• Mystjejen

Lantlig/Romantisk inredning!

Jag älskar inredning i romantisk och lantlig stil.
    Någon mer som gör det?
    Vill ha tips och ideer.
    Någon som har bilder?
    Jag har inte lagt ut några än men det kommer, håller på för fullt att renovera hemma...

Börjar med tre tips:
    www.lustfyllt.eu
    www.lantligdesign.se
    www.martinecolliander.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-29 18:46:10:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m10937476.html
    I den här tråden samlar vi våra favoritlänkar!!
    Har du ett tips på en länk är du välkommen att lägga in den här!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-06 20:09:07:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m12205276.html
    Här kommer en länk till en tråd för de som har långt till många av favoritaffärerna... Om postorder...

• Svar på tråden Lantlig/Romantisk inredning!
  • Rut

NyfikenRosa: Hade visst glömt att lägga till det....Nu finns det!

• nublu

Elisia : De är nog från tidigare kollektioner än så tror jag.

Attans att man ska bo mitt ute på vischan och har LÅNGT till närmaste vettiga inredningsaffär! Oki ca 2 mil till Hemtex men det RÄKNAS INTE! Gillar iofs Hemtex men i måttliga mängder!

• Våran lilla familjs

Rut>> Pärlsponten på väggarna i trappan är målade med Alcros "Tofu" & snedtaket & taket med helmatt vit färg...Hallen är oxå målad med "Tofu".
    Vad tror du bli finast att ha för färg på trappan då?

Guldrosen>> Ja, "Fågel Blå" är en mysig butik. Bra priser oxå!
    Var du på "Iems" på A6 oxå? De har bl.a Sia, Bruka & en massa annat fint.

• Våran lilla familjs

Elisia>> "Tofu" är från 06-kollektionen, liksom "Duva".

• juliah

Rut, gud så härligt ni bor!

nublu, hmm, ja då är vi två som bor ute på vischan...i o för sig finns ju sthlm hyfsat nära men inga spontana shoppingturer här inte...

Föresten, är det ngn som bor i sthlm:s området utav er???

• Mystjejen

Hej! Har varit på tre auktioner idag men bara en som var kul!! Massor med prylar men jag höll hårt i plånboken... Men några fynd har jag gjort, lägger ut dem senare ikväll för batteriet i kameran tog slut så jag laddar nu!!!

nublu: Jag har målar sovtummet med en beige färg från cheapy 35:- 3,5l...den var jättebra. Kanske något att locka med...billigt och bra!!!

Elisia: Vad tyckte du om kvalitén på möblerna?? Pratade med en som handlat där för några år sedan och deras skåp lossnar färgen på lite. Men hon tyckte ändå det var värt det.

Rut: Vilken snygg klocka, vart har du köpt den? Pris? Skitsnygg!!

Malins79: Då kanske vi ses på grossen imorgon...

• Våran lilla familjs

... Och jag bor oxå låååångt i från Göteborg & Stockholm & Ilva i Malmö ... Sorry att jag nämnde "Ilva"...

• Turbon

Vilken härlig tråd! Älskar också vitt...

Ett tips angående trappan är att vitolja den. Vi hade en lackad trappa innan men slipade bort det och vitoljade den efteråt. Det finns en speciell olja med vitt pigment i som man använder. Nackdelen är att det blir lite mer omtåligt än om den är målad/lackad men det är helt klart värt det - tycker vi. När det blir smutsigt är det bara att tvätta med golvsåpa. Vi har vitoljat de flesta golv (rätt breda träplankor) i vårt hus och det blev jättesnyggt när trappan blev i samma stuk.

Jag kanske ska tillägga att det bara är själva trappstegen som är vitoljade. Sidorna och räcket målade vi i en gräddvit färg.

• Våran lilla familjs

Turbon>> Ja, OM vi får trappan så pass fin efter slipningen att vi slipper måla över den - så är vitoljat absolut ett alternativ.

I övriga rum är golven s.k skurgolv, dvs vitlutade & vitsåpade, utom köket som är vitlutat & lackat med matt golvlack.

Svar på tråden Lantlig/Romantisk inredning!