• Trocadero

Varför väjer man att vara Stockholmare?

Varför betala 12.000:- i hyra för en sunkig 2:a i Stockholm när man kan bo för halva priset i en egen lyxvilla i närheten av någon av Norrlands största städer?
    2 miljoner kostar en hyfsad liten 2:a i Stockholm, för samma pris kan man exempelvis få en fin villa på 140 kvm med en tomt på 1000-2000 kvm i Sundsvall, Örnsköldsvik, Östersund, Skellefteå, Luleå osv,osv...och då är det en riktigt lyxig villa det handlar om!

Jag har aldrig förstått den logiken?

Bättre med jobb? Nej du, slå ut invånarantalet på antal jobb så visar det snarare att det är brist på jobb. Är det närheten till allt? Nä, bor du inte inne i mataffären eller på caféet så har andra städer minst lika nära till allt! Bättre färdkommunikation? Kanske men det är för att det tar 2 timmar för att ta sig från punkt A till punkt B med bil i Stockholm, samma stäcka i Norrland tar 15 minuter med egen bil utan bilköer!

Jag vill gärna höra argument för att bo i Stockholm och trissa upp boendepriserna till skrattretande nivåer....Och hur många Stockholmare har egentligen sett andra städer än Stockholm?

Och visst ja, Malmö och Göteborg kan ju också räknas med på ett litet hörn....

Ja, det är öppet för diskussion och argumet för att bo i Stockholm och för att inte bo i Stockholm! Vad säger ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-05 17:17:06:
    Jag lyckades självklart stava fel i rubriken, men ni förstår nog vad jag menade!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-27 14:10:48:

En etta på Kammakargatan i centrala Stockholm har slagit inofficiellt prisrekord. De 35 kvadratmetrarna gick för 2,975 miljoner kronor, eller 85.000 kronor kvadratmetern, berättar SVD. Bostadsrättsföreningens ordförande gissar att det var balkongen och den fria utsikten som drev upp priset.

Är det mina fördomar som besannats eller är det bara ett skämt???

• Svar på tråden Varför väjer man att vara Stockholmare?
  • Sara Jane

Jag älskar Stockholm!!! Världens absolut vackraste stad och då har jag varit i väldigt många. Men som någon skrev som tur är är smaken olika och visst är tex Umeå trevligt men jag skulle själv inte kunna tänka mig att bo någon annanstans i Sverige eller kanske äns i världen
    Jag kan dock tycka att det är synd att det inte finns fler större städer i Sverige. Jag är ursprungligen från Uppsala och för att vara Sveriges 4:e största stad är den minimal.

Jag har bott i Stockholm i 10 år och stormtrivs . . . med allt!!

Orkar inte dra alla bra argument det har så många redan gjort innan mig . . . men ni som tycker annorlunda . .ja, trist att ni inte upplevt det underbara med staden, men förhoppningsvis älskar ni stället ni bor på lika mkt som jag och det är bara att gratulera!!

Ha det så bra . . . where ever you are!!

• Sexymala

Fastnar man för en plats så gör man det! Det går inte att ändra på, det bara är så. Man får kanske betala ett högt pris för sitt val, men kanske gör man i så fall andra bortprioriteringar. Inte för att jag är en storstadsmänniska, men måste försvara stockholmarna.. för i sthlm behöver man ju faktiskt inte bil, vilket man kan behöva på andra platser i landet.. o har man inte bil tjänar man en hel del på det.
    Jag är tex västkustbo har alltid varit (Även om jag är född norrlänning) och kommer alltid förbli. Hemstaden Lysekil kommer alltid vara den vackraste o finaste platsen på jorden. Kan tänka mig att plugga ett tag nån annan stans (På västkusten, eller nära iaf) men sen vill jag tillbaka till Lysekil eller norr om!

• miss maple

Ts till att börja med.
    12000 för en sunkig 2:a?
    Var nånstans här hittar du det?

Komunikationerna är mkt bra här.
    Har inget körkort så jag är beroende av kollektivtrafiken.
    Skulle stå mig slätt om jag bodde i tex norrland.

Det är nära till allt.
    Affärer, uteliv, natur mm det är en stor fördel tycker jag.
    Stockholm är en otroligt vacker stad.

Har själv varit i andra städer i vårt avlånga land och vissa gillar jag bättre än andra.
    Själv skulle jag få lappsjuka om jag skulle bosätta mig på landet typ norrland.

Brist på jobb är det ju överallt.

Måste säga att du har verkligen fördommar mot oss "fjollträskare"

• delilah77

Varför skulle jag vilja flytta från min hemstad, den Vackraste Staden I Världen?

Intressant (?) att läsa folks fördomar...ös på ni bara.

• greta05

Hejåhå!
    Jag bor i Sthlm för att jag är född här!
    Min famlilj&vänner bor här..Jag har arbete här.
    Därför är detta mitt hem!
    men har sommarstuga i Lappland....
    Vllket "fack"hamnar jag i?

• Trocadero

Kom på en sak som är superbra med Stockholm ....det är att begagnade bilar går att få mycket billigare där än här uppe i Norrland! Där behöver folk inte bilar i samma utsträckning som folk behöver bilarna här uppe...och då säljs dom billigt för att öht kunna säljas!

Det är SUPERBRA! :-D

Fördomar har väl alla, men det som är värst är ju ändå att bostadspriserna är så dyra och att dom fortfarande ökar....och det är ingen fördom!

• FoxyLiz

Citytjej. Älskar utbudet av butiker, restauranger, klubbar och inte minst killar.

• Ejnie

För man tycker det är jättekul att betala Robin Hood skatt? *ironi*

• Plutten forever

Ejnie: ja precis, vi försörjer ju resen av landet...

Nä, allvarligt, här är svaret: Stockholm är bäst! Det är världens vackraste stad. Jag har bott här (innerstan dessutom) hela mitt liv och skulle aldrig kunna tänka mig att byta. Framför allt inte till nån liten håla i Sverige!

Jag vet inte var trådstartaren får sina uppgifter ifrån men jag har då aldrig hört talas om sådana bopriser.

Vi betalar 7500 för en 4:a på Söder. Etagelägenhet dessutom. Inte så sunkigt.

Det enda jobbiga är väl det där med att våra skattepengar försörjer hela arbetslösa befolkningen som väljer att på i småstäder och byar. Kom hit och jobba istället!

• Plutten forever

Jag måste bara tillägga en grej: Det tar INTE 2 timmar att ta sig från punkt A till B här! Möjligen om man är miljöbov (dvs bilförare) men med vår fantastiska kollektivtrafik tar det i snitt 20 minuter vart man än ska. Och är det inom innerstan går det ännu fortare. Så det så!

Svar på tråden Varför väjer man att vara Stockholmare?