• tuggumi

Hål i öronen

Jag har en flicka på 1,5 år.
    Jag skulle vilja ta hål i öronen på henne .
    Har sett så många små med örhängen och tycker att det är supergulligt.
    Finns det någon med erfarenhet av det här kanska.

Älskar mina ungar!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-04 23:09:30:
    Det va dom som hade erfarenhet av ämnet jag frågade till, inte dom som va motståndare!
  • Svar på tråden Hål i öronen
  • rasajj

mina flickor fick pa tvaarsdagen. Vi gjorde det pa juvelbutik har i USA. Vet inte var man gor det i Sverige.. Flickorna hade samma orhangen det forsta aret, sedan fick de guldringar tills de var sapass stora att de ville valja sjalva. Nu har de varsitt smyckeskrin med fina hangen som de valjer fran.

• Beatrize74

Jag blir förvånad över att läsa att det är så många här i tråden som har gjort sådana ingrepp på sina småttingar.

• Sar

Jag tycker att du ska tänka dig för innan du gör något sådant ingrepp. Förutom allergirisken (i princip alla metallsmycken innehåller nickel, dock är vissa metaller bättre på att binda nicklet)och att det gör ont så är barnet dessutom så litet att det löper risk att vara där och pilla och infektera det nya "hålet" och örhänget kan också fastna fast i kläder och dyl. under lek.
    För mig personligen ger också hål i öronen på småbarn en "underklass-stämpel", man tänker att där går en morsa som inte fattar bättre.... Din dotter är säkert så söt ändå att hon inte behöver några ingrepp i sin kropp, ta åtminstone och vänta tills hon själv efterfrågar det.

• Henriks wife

Jag fick mina hål när jag var 2 år och kommer själv vilja att min dotter tar hål i samma ålder...

Har aldrig haft problem....visst jag har nickelallergi, men tror inte att det har med mina hål att göra överhuvudtaget.

Tycker det är såå sött när flickor har hål som små barn och sen tillhör det min kultur lite.

Trpr ni dagis protesterar...min mamma jobbade på dagis ett tag och där var de inte alls så förtjusta i det pga. att de kunde göra sig själva illa eller någon annan.

Vi har börjat försöka
  • Little Britain

Gör det inte hos frisörer, dom använder håltagare och risken att det blir infekterat och bli smittad av en sjukdom är ganska så högt.
    Och seriösa piercare tar inte hål på små barn..

Och som Sar har skrivit så är det inte praktiskt och att barnet förmodligen kommer förmodligen att pilla välldigt mycket i hålet.

• MissLilo

Little Britain - min dotter blir sur om man rör hennes öron, inte ens hon rör dom. Och då har jag haf både ringar och pluppar.
    Hon e 19 månader..fikck hll när hon var 5 månader.

• Tinzu

jag tog hål i öronen när jag var där vid 3-4 år, något
    sådant, för att mamma hade bling-bling helt plötsligt
    i öronen när hon kom hem, och då vela jag självklart också
    ha! samma med mina systrar.

dom har nog inte haft några problem, men mina har varit
    infekterade från och till. nickel allergi har jag.
    men tål silver och guld så då finns det ändå smycken
    jag kan ha, fast lite dyrare

undra om man ändå ska vänta lite med sådant?
    och vänta på att en riktig piercare tar och gör hålet,
    för det är ändå dom som gör det rätt, gör en piercing, och
    inte skjuter hål i brosket, som kan ge bulor i öronsnibben.

• Little Britain

MissLilo: Jag skrev _förmodligen_ kommer dom hålla på och pilla.

• Beatrize74
    MissLilo skrev 2006-07-28 01:06:16 följande:
    Little Britain - min dotter blir sur om man rör hennes öron, inte ens hon rör dom. Och då har jag haf både ringar och pluppar.Hon e 19 månader..fikck hll när hon var 5 månader.
    Men...är det så sunt ändå? Min son och dotter älskar att hålla på med sina örsnibbar och öron. De har INTE hål. Däremot så vill sonen inte att man rör hans högra stortå, för den har han smått traumatiska minnen om när de var tvungen att dra ut hans nagel efter att han fått en blånagel som ett och ett halvt åring.

Kanske är det just på grund av minnet av smärtan från örpistolen som gör att hon inte vill att någon ska röra hennes öron. Till och med hon verkar vilja nudda vid snibbarna.
  • Beatrize74

"Till och med hon verkar ju INTE vilja nudda vid snibbarna" skulle det stå förstås.

Svar på tråden Hål i öronen