• tuggumi

Hål i öronen

Jag har en flicka på 1,5 år.
    Jag skulle vilja ta hål i öronen på henne .
    Har sett så många små med örhängen och tycker att det är supergulligt.
    Finns det någon med erfarenhet av det här kanska.

Älskar mina ungar!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-04 23:09:30:
    Det va dom som hade erfarenhet av ämnet jag frågade till, inte dom som va motståndare!
  • Svar på tråden Hål i öronen
  • JosFiin

Jag fick hål i öronen på min ettårsdag. Jag är enbart glad för det, för att jag hade nog inte vågat göra det nu. Jag fick höra av mamma att jag inte sa ett ljud, bara ryckte till när det knäppte i apparaten. Så, why not?

• MissLilo

Lilou - ska svara på din fråga. Min dotter fick håll när hon var 4 månader.....inga problem alls.

Men om hon pillat/dragit/svalt? Nej aldrig!
    Vstt vissa har försvunnit i när hon bökat runt mycke på natten. Men enbart det. Hon drar däremot i mina..och peka sen glatt på sina....det e allt!

Snarare andra sm försäöker dra dottern i hennes örhängen+ hennes toffsar som jag gör de dagar vi går ut.

• Månsi

tycker det kan vänta tills dom blir äldre med tanke på allergier m.m

förstår faktiskt inte varför småbarn ska ha de ??

bara för att vi föräldrar tycker det är gullit /fint

• Bebis Anna

misslilo: om hon tappat dom nån gång på natten... tänk när hon gör de på dagis och de kommer en liten som ska smaka på detta örhänget, och håller på o kvävas för att örhänget satt sig på tvären i strupen?

olyckor ska hända innan folk börjar tänka verkar de som ibland...händer de på dagis nån gång så lovar jag att de blir tvunget för alla barn o ta av sig örhängen...och varför inte ta av dom redan innan nån håller på o kvävas lr...vänta med o ta hål tills dom iallafall är i skolåldern.

• MissLilo

bEBIS ANA - jag tittar till örhängena varje dag nu.....ser till så att de inte lossnar´+ att jag löpt gummiploppar ist för guldfynds traditionella....sitter bättre.

• majtjo

Min dotter fick sina hål när hon var 2,5 år. De skjuter nu med plast hänge. Hon pillade inte alls på dom. Sa till henne att de inte mådde bra av det och att mamma inte heller fick pilla på sina öron. Nu är hon tre och det har gått jättebra.

• Cocarola

Risken att någon sätter ett örhänge i halsen är nog så försumbar att den kan negligeras när man beslutar för/emot håltagning... det är mycket större risk att ett barn sväljer en skruv, kapsyl, knapp etc som någon sakletande 5-åring har tappat i sandlådan...

Dessutom ska det nog till ett rejält blingbling örhänge för att man ska riskera kvävning, inte en 3 mm guldkula mindre än de gruskorn som de flesta barn får i sig förr eller senare. Inte så att jag rekommenderar någon att äta ett vasst örhänge...

Därimot finns ju hälsoaspekter att ta hänsyn till, och den etiska frågan som många tagit upp: behöver så små barn pyntas? Klart de inte behöver, de är ju söta som socker ändå! Men visst är det roligt; annars skulle det inte säljas så mycket hårspännen, smycken, opraktiska finkläder och finskor till barn som inte lärt sig gå. Tror inte att det är många här som inte klipper sina barn fint och klär dem i gulligt/tufft etc - är inte det också att lära barnen att de måste vara vackra isåfall? Men det känns som en helt annan diskussion.

• majtjo

Sedan ska man byta ut till titan, kostar mer än guldfynds med är mkt bättre för allergi och så.

• MissLilo

Messerschmidt - kunde inte ha sagt det bättre själv. :)
    Fick mig ett litet gott skratt iaf. :D Övertrötts som man är.

• Niz

jag tycker det är upp till var och en... jag själv hade inte gjort det av samma anledning som varför min son inte är döpt.. jag vill lämna så många val som möjligt upp till barnen själva (när dom är tillräkligt gammla.... men det är jag.. men visst är det rätt sött =)

Svar på tråden Hål i öronen