• tuggumi

Hål i öronen

Jag har en flicka på 1,5 år.
    Jag skulle vilja ta hål i öronen på henne .
    Har sett så många små med örhängen och tycker att det är supergulligt.
    Finns det någon med erfarenhet av det här kanska.

Älskar mina ungar!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-04 23:09:30:
    Det va dom som hade erfarenhet av ämnet jag frågade till, inte dom som va motståndare!
  • Svar på tråden Hål i öronen
  • MilaWÖ

Min dotter tog hål i öronen när hon var bara 3 månader. Jag är från Brasilien och där gör man på BB - barnen känner ingenting och det finns speciella bebis örhängen.
    Vi var hos en läkare då hon fick det och hon kände inget. Hon blev arg därför vi höll fast huvudet, annars läkte det jättebra och hon har aldrig pillat i öronen.

• emzemz

Men varför ska man ta hål när de inte ens ett år gamla?! Håller med tidigare skribenter, när de ser andra tjejer som har hål, och de själva vill ha det, då är det mer ok att ta hål, men när de fortfarande är en liten bebis! *skakar på huvudet* Men alla är vi olika.. Tanken kommer att det verkar som om du har ditt barn som en liten docka att klä upp och som du sa, göra gullig, för det är ju "supergulligt!" med hål i öronen på små flickor. Hå hå jaja..

• Tessou

Jag skulle aldrig göra det på min 1,5 åriga dotter.. Det finns ju såna man "limmar" på, de är sött de oxå!!

• Cissi81

Varför ska man ta hål i öronen på en sån liten för. Tänk om hon inte alls vill ha hål i öronen. Visst det går att låta det växa igen men det kan bli fula ärr. Sen finns de som inte vågar byta örhängen på sig själva för att de blir yra utav det. Tänk om ditt barn är så. Vänta tills hon kan bestämma själv om hon vill ha hål eller inte.

• Beatrize74
    Cissi81 skrev 2006-07-28 23:17:38 följande:
    Varför ska man ta hål i öronen på en sån liten för. Tänk om hon inte alls vill ha hål i öronen. Visst det går att låta det växa igen men det kan bli fula ärr. Sen finns de som inte vågar byta örhängen på sig själva för att de blir yra utav det. Tänk om ditt barn är så. Vänta tills hon kan bestämma själv om hon vill ha hål eller inte.
    Håller helt med dig!

Varför "öronmärka" sin lilla bebis som boskap?
  • IrmelinFraNorge

Alle mine tjeier har fått håll i ørene når de har vært ca 6 mnd. Ser ingenting galt med det.

hvorfor orker jeg å være her....
  • Tonx

Visste ni att risken för keloider är större ju yngre man är?
    För er som inte vet så är keloider ärrvävnad som växer, och kan bli stora som jordgubbar.

• babette

Tonx

Nä fy va läskigt! Det vill man ju verkligen inte utsätta sina barn för ...

• Majsan70

Hmm??
    Att bebisar inte skulle känna nån smärta är uråldrig tro från läkare som skall veta bättre.

För övrigt tycker jag rakt av att det är snudd på misshandel av ett oskyldigt barn att ta hål i deras öron när de inte är medvetna om att det görs eller kan önska så själva.

Vänta tills barnet själv önskar och kan ta del av det som skall hända.

• rasajj

hmm,

Som foralder sa fattar man en hel del beslut at barnet, just darfor att man som foralder har lite kunskap om vad saker och ting kan leda till.

Tex sa har jag och min man fattat beslutet att lata vaccinera vara barn enligt rekomendationer, bade tidsmassigt och antal vaccinatinstillfallen.Trots att detta leder till smarta for barnet.

Vi har ocksa valt att folja rekomendationer vad galler anvandandet av bilbaltesstolar, trots att det innebar att man spanner fast barnet, mot dess vilja i vissa fall..

Vi valde att ge vara flickor hal i oronen, da vi antog att de sa smaningom skulle be om det, oftast kommer fragan om hal runt 7-10 ars aldern.. Jag sjalv fick ta hal nar jag gick i andra klass, efter att ha tjatat lange. Det tog inte manga dagar och pillrande innan mina hal var variga och inflammerade. Vi valde att gora det pa vara dottrar tidigare, da barnet inte ar lika pillriga pa oronen. Mina flickor har heller inte haft problem av dem.

Det var ett val fattat pga mina erfarenheter om vad som KAN handa om man vantar tills barnet vill sjalv. Precis som det ar ett val av oss foraldrar att forsoka forhindra tex masslingen trots att barnet inte ens har traffat nan med massling...

Svar på tråden Hål i öronen