Min flicka, snart 7, fick hål i öronen när hon var strax över året och har aldrig haft infektion eller andra problem.
I min erfarenhet finns det fördelar med att ta hål tidigt: de är inte oroliga för att det ska göra ont, därför gör det inte lika ont.... min flicka grät inte alls. De är omedvetna om örhängena efteråt och håller inte på och pillar med dem vilket minskar infektionsrisken. De har bra läkkött eftersom de har sån cellförnyelse i den här åldern. Gå till en auktoriserad salong där de har både nickelfria läkörhängen OCH nickelfritt håltagningsverktyg.
Nackdelen är främst att de kan fasta i tröjor etc, och göra illa sig, så det är bra att välja enklare modeller typ en rund kula, eller annat med runda kanter för dagisbruk. Välj också en modell med plupp på baksidan så att örhängen lossnar om det skulle fasta.
Det finns jättesöta modeller i plast, vilket har fördelen att det är billigt om de tappar ett örhänge (köp flera i samma modell så har ni reserver om hon tappar ett), annars är 18K guld det bästa valet. Apoteket säljer nickeltest som man kan använda för att se om smycket avger nickel från sin yta.
Glöm inte att nickelallergi kan uppstå även på andra sätt, främst genom direkt och långvarig hudkontakt med föremål som avger nickel dvs alla smycken, klockor, jeansknappar, dragkedjor, spännen och nitar i bälten och skor etc.
OM man har tendens till eksem av något slag ska man inte ta hål, för då ökar risken för en utveckling av nickelallergi.