• Mystjejen

Lantlig/Romantisk inredning!

Jag älskar inredning i romantisk och lantlig stil.
    Någon mer som gör det?
    Vill ha tips och ideer.
    Någon som har bilder?
    Jag har inte lagt ut några än men det kommer, håller på för fullt att renovera hemma...

Börjar med tre tips:
    www.lustfyllt.eu
    www.lantligdesign.se
    www.martinecolliander.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-29 18:46:10:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m10937476.html
    I den här tråden samlar vi våra favoritlänkar!!
    Har du ett tips på en länk är du välkommen att lägga in den här!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-06 20:09:07:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m12205276.html
    Här kommer en länk till en tråd för de som har långt till många av favoritaffärerna... Om postorder...

• Svar på tråden Lantlig/Romantisk inredning!
  • copycat

Måste bara säga att ni har så bra smak här inne Me like

• Sagalin

Men när jag ska välja klistra in så kan jag inte det, den är inte markerad om ni förstår vad jag menar.

• hampo

Kikar in här o tittar på era fina hem. Gillar själv inredning. Tycker om att läsa Lantliv. Kramar

• Rut

Så nu är dagens shoppingtur avslutad. Lyckades komma hem med tapeter till sovrummet (det hade redan kommit, JIPPI). Chansade och beställde tapeter från Sanderson som jag inte sett i verkligheten. Men de kommer att bli bra. Så färg till de andra väggarna i sovrummet. Färg till trappan, så nu ska en del furu bort:)

Så blev det två vita korgar till hatthyllan i hallen. Billiga på Ica Maxi.

Hittade krokar till badrummet nere på stan, men jag måste kolla med mannen om han kan tänka sig att borra lite i kaklet.....

Så till trappprojektet. Har nu kollat.

Furutrappan behöver inte slipas ner helt men ruggas upp.
    Jag ska grundmåla "spaljen" och sidorna på trappan. Sedan ska den målas med "rätt" färg.
    Trappstegen ska också ruggas upp. Sedan målas med en golvfärg som heter Rustibus (om jag mins rätt). Första strykningen ska blandas med 10% lacknafta för att det ska gå in i träet ordenligt. Sedan ska stegen stykas en gågn till med ospädd färg. I min butik kunde de blanda i halkskydd direkt i färgen när de bryter den åt mig.

Kändes inte som om det var så mycket jobb ändå:) Om jag är oklar i min beskrivning så hojta så ska jag förtydliga mig...

• Rut

Så nu är dagens shoppingtur avslutad. Lyckades komma hem med tapeter till sovrummet (det hade redan kommit, JIPPI). Chansade och beställde tapeter från Sanderson som jag inte sett i verkligheten. Men de kommer att bli bra. Så färg till de andra väggarna i sovrummet. Färg till trappan, så nu ska en del furu bort:)

Så blev det två vita korgar till hatthyllan i hallen. Billiga på Ica Maxi.

Hittade krokar till badrummet nere på stan, men jag måste kolla med mannen om han kan tänka sig att borra lite i kaklet.....

Så till trappprojektet. Har nu kollat.

Furutrappan behöver inte slipas ner helt men ruggas upp.
    Jag ska grundmåla "spaljen" och sidorna på trappan. Sedan ska den målas med "rätt" färg.
    Trappstegen ska också ruggas upp. Sedan målas med en golvfärg som heter Rustibus (om jag mins rätt). Första strykningen ska blandas med 10% lacknafta för att det ska gå in i träet ordenligt. Sedan ska stegen stykas en gågn till med ospädd färg. I min butik kunde de blanda i halkskydd direkt i färgen när de bryter den åt mig.

Kändes inte som om det var så mycket jobb ändå:) Om jag är oklar i min beskrivning så hojta så ska jag förtydliga mig...

• hampo

Kul att hålla på med hemmet. Det blir nog bra för dig, Rut. Kram

• NyfikenRosa

dagens shoppingrunda är avslutat för mig med... det blev en dörrmatta som ser ut som att den är gjord i gjutjärn. Svart. fast den är gjord i gummi, typ däck. fasiken har ingen bild jag kan visa

• Våran lilla familjs

Rut>> Vi håller oxå på med våran trappa...
    Vi har dock varit tvugna att skrapa bort ett tjockt lager av nålfilt & lim innan vi kunnat se träet under... Riktigt tidskrävande & jobbigt!
    Fattar inte hur ngn kunnat tycka att korkmatta är finare i trappan än trä?!!
    Just nu håller min sambo på att slipa trappan...
    Nu är frågan; skall vi vitluta & lacka med matt golvlack ELLER vitmåla hela trappan...
    Låter bra med halkskydd i färgen. Kanske kan man blanda i sådant i golvlack oxå??

På väggarna har vi en matt väggfärg i alcros "tofu" & snedtaket är målat med sidenmatt vit takfärg.
    Vad skulle NI gjort med trappan???

NyfikenRosa>> Tokfin dörrmatta. Kan man köpa den som du visade bild på nätet? Kommer aldrig hitta en sådan i närheten där vi bor... Liten stad med litet utbud liksom.

• NyfikenRosa

www.pid.se

kolla in min manhattan tråd.... där finns det mera bilder på billigare mattor

Svar på tråden Lantlig/Romantisk inredning!