Eftersom ingen seriös och utbildad piercare (vad jag vet)tar hål på små barn och eftersom ingen annan än seriösa piercare använder sig av kanyl så klistrar jag in en text om varför man bör vänta med att låta barnen ta hål i öronen till de får gå till någon som piercar seriöst. Därför finns det ingen chans att jag kommer låta mina barn ta hål med pistol utan de komemr få vänta tills de har åldern inne att gå till någon seriös.
Saxat från www.bodymodification.se/index.php&task=view&id=6&Itemid=13
Piercing med pistol
Pistol - NEJ! Det vanligaste sättet att ta hål i öronen har länge varit med en såkallad pistol, en pistol som från början skapats just för att ta hål i öronen men som paradoxalt nog är rakt olämplig för ändamålet.
De som arbetar med pistol är i princip aldrig utbildade inom sterilitet och anatomi, det vill säga människokroppens uppbyggnad. Utövarna är ofta frisörer och inte utbildade piercare. Helt ovanligt är inte heller att man arbetar utan att tänka på korskontaminering.
Om man först ser till själva pistolen så går den oftast inte att sterilisera. Går pistolen att sterilisera så har de som tar hål med pistol sällan tillgång till autoklav. Detta innebär att det föreligger en smittorisk då man inte arbetar sterilt vilket utsätter kunden för fara. Detta innebär att man kan sprida bakterier och smittor såsom Hepatit och HIV.
Som om inte smittorisken vore tillräckligt så är inte ens själva pistolen bra lämpad att ta hål med, vilket den ändå sägs vara utvecklad för. Det som händer när pistolen skjuter in det trubbiga smycket är att man traumatiserar vävnaden man piercar, jämfört med om hålet tas med en kanyl. När man traumatiserar vävnaden på så sätt ökar risken för komplikationer i efterhand såsom ökad risk för nickelallergi, svårare läkning, mm.
Ett annat problem med smycket, förutom att det är trubbigt, är att det oftast bara finns i en längd så att de passar pistolerna. Detta är problematiskt eftersom alla faktiskt inte har lika tjocka örsnibbar. Det blir även ett större problem när vissa använder pistolen, som egentligen är tillämpad enbart för örsnibbar, till andra kroppsdelar. Det finns skräckexempel där man tagit hål på både läpp och navel med pistol vilket är dömt att misslyckas eftersom smyckena definitivt inte är tillämpade för så mycket vävnad.
Det är som sagt ofta outbildade frisörer och andra oseriösa utövare som använder sig av dessa pistoler medan både läkarkåren och professionella piercare är eniga om vilka stora risker pistolen egentligen innebär.
En myt är att ett hål med pistol skulle kännas mindre än ett med kanyl. Detta är som sagt bara en myt då en sylvass kanyl är mycket lindrigare än ett skott. En erfaren, professionell piercare arbetar snabbt och smidigt.
Vi på Bodymodification.se tar helt avstånd från dessa pistoler och studios som använder sig av dem. Vi ser gärna att det lagstiftas emot dessa pistoler så att de blir en del av historien, så att seriösa utövare kan ta dess plats.