska väl nu bestämma dig om du är koranist, qadiyaniyah eller shia!"

Jag har sagt det många gånger tidigare och detta är sista gången jag säger det - Jag är endast muslim sunnah muslim INGET annat. Jag kommer i fortsättningen inte att komentera sådana här påhopp om att jag skulle tillhöra sekter.
    Och oavsett vem det är skrivet av så förändrar det inte vad som står i hadith.

• sara1986

Hur kan ni tro att Profeten Mohammed SAW gifte sig med en liten flicka?? Det är ju helt galet vad folk kan tro, och inte minst, om våran PROFET!

Profeten Mohammed SAW var PERFEKT på alla sätt, annars skulle han inte varit någon profet.
    Mohammed gifte sig med Aisha när hon var runt 30-40 års åldern, och vad har ni fått det ifrån att hon skulle ha varit 6 eller 8 år?? det är ju helt galet!!!!!! trodde inte att muslimer kunde tro på nåt sånt!!

• marina81

Amina

Tack för det du lägger in, det är intressant att läsa.

• JojjeSkrutten

Amina

Att anklaga dig för att tillhöra en sekt/grupp är en slags härskarteknik för att trycka ner dig, få dig att känna dig liten och göra dig osäker...låt det inte påverka dig. Jag tyckte ngn här la in en sida från Salafi-sekten, är inte de wahabister??? De jämställer koranen med sunnah, vilket ,vad jag har förstått enligt många andra muslimer, är ganska "haram" att göra! Skulle jag vara som dem som trycker ner andra genom att anklaga dem för att tillhöra olika sekter så skulle jag självklart använda detta, att de använder en salafi-sida, emot dem. Men jag diskuterar inte på det sättet. Man hänvisar till sidor som man anser stöttar ens tankegångar, inte mer med det! Jag tycker du lägger in väldigt intressanta och tankeväckande teorier. Fortsätt med det

Svar på tråden Profeten Mohammed!