• tuggumi

Hål i öronen

Jag har en flicka på 1,5 år.
    Jag skulle vilja ta hål i öronen på henne .
    Har sett så många små med örhängen och tycker att det är supergulligt.
    Finns det någon med erfarenhet av det här kanska.

Älskar mina ungar!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-04 23:09:30:
    Det va dom som hade erfarenhet av ämnet jag frågade till, inte dom som va motståndare!
  • Svar på tråden Hål i öronen
  • Hemliga 72an

Min man kommer från Rumänien och där gör dom hål i öronen på barnen redan på bb. Vår dotter har fyllt ett år och snart ska vi göra hål på henne. Har hittat ett ställe där dom gör på små barn. Tycker det är upp till var och en hur man ska göra!

• Tiffanie

Jag tycker att du ska köra på om du vill att hon ska ha det min stora har och min lilla ska få nu den här månan köp embla salva på apoteket så gör det inte ont att ta hål.. Lycka till

• Bebis Anna

dom barnet jag vet som har velat ha hål i öronen...ingen av dom har klagat på att de gjorde ont o ta hålen....känns lite som en dålig ursäkt att man gör hål i babyns öron för att dom ska slippa känna smärtan när dom är större. de är sällan jag hört någon överhuvudtaget säga att de gjort ont o ta hålen.

• sturen

"tycker det är upp till var och en" resonerar många. javisst, gör hål vart ni vill på er själva men precis som ni skriver skall det varr aupp till en sjäv att få hål i SINA öron. alltså skall man vänta tills barnet är stort nog att själv välja och ta ansvar för dettta. Skrämmande när man tror eller tycker att man kan/får göra vad man vill med "sin" bebis.

• Morbid Mistress

Eftersom ingen seriös och utbildad piercare (vad jag vet)tar hål på små barn och eftersom ingen annan än seriösa piercare använder sig av kanyl så klistrar jag in en text om varför man bör vänta med att låta barnen ta hål i öronen till de får gå till någon som piercar seriöst. Därför finns det ingen chans att jag kommer låta mina barn ta hål med pistol utan de komemr få vänta tills de har åldern inne att gå till någon seriös.

Saxat från www.bodymodification.se/index.php&task=view&id=6&Itemid=13

Piercing med pistol
    Pistol - NEJ! Det vanligaste sättet att ta hål i öronen har länge varit med en såkallad pistol, en pistol som från början skapats just för att ta hål i öronen men som paradoxalt nog är rakt olämplig för ändamålet.

De som arbetar med pistol är i princip aldrig utbildade inom sterilitet och anatomi, det vill säga människokroppens uppbyggnad. Utövarna är ofta frisörer och inte utbildade piercare. Helt ovanligt är inte heller att man arbetar utan att tänka på korskontaminering.

Om man först ser till själva pistolen så går den oftast inte att sterilisera. Går pistolen att sterilisera så har de som tar hål med pistol sällan tillgång till autoklav. Detta innebär att det föreligger en smittorisk då man inte arbetar sterilt vilket utsätter kunden för fara. Detta innebär att man kan sprida bakterier och smittor såsom Hepatit och HIV.

Som om inte smittorisken vore tillräckligt så är inte ens själva pistolen bra lämpad att ta hål med, vilket den ändå sägs vara utvecklad för. Det som händer när pistolen skjuter in det trubbiga smycket är att man traumatiserar vävnaden man piercar, jämfört med om hålet tas med en kanyl. När man traumatiserar vävnaden på så sätt ökar risken för komplikationer i efterhand såsom ökad risk för nickelallergi, svårare läkning, mm.

Ett annat problem med smycket, förutom att det är trubbigt, är att det oftast bara finns i en längd så att de passar pistolerna. Detta är problematiskt eftersom alla faktiskt inte har lika tjocka örsnibbar. Det blir även ett större problem när vissa använder pistolen, som egentligen är tillämpad enbart för örsnibbar, till andra kroppsdelar. Det finns skräckexempel där man tagit hål på både läpp och navel med pistol vilket är dömt att misslyckas eftersom smyckena definitivt inte är tillämpade för så mycket vävnad.

Det är som sagt ofta outbildade frisörer och andra oseriösa utövare som använder sig av dessa pistoler medan både läkarkåren och professionella piercare är eniga om vilka stora risker pistolen egentligen innebär.

En myt är att ett hål med pistol skulle kännas mindre än ett med kanyl. Detta är som sagt bara en myt då en sylvass kanyl är mycket lindrigare än ett skott. En erfaren, professionell piercare arbetar snabbt och smidigt.

Vi på Bodymodification.se tar helt avstånd från dessa pistoler och studios som använder sig av dem. Vi ser gärna att det lagstiftas emot dessa pistoler så att de blir en del av historien, så att seriösa utövare kan ta dess plats.

• tuggumi

Oj oj vad vissa reagerar hårt .
    Men ett övergrepp är det väll ändå inte!

Maria viktor: Vilka risker är det då?Hade vart bra att höra dom med.
    Och smärtan är absolut inte lång.Eller!

• imp

jag tycker man ska vänta tills barnet är större för en 1½ åring vet ju inte vad det är o den kan blir sprut rädd eftersom dett sticker till när de gör hål o kan bli rädd för ljudet kan bli att ni får kanske aldrig ta tempen i örat på era barn igen. . nej låt små barn vara barn utan en massa krimskrams. skulle ni pirca dem i navel o ögonlock också.

• Mina

Har inte läst hela tråden men tycker att det är ganska grymt att utsätta ett litet barn för smärta och smittrisk bara för att man tycker det ser gulligt ut med örhängen. Bättre att låta tillfällen då man måste utsätta sitt barn för smärta vara för mer nödvändiga ändamål som sprutor hos doktorn mm.

Tycker man att det är sött med små örhängen på små flickor har jag sett att det på varuhusen säljs självhäftande fejk-örhängen som man klistrar på. Jag tror visserligen att de inte är tänkta för de allra minsta utan för lite äldre flickor. Risken finns ju att de allra minsta pillar i sig örhängena och kvävs men den risken finns ju även med "riktiga" örhängen...

• sannapanna76

Näe, usch och fy. Vadå gulligt? Ska din dotter behöva först ta hål i öronen, vilket kan göra ganska ont, och sen eventuellt få infektioner (lätt om man pillar på smyckena, vilket en så liten tjej säkerligen skulle göra), bara för att du tycker att hål i öronen på småbarn är sött???!

Svar på tråden Hål i öronen