• Bonanza

Motiv för väggmålning i barnrum?

När vi flyttar i december hade jag tänkt göra mitt barns rum riktigt fint och barnvänligt. Mitt barn kommer då vara 1.5 år, och jag tänkte måla motiv på väggarna. Lekfulla, men ändå fina motiv!

Min idé är att jag ska lägga en bild på overhead och sedan måla direkt på väggen från projiceringen.

Så jag ber er: kan ni visa mig fina motiv som jag kan kopiera upp på overhead? Som passar i ett barnrum?

Above all things I believe in love
  • Svar på tråden Motiv för väggmålning i barnrum?
  • HeddaBigBum

Sagofigurer är ju mysigt. Då kanske du t.o.m. kan få ihop någon liten borg/tält? Eller måla en borg på väggen och ha en bro som lekbord... med rep och allt... eller spika fast fönsteluckor på väggen, så det blir lite mer 3D?
    Eller om du vill ha djur kan du ju göra en vägg med ett träd och sen hänga olika djur i grenarna (IKEA har ju ormar t.e.x)
    ... kanske?

• LykkeLee

Men blir det inte himla dyrt om man ska köpa väggfärg i alla olika kulörer..?? Jag ska ju måla väggarna ljust gröna och sen ett stort lejonkungenmotiv på mitten av ena väggen.. kan man inte använda något annat än väggfärg (som ju är dyrt och ofta i stora hinkar) till själva motivet..??

har man väl slagit yxan i båten får man ro som fan..
  • HeddaBigBum

Nu måste jag tänka men jag tror jag använda akvarellfärg (som späds med vatten) och då blir den otroligt dryg!! Jag har massor med färg kvar, så mitt tips är ju att köpa mindre tuber än man tror man behöver! Och med akvarellfärg blir det inte så "platt". Det blir nyanser i färgen som gör att motiven får mer liv, så att säga...

• Hjorthan

Jag har använt hobbyfärg, köpt på ÖB. Finns små burkar för c:a 10 kr styck. Sen kan man spä ut med vatten så det räcker till mycket. Jag hittade dessutom en burk som innehöll dekorsand som jag blandade med ljusbrunt och målade vägen upp till slottet med. Blev helfräckt! Syns inte på bild, men vägen är alldeles sandig och sticker ut en bit från väggen. Finns bild i galleriet.

• HeddaBigBum

jag tyckte väl mitt inlägg lät fel... acrylic-färg menade jag ju!

• Spegel

Men hur hållbar är färgen då om man ja.. inte vet ja.. kanske ungen kastar ett glas vatten på motivet? Om färgen är utspädd med vatten menar ja?

• HeddaBigBum

hmm... good point! Jag vet inte! Vi har aldrig haft vatten i lekrummet... vi far kanske reda pa det forr eller senare...

• Spegel

HeddabigBum: haha nä har inte heller vatten.. men man vet ju aldrig vad ungar hittar på..=P

• LykkeLee

Jag tyckte väl.. haha.. akvarellfärg lät inte alls så dyrgt.. men okej.. akrylfärg.. kan man späda den med vatten..?? Blir inte färgen "blaskig" då.. jag vill ha ganska mättade färger.. mycket brunt lär gå åt..

• LykkeLee

Plakatfärg.. kan man använda det tro..??

Svar på tråden Motiv för väggmålning i barnrum?