• Mystjejen

Lantlig/Romantisk inredning!

Jag älskar inredning i romantisk och lantlig stil.
    Någon mer som gör det?
    Vill ha tips och ideer.
    Någon som har bilder?
    Jag har inte lagt ut några än men det kommer, håller på för fullt att renovera hemma...

Börjar med tre tips:
    www.lustfyllt.eu
    www.lantligdesign.se
    www.martinecolliander.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-29 18:46:10:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m10937476.html
    I den här tråden samlar vi våra favoritlänkar!!
    Har du ett tips på en länk är du välkommen att lägga in den här!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-06 20:09:07:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m12205276.html
    Här kommer en länk till en tråd för de som har långt till många av favoritaffärerna... Om postorder...

• Svar på tråden Lantlig/Romantisk inredning!
  • apache

Flatt-Jag tycker förstås att pärlspontspanelen är allra snyggast,gärna ganska hög sådan runt 1,40m

• Lolanna

Hej!

Har följt med i tråden men inte gett mig till känna förrän nu
    Älskar själv den lantliga inredningen och vill säga att ni alla har jättevackra hem och nu skulle jag behöva er experthjälp Vi håller på att renovera vårt sovrum och jag har lite problem med färgsättningen. Vi har en mörkbrun säng (bild på modellen finns i standard - mappen men den är tyvärr vit. Färgen vi har kan ni se från bilden på skåpet). Jag har nu hos mina föräldrar en stor skänk/skåp som vi ska sätta i sovrummet och den vill jag måla vit. Men hur går det här ihop med sängen?
    Väggarna blir i ljust brun färg, vita lister och vitlaserat golv och tak. Våra skrubbar ska få nya dörrar som min man ska snickra av mdf-skivor i samma stil som skåpet från samma serie som sängen och de ska målas vita med beslag i mörkare kopparfärg.

Förstår om det kan va svårt att föreställa sig så här men vad tänker ni spontant. Kan jag måla skänken vit eller skär det sig för mycket med sängen? Eller går det om man binder ihop färgerna genom att typ sätta nånting i mörkt på skänken och sen typ vita kuddar i sängen.

Det här blev långt men hoppas ni orkade läsa och kan ge mig lite feedback, håller på att bli galen då jag inte vet själv

Ska sätta in mera bilder på vårt hem bara jag får det städat...

• Smajla
    Lolanna skrev 2006-10-06 10:50:23 följande:
    Hej! Har följt med i tråden men inte gett mig till känna förrän nu Älskar själv den lantliga inredningen och vill säga att ni alla har jättevackra hem och nu skulle jag behöva er experthjälp Vi håller på att renovera vårt sovrum och jag har lite problem med färgsättningen. Vi har en mörkbrun säng (bild på modellen finns i standard - mappen men den är tyvärr vit. Färgen vi har kan ni se från bilden på skåpet). Jag har nu hos mina föräldrar en stor skänk/skåp som vi ska sätta i sovrummet och den vill jag måla vit. Men hur går det här ihop med sängen? Väggarna blir i ljust brun färg, vita lister och vitlaserat golv och tak. Våra skrubbar ska få nya dörrar som min man ska snickra av mdf-skivor i samma stil som skåpet från samma serie som sängen och de ska målas vita med beslag i mörkare kopparfärg.Förstår om det kan va svårt att föreställa sig så här men vad tänker ni spontant. Kan jag måla skänken vit eller skär det sig för mycket med sängen? Eller går det om man binder ihop färgerna genom att typ sätta nånting i mörkt på skänken och sen typ vita kuddar i sängen. Det här blev långt men hoppas ni orkade läsa och kan ge mig lite feedback, håller på att bli galen då jag inte vet själv Ska sätta in mera bilder på vårt hem bara jag får det städat...
    Absolut funkar skänken vit tillsammans med sängen! Vitt funkar med alla färger, det är det som är så praktiskt Flört Sen tycker jag du är ute på helt rätt spår - matcha dina möbler med vita sängkläder med något mörkt på skänken. Vitt kontra mörkt är supersnyggt!!!
    //Smajla
  • Mystjejen
    Lolanna skrev 2006-10-06 10:50:23 följande:
    Hej! Har följt med i tråden men inte gett mig till känna förrän nu Älskar själv den lantliga inredningen och vill säga att ni alla har jättevackra hem och nu skulle jag behöva er experthjälp Vi håller på att renovera vårt sovrum och jag har lite problem med färgsättningen. Vi har en mörkbrun säng (bild på modellen finns i standard - mappen men den är tyvärr vit. Färgen vi har kan ni se från bilden på skåpet). Jag har nu hos mina föräldrar en stor skänk/skåp som vi ska sätta i sovrummet och den vill jag måla vit. Men hur går det här ihop med sängen? Väggarna blir i ljust brun färg, vita lister och vitlaserat golv och tak. Våra skrubbar ska få nya dörrar som min man ska snickra av mdf-skivor i samma stil som skåpet från samma serie som sängen och de ska målas vita med beslag i mörkare kopparfärg.Förstår om det kan va svårt att föreställa sig så här men vad tänker ni spontant. Kan jag måla skänken vit eller skär det sig för mycket med sängen? Eller går det om man binder ihop färgerna genom att typ sätta nånting i mörkt på skänken och sen typ vita kuddar i sängen. Det här blev långt men hoppas ni orkade läsa och kan ge mig lite feedback, håller på att bli galen då jag inte vet själv Ska sätta in mera bilder på vårt hem bara jag får det städat...
    Svårt, ska tänka lite på saken...
  • nublu

Instämmer med Smajla. Kanske vitt överkast med bruna kuddar? På skänken fotografier med mörkbetsade träramar el dyl?

• Flatt

Hallå..
    Nu har jag varit och fyndat en bokhylla samtsmå glasburkar som jag tänkte ha kryddor i... Lägger upp bilder senare...

Tror ni att man kan måla med vanlig snicerifärg på lerkrukor.... Fick såna när jag köpte ljung... Vore kul att måla dem vita för de är ju lite tråkiga när dom är brunröda.

Lolanna - Jag tror precis som smajla och nublu att det funkar med mörk säng och vit skänk bara man plockar upp färgerna i andra saker oxå. Kan du inte lägga upp lite bilder, vore kul att se.

• Smajla
    Flatt skrev 2006-10-06 14:18:45 följande:
    Hallå..Nu har jag varit och fyndat en bokhylla samtsmå glasburkar som jag tänkte ha kryddor i... Lägger upp bilder senare...Tror ni att man kan måla med vanlig snicerifärg på lerkrukor.... Fick såna när jag köpte ljung... Vore kul att måla dem vita för de är ju lite tråkiga när dom är brunröda.Lolanna - Jag tror precis som smajla och nublu att det funkar med mörk säng och vit skänk bara man plockar upp färgerna i andra saker oxå. Kan du inte lägga upp lite bilder, vore kul att se.
    Jag har aldrig testat men lerkrukor kostar ju inte så jättemycket så man kanske kan offra en och testa? Om man ändå inte vill ha dem kvar liksom..
    //Smajla
  • Guldskimmer

Pärla1: kikade lite på dina bilder, vad mysigt det var i v-rummet. Vet du vad vägg färgen heter?

• Lolanna

Tack för alla svar, alltid kul med andras åsikter blir lätt så svårt det här med inredning.

Smajla och nublu - Jo, hade också tänkt sätta mörkare beslag på byrån (mörkare mässingsfärg kanske) och på det sättet binda ihop de två. Och sen nåt stilleben med mörkare skaer på skänken. Skänken bli ganska stor, eller hög kanske man ska säga. Kan den kanske vara mellan 1 och 1,5m hög och nämare 2m lång (inte så bra på att upskatta men ungefär) Har tyvärr ingen bild på den.

Sängtäcket är lattefärgat ungefär och det vågar jag inte köpa nytt för det köpte jag för ett år sen o det är från linum. Men man kanske skulle sätta vita kuddar och sen en vit pled eller nåt i fotändnan av sängen.

Flatt - Jo ska ta lite bilder av rummet o sängen när jag kommer hem...måste bara städa lite först Ska ta lite bilder av övriga huset också.

Svar på tråden Lantlig/Romantisk inredning!