• tuggumi

Hål i öronen

Jag har en flicka på 1,5 år.
    Jag skulle vilja ta hål i öronen på henne .
    Har sett så många små med örhängen och tycker att det är supergulligt.
    Finns det någon med erfarenhet av det här kanska.

Älskar mina ungar!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-04 23:09:30:
    Det va dom som hade erfarenhet av ämnet jag frågade till, inte dom som va motståndare!
  • Svar på tråden Hål i öronen
  • tuggumi

Jag sa inte att jag har gjort hål på henne.
    Värsta va alla blev sura och vet bäst.Men av dom jag har fått kontakt med här på fl så är det ingen som har fått några komplikationer.
    Alla vill väll sitt barns bästa eller.
    Och vad jag förstår så är det ingen som vet någon som fått några problem av hål i öronen.
    Men dom som har barn som fått kopmlikationer eller anndra men av det kan väll oxå skriv.För sånna måste det ju finnas.

• Amorella

Nu har jag inte läst hela tråden, men det finns ju ett samband mellan hål i öronen och nickelallergi. Och vissa menar att ju tidigare man tar hål i öronen - desto mer ökar risken för nickelallergi. Detta är väl inte någon risk man vill utsätta sitt barn för, bara för att det ser "gulligt" ut med örhängen? Min mamma har nickelallergi, och tro mig - det är inte särskilt "gulligt".
    Sedan tänker jag att det gör ont att ta hål i öronen och dessutom kan barnet riskera att göra sig illa om örhängena fastnar i något.
    Jag är inte sur eller vet bäst - däremot skulle jag aldrig få för mig att ta hål i öronen på min tjej. Och för mig handlar det om vanligt sunt förnuft. Jag menar - varför skulle man göra det?

• Malin19

Vad är dethär?
    Klart man kan ta hål i öronen på dom små!
    Vissa verkar tro att det är ågot slags övergrepp eller något? Hallå?!

Självklart kan man göra det. Jag tycker det är skitgulligt. Vet fleeera som gjort det på sina barn!

• Liljan77

Har inte läst tråden.
    Men varför ska du ta hål på sin dotters öron bara för att du tycker att de e gulligt?
    E de inte upp till henne å själv bestämma om hon vill ha hål eller inte?Vilket hon kan göra då hon e tillräckligt gammal å veta vad de e å innebär.
    De e ju din dotters öron å de ska ju vara hennes val,inte ditt.
    Låter du andra bestämma över din kropp eller får du göra de själv?Bara en undran.

• Melami

Jag har en dotter på 8 månader och jag skulle ALDRIG få för mig att låta göra hål i öronen på henne bara för att JAG tycker det är fint. När hon själv är såpass gammal så hon kommer och säger att hon vill ha det då kan hon få det, men inte innan dess. Och då blir det en piercare som får göra det.

Det var min åsikt det

• trolltagen

Har inte läst hela tråden,jag har 4 flickor,mina äldsta flickor var 3år när detog hål i öronen. Nu har min 3 åring själv sagt att hon ville ha hörhängen så hon har fått göra hål nu. Mina flickor har aldrig haft infektioner, det har fungerat jätte bra.
    Gör som du känner tycker jag!

• Näckrosen

Du ville veta om komplikationer som kan uppstå i samband med att man tar hål i öronen.
    Själv var jag 17 när jag gjorde det...
    Fick i ena örat en stor varböld som rann, kliade, luktade illa och skapade eksem. Fick låta hålet växa igen, för det gick inte att hålla rent så det kunde läka annars.

/Cia

• Näckrosen

Du ville veta om komplikationer som kan uppstå i samband med att man tar hål i öronen.
    Själv var jag 17 när jag gjorde det...
    Fick i ena örat en stor varböld som rann, kliade, luktade illa och skapade eksem. Fick låta hålet växa igen, för det gick inte att hålla rent så det kunde läka annars.

/Cia

• PetraGos

Jag tycker att barnen ska få välja själva om dom vill ha hål i öronen..

Tycker det är egoistiskt att bara tänka "JAG TYCKER DET ÄR GULLIGT".. hmm vad är det för resonemang??

//Min åsikt om det hela!!

• Tiiina86

min dotter är 3år å fick förra sommaren för hon ville ha örhängen som mamma så gick till en omtalad frisör salong i vårt centrum å dom var jätte duktiga dom tog båda hålen samtidigt så hon reagerade lite men vart glad hon sa att hon har som mamma. vart jätte fint å fick skötselråd utav dom och det har aldrig blivit infekterat eller fastnat i något. när hon är på förskolan så har hon guld örhängen med inga klor eller nått hängande så hon fasnar inte. skulle dock inte gjort på henne när hon va liten bebis. har inte hört något som gått fel hos andra som gjort hål heller.

• trolltagen

På min flicka så sköt de oxå i båda öronen samtidigt, det gick jätte bra. Men oss rekomenderade de att vi skulle sätta titan i öronen, det finns nickel även i guld. Mina flickor har aldrig haft besvär.

• smaragden

Undrar när det blir populärt att pierca sina barn...
    Jag trodde i min enfald att det var mest invandrare som tog hål i örat på sina barn..

• MissLilo

Ts - har du gjort h¨lli öronen på dottern??? (lite nyfiken*ler stort*)

Tog själv på dotttern när hon var 5 månader ohon har aldrig pillat ut dem osv.

• Manuellas Mama

Åh jag är så j*vla trött (ursäkta) på såna här trådar. Har inte läst hela tråden men kan gissa mig fram va det står för jag har följt massa såna här trådar där det handlar på hål i öronen på små flickor.

Vill man ta att dottern/döttrarna ska ha hål i öronen så gör det.
    Vill ni INTE dottern/döttrana ska ha hål i öronen så gör INTE det då.

Manuella, min dotter har hål i öronen och hon har absolut inte haft några problem med det. Hon fick de i ½ års present av sin mormor.
    Idag är hon 2 år och några månader och hon pekar på vilka örhänge hon vill ha.

Vill jag att min dotter ska ha en clown dräkt så e det bara så, hon sa ha det. Vill inte att den ena mamman efter den ena som ska komma och säga va JAG ska göra och inte göra med min dotter.

Plus att bara för att jag råkar bo i det här landet så ska jag inte lämna min kultur och traditioner bakom mig.....nä nä nää.

Nu kommer säkert " ngn" att skriva: "Åh va löjligt, jämför du clown dräkt med hål i öronen" och svaret är JA.

Puss och kram till er som vill att era flickor ska ha BLÅTT och era pojkar ROSA och ni som vill att era flickor ska ha hål i öronen (japp ni läste rätt om blått, rosa och hål i öronen)

Mimmi

Svar på tråden Hål i öronen