• tuggumi

Hål i öronen

Jag har en flicka på 1,5 år.
    Jag skulle vilja ta hål i öronen på henne .
    Har sett så många små med örhängen och tycker att det är supergulligt.
    Finns det någon med erfarenhet av det här kanska.

Älskar mina ungar!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-04 23:09:30:
    Det va dom som hade erfarenhet av ämnet jag frågade till, inte dom som va motståndare!
  • Svar på tråden Hål i öronen
  • 3töser

Jag har själv 3 flickor och de har fått hål i öronen intill sin 1-års dag. Ingen av dem har blivit ledsna eller knappt reagarat, de fick en klubba i handen och sen var det hur lugnt som helst. De hade heller inte smakat klubba förr så det var mer att de blev irriterade om jag försökte ta klubban! De har heller aldrig dragit eller pillat på dem och idag är de två äldsta 3 och 5 och tycker att det är roligt att byta örhängen och önskar det ofta i present. Men det är många som har haft åsikter om det.

• sturen

upprepar och hoppas på svar- varför lära barn att de skall göra sig "fina"= inte duger som de är?

smärtan?
    infektionsrisken?

• Lishon

sturen

Ja jag hoppas att du får svar också. Förstår inte heller varför man vill påtvinga sina barn skönhetsideal överhuvudtaget. Dessutom innan de har nåt att säga till om själva. Jag ser det faktiskt som ett övergrepp.

• isasdream

jomen dom slipper ju smärtan i örat när hålet tas när de blir större.. för det verkar som om småbarn inte känner smärta.

*ironi*

barn är sötast helt naturella, utan krusiduller!

• MissLilo

sturen - självkllart duger de som de är! Tyckte min dotter var finast i vela världen redan innan hon fick håll i öronen. Det är hon fortfarande.

Ja.....mann lär sina barn att man ska matcha kläder...då lär man sig oxå att man måste vara fin.

• MariaViktor

förstår inte varför man gör hål i öronen på små små barn. Ego och det handlar bara om att tillfredställa sig själv!

nej riskerna är för många. Tycker det borde totalförbjudas!

• Lishon

MissLilo

Att du jämför matcha kläder med att göra hål på kroppen låter konstigt i mina öron. Visst skönhetsideal lär man sina barn på många sätt. Vem säger att man måste matcha kläder då? Min son får gärna ha omatchat om han vill det.

De skönhetsideal man vill undvika är väl de som är obekväma som så många flickor måste utstå bara för att idealet säger så. Hårresande att man vill utsätta små barn, till och med småbarn för detta. Bebisar ska ha det bekvämt utan krav på skönhet tycker jag.

Har faktiskt aldrig stött på små barn med örhängen och skulle jag det skulle jag tycka att det ser konstigt ut. Trodde inte att man gjorde så. Nu när jag tänker efter känner jag en flicka, genom jobbet, som har örhängen. Hon är 5 år och fick hålen när hon var tre. Har alltid tyckt illa om det och har inte så god syn på hennes föräldrar.

• MissLilo

Lishon - vad jag menar med den jämförelsen är att båda är sjönhetsideal. Sen skiljer sig graderna givetviss mellan dem.
    Och sen om man vill mtcha elle inte.....det är upp till var o en, precis som att ta hål i öronen är. Jag försöker själv alltid matcha kläder då jag anser att de är något man gör. Vuxna går inte omkring och har kläder som totalt skär sig(ok, det finns), så varför ska jag klä min dotter i totalt omatchande kläder då?
    Tycker jag är att....eh, hr ska jag säga det(hjärnsläpp).....att vissa att man bryr sig om hur barnet ser ut.

• babette

Kan inte rå för det, men jag skulle se ner lite på föräldrar som tatt hål i öronen på sina små barn .. känns lite som att ... föräldrarna inte vet bättre ... stackars bebis ....

• gullsvans

Som tur ät det upp till var å en att göra om man vill, men här hos oss har jag satt upp en gräns. Håll i örona då ska man ha fyllt 6 år, smink å färga håret för flickorna 12 år, killarna får färga sitt hår något år tidigare för om det blir fel så kan dom ju raka av det men dom har samma ålder för smink(om dom nu skulle vilja ha det). Detta är min fam gränser å regler, jag har tagit dom för dom känns rätt för oss. Det som är rätt för os kan vara fel för någon annan.

Svar på tråden Hål i öronen