• ayah2006

Profeten Mohammed!

Är det sant att profeten Mohammed gifte sig med en flicka som var 9 år och hette Aisha?

• Svar på tråden Profeten Mohammed!
  • Amina 84

Står även översatt till engelska

• Amina 84

Sobi3

"Det finns inga som kallar sig wahabister"

Helt fel, jag har själv träffat en och dem har tillochmed en egen källar moske i Malmö för endast wahabis.

• Amina 84

Sobi3

"Men om du definierar wahabism som en grupp muslimer som tror bokstavligt på koranen och sunnah då kan jag stolt kalla mig själv som wahabist"

Som tidigare sagt så jämställer dem hadith med Koranen vilket är fel. Och om du inte redan viste det så är det haram att tillhöra sekter.

• Amina 84

Sobi3

Jag sa: "och förstås fakta om historia men nu snakar vi om religion."

Så frågar du: "Vi pratar ju religion har jag för mig, eller? Men vad har historia med sekter att göra?"

Och jag säger än en gång eftersom du inte verkar förstå - men nu snakar vi om religion.

• Amina 84

Sobi3

"Subhan Allah, är det jag som har glömt att i den andra tråden skrev du att du var från Albanien? Möjligt! Allah Swt vet bäst!"

Jag har sagt att min man är Alban men inget om mig själv. Ja exact Allah Swt vet bäst!!

• Sobi3

Amina 84

"Det du kallar förvrängeri, lögn och smutskastning är fakta tagen ur hadith så om du vill kalla det lögner så är det upp till dig. "

Jag trodde ärligt du skulle kommentera mina motargument men väljer istället citera mina åsikter om din okända författare. Vilken fakta och vilken hadith? Du hävdat att Aisha var 21 år när hon gifte sig och jag bad dig hänvisa till någon hadith men du har inte gjort det. Din artikel som är skriven av en okänd person har inte heller hänvisat till någon/några ahadith där det står att Aisha var 21 år gammal vid giftermålet.

"och om du hade kollat närmre på källan så hade du kunnat se att hon hänvisar till hadith, men du kanske inte kan läsa på arabiska? "

Jaha, så det var en hon som skrev artilekn? Artikeln är skriven på svenska, inte på arabiska, så vad har det med artikelnsspråk att göra? Jodå, jag har läst den noga annars skulle jag inte motargumentera påståenden. Du vill inte precisera och då blir det svårt för mig. Vi har ahadith som talar om att Aisha var nio år gammal när hon gifte sig med profeten, och nu uppstår två frågor:

1- Betyder 9 något annat än 9?

2- Finns det en annan hadith där Aisha själv säger att hon var 21 år gammal vid giftermålet?

"Helt fel, jag har själv träffat en och dem har tillochmed en egen källar moske i Malmö för endast wahabis."

Själv som kommer från mellanöstern och som har släkt i SA och QA och dessutom är med på flera arabiska forum och arabiska chatt-program har jag aldrig träffat en enda som kallar sig wahabist. Du får gärna ge mig telefon numret, namn och adress där du påstår "wahabister" har sin lokal. (Nu är vi tillbaka till samma svammel som i den andra tråden) *suck*

"Som tidigare sagt så jämställer dem hadith med Koranen vilket är fel."

Fel enligt vem? Och är det alla ahadith dom jämställer med koranen eller vissa eller vilka typer? Som du ser så måste jag ställa frågor innan jag kommenterar.

"Och om du inte redan viste det så är det haram att tillhöra sekter. "

Jasså, jodå, jag vet att det är haram att tillhöra sekter som strider mot islam, det var faktiskt jag som hela tiden tjatade om det och var förvånad att vissa muslimer här hänvisar till sekter som strider mot islam som koranister och qadiyaniter

Du skrev: "och förstås fakta om historia men nu snakar vi om religion."

Jag skrev sedan : "Vi pratar ju religion har jag för mig, eller? Men vad har historia med sekter att göra?"

Sedan så är jag stensäker på att du sa att du var från Albanien, men nu säger du att det är din man som är det. I så fall ber jag om ursäkt!

• Amina 84

Sobi3

"Du hävdat att Aisha var 21 år när hon gifte sig och jag bad dig hänvisa till någon hadith men du har inte gjort det."

Det har jag inte hävdat, jag sa att Aisha var 19 och fylde 20 det året dem gifte sig. Det jag däremot sagt är att dem flesta muslimer jag känt i mitt liv har sagt 21 år.

• Amina 84

Sobi3

"Din artikel som är skriven av en okänd person har inte heller hänvisat till någon/några ahadith där det står att Aisha var 21 år gammal vid giftermålet."

Nej, varför skulle hon göra det?

• Amina 84

Sobi3

"Jaha, så det var en hon som skrev artilekn? Artikeln är skriven på svenska, inte på arabiska, så vad har det med artikelnsspråk att göra?"

Kolla källan och läs dem hadith sedan kan vi fortsätta diskutera.

• Amina 84

Sobi3

"1- Betyder 9 något annat än 9?"

Nej det kommer det nog aldrig att göra eller vad tror du?

"2- Finns det en annan hadith där Aisha själv säger att hon var 21 år gammal vid giftermålet?"

Nej, varför skulle det finas?

Svar på tråden Profeten Mohammed!