• tuggumi

Hål i öronen

Jag har en flicka på 1,5 år.
    Jag skulle vilja ta hål i öronen på henne .
    Har sett så många små med örhängen och tycker att det är supergulligt.
    Finns det någon med erfarenhet av det här kanska.

Älskar mina ungar!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-04 23:09:30:
    Det va dom som hade erfarenhet av ämnet jag frågade till, inte dom som va motståndare!
  • Svar på tråden Hål i öronen
  • Fii4

Gah ! Vet ni inte att man inte behöver oroa sig om nickel allergier nu? :P När du tar hål så får man ju välja mellan guld, silver eller plast hängen.. ^^ Sen om man inte litar på dom, så slår man ju till me plast.. :D

funkar fin fint.. ^^

• Sar

Det är en myt att man inte behöver vara rädd för nickelallergi.
    Både guld och silverörhängen innehåller nickel om än i liten mängd. Titan är det ämne som binder nicklet bäst.
    Det finns det idag inom den medicinska forskningen varningssignaler vad gäller guldallergi och ledande hudläkare avråder från att använda guld vid öronhåltagning.
    Medicinsk plast går ju att använda men har man tagit hål på sitt barns öron för att de ska vara "söta" lär man antagligen inte välja medicinsk plast.

Nä, varför riskera något för en idiotisk idé som stympar ditt barn?

• Cocarola

Min flicka, snart 7, fick hål i öronen när hon var strax över året och har aldrig haft infektion eller andra problem.

I min erfarenhet finns det fördelar med att ta hål tidigt: de är inte oroliga för att det ska göra ont, därför gör det inte lika ont.... min flicka grät inte alls. De är omedvetna om örhängena efteråt och håller inte på och pillar med dem vilket minskar infektionsrisken. De har bra läkkött eftersom de har sån cellförnyelse i den här åldern. Gå till en auktoriserad salong där de har både nickelfria läkörhängen OCH nickelfritt håltagningsverktyg.

Nackdelen är främst att de kan fasta i tröjor etc, och göra illa sig, så det är bra att välja enklare modeller typ en rund kula, eller annat med runda kanter för dagisbruk. Välj också en modell med plupp på baksidan så att örhängen lossnar om det skulle fasta.

Det finns jättesöta modeller i plast, vilket har fördelen att det är billigt om de tappar ett örhänge (köp flera i samma modell så har ni reserver om hon tappar ett), annars är 18K guld det bästa valet. Apoteket säljer nickeltest som man kan använda för att se om smycket avger nickel från sin yta.

Glöm inte att nickelallergi kan uppstå även på andra sätt, främst genom direkt och långvarig hudkontakt med föremål som avger nickel dvs alla smycken, klockor, jeansknappar, dragkedjor, spännen och nitar i bälten och skor etc.

OM man har tendens till eksem av något slag ska man inte ta hål, för då ökar risken för en utveckling av nickelallergi.

• Beatrize74

Men VARFÖR måste ni göra hål i era döttrar för att göra dem "fina" och "söta"?

• Lilou

Forlat att jag lagger mig i...men har en fraga...ar det inte lite farligt? Pa det vis att barnet kan ju dra av sig orhanget och om inte gora illa sig, kanske svalja orhanget? Eftersom det ar sa litet? Eller ar jag helt ute och aker?

• Little Britain

Btw så måste det ju finnas en anledning till varför seriösa piercare inte tar hål på öronen på barn..

• babette

Min dotter är så söt så hon behöver inga örhängen ;)
    Men vill hon ha det när hon blir stor ... tja, får ta ställning till det då ... men det dröjjer nog några år =)

Jag tänker på risker som, nickel, infektion ... sen så har man ju en hel del nerver i örat oxå!

• swemaria66

En fråga: Hur ofta händer det att inte flickor vill ha örhängen? jag känner nog inga....

• LabLover

Jag har ett par vänner (kvinnliga) som inte använder örhängen.

Nej, vill barn ha hål i öronen så ska de själva be om det!

• babette

swemaria66

tror det saknas statestik på det ;)

jag har faktist några vänner som inte har det ... men det är väl inte det som det handlar om, utan för mig handlar det bara om att jag tycker att små barn inte bör bli piercade.
    Om min dotter vill ha örhänge när hon blir större, helt okej, det har ju jag.
    Men skulle aldrig göra hål i öronen på henne nu när hon är så liten, hon förstår ju inte ändå, och det är ju inte för MIN skull hon ska ha hål i öronen, det är ju för hennes, och det anser jag att hon måste ta ställning till själv.

Svar på tråden Hål i öronen