• Ingemar

Behövs blod inom sjukvården?

Som framgår av trådarna som rör Jehovas vittnen är det en utbredd uppfattning bland medlemmar i den religionen att blodtransfusioner i verkligheten inte behövs, att det i alla lägen finns "fullgoda ersättningar". Det är religiösa föreställningar som ytterst ligger bakom detta synsätt.

Så här kan nu vem som helst komma med synpunkter huruvida det finns behov av blod inom sjukvården eller ej.

• Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?
  • Ingemar

Det är bra Anamcara, tro du att personen inte är JV om du vill. Jag tycker det är uppenbart att han är det. Och jag tror att det är det som är anledningen till att inget fullständigt namn för invividen har angetts. Önskan är att det skall se ut som en opartisk undersökning - vilket det inte är.

Specifik information på svenska finns det mindre behov av idag än för 50 år sedan. Det förutsätts att alla som studerar skall förstå det nya latinet, engelskan.

Men svenska Läkartidningen ger då och då information om blodet inom vården. Jag har en hel mapp med artiklar i saken från Läkartidningen.

Det sker hela tiden framsteg när det gäller operationsteknik och blodhantering. Följden blir att det kan behövas allt mindre blod vid traditionella operationer. Egenblodgivning och autotransfusion är också på frammarsch. De är alldeles utmärkta under vissa förutsättningar. När AIDS blev ett hot på 80-talet framträdde en läkare vid namn Tibbling i Sverige med en liten bok som puffade för egenblodgivning i större utsträckning.

De svåra operationer som sker på kvinnor med brusten livmoder kommer också i fortsättningen att kräva donerat blod. Inga plasmaexpandrar (koksalt, Ringer, Dextran) kan fungera vid de enorma blodförluster det då ofta är fråga om. De nya medlen med bearbetade röda blodkroppar (PolyHem, BioPure etc) kan möjligen fungera, men de är faktiskt OCKSÅ blod, och kräver donerat blod på ett eller annat sätt. De fungerar sämre än obearbetade röda blodkroppar men har ingen smittorisk.

Den dagen JV kan presentera fall då kvinnor förlorat det mesta av eller allt sitt blod, ja flera gånger om, vid förlossning men ändå överlevt med enbart Dextran eller liknande, då har vi en nyhet av världsformat som kommer att platsa i alla medicinska tidskrifter. Något sådant har aldrig skett och kommer aldrig att ske.

Det finns också andra mycket svåra operationer som alltjämt kommer att kräva blod. Sedan har vi kroppsdefekter som kräver blod, t ex. när blodproduktionen i den egna kroppen inte längre fungerar, svåra förgiftningar med utslaget blod osv.

Ingen seriös forskare skulle därför säga att blod inte längre behövs. Att vi skulle kunna nå en helt blodfri kirurgi och en helt blodfri vård är rent önsketänkande. De som gör sådana påståenden klassar sig själva som oseriösa. Även om det sker i en uppsats på gymnasienivå.

• anamcara

Lilla78 : Jag håller med dig till 100%!

• anamcara

Ingemar : Jag håller med dig i det du skriver... Tror inte du har förstått det riktigt.

Är ingen som någonsinn påstått:

" JV kan presentera fall då kvinnor förlorat det mesta av eller allt sitt blod, ja flera gånger om, vid förlossning men ändå överlevt med enbart Dextran eller liknande,"

Samt jaghåller med dig:
    "Ingen seriös forskare skulle därför säga att blod inte längre behövs. Att vi skulle kunna nå en helt blodfri kirurgi och en helt blodfri vård är rent önsketänkande. "

Det enda är att om det bara skulle finnas JV så skulle inte blod behöves FÖR att vi tackar nejtill det, INTE för att vi inte skulle behöva det...

Jag hoppas du förstår mig!

• Matillin

Jag tycker disskusionen om ifall blod är livsviktigt för att överleva eller ej egentligen är oviktig när det gäller jv-s tro?
    Vi vägrar inte blod för att vi tror att blod är förenat med livsfara utan för att bibeln säger att vi ska avhålla oss från blod.

Det är en trosfråga helt enkelt och har lite att göra med vad som är bäst för oss i läkares ögon utan handlar om vilka krav vi tror att gud ställer på oss.

Vecka 16
  • Ingemar

Anamcara,

De påståenden som görs att blod egentligen inte behövs - och det säger JV ibland - innebär att man menar att överlevnad inte är beroende av blodtransfusioner. Det var det som Vakttornet sade 1968 när ledningen då påstod att användningen av blod var oursäktlig eftersom det fanns blodersättningsmedel. Ledningen menade verkligen att medicinen inte behövde blod för att hjälpa människor att överleva. Annars skulle ju inte användningen av blod kunna sägas vara oursäktlig.

När JV säger att blod inte behövs menar de inte att om det enbart funnes JV skulle blod inte behövas i vården eftersom JV då hellre skulle dö än att överleva förmedelst blod. Det är din uppfattning, och den förstår jag, men när JV i allmänhet säger att det finns fullgoda alternativ till blod, att användningen av blod inte kan ursäktas eftersom det finns vad JV kallar "blodersättningsmedel", så menar dessa JV att inga människor överhuvudtaget behöver blodöverföring för att överleva. Den aktuella artikeln påstod inte att det fanns situationer så enbart blod kan rädda liv, den gav det bestämda intrycket att det är onödigt att använda blod.

Sedan undrar jag om du verkligen tänkt igenom det du skriver om att JV tackar nej till blod, Faktum är ju att JV ingalunda konsekvent tackar nej till blod. Sedan 1958 har ett allt större antal blodbeståndsdelar förklarats tolerabla för JV, och det har även framgått att JV har använt sig av dessa.

Om det inte funnes blodbanker och lagring av donerat blod - vilket JV i sig förklarar vara emot Guds vilja - så skulle inte alla dessa blodbestpåndsdelar vara tillgängliga för JV. Och nu har ledningen t o m gått med på att röda blodkroppar i bearbetad form kan anses tolerabla för JV.

Tror du verkligen att alla JV tackar nej till dessa blodbeståndsdelar som ledningen förklarat tolerabla, så att blod inte skulle behövas ens för JV?

• anamcara

Ingemar : "och det säger JV ibland - innebär att man menar att överlevnad inte är beroende av blodtransfusioner. Det var det som Vakttornet sade 1968 när ledningen då påstod att användningen av blod var oursäktlig eftersom det fanns blodersättningsmedel."

BULLSHIT!

Du måste vara trög som inte fattar vad jag skriver! Jag ger upp med dig!!!

• Ingemar

Fia,

Därför borde JV aldrig ha kommit med sina påståenden om att blod överhuvud taget inte behövs. Det är det den här tråden handlar om.

Att JV vägrar blod av religiösa skäl är helt klart, men man har inte nöjt sig med detta. Man har till den grad indokrinerat JV att många JV lever i den tron att läkarna bara trilskas med sin blodterapi - egentligen behövs den inte för en god vård får man höra inte så sällan.

Det är just denna aspekt som den här tråden handlar om.

Sedan är ju frågan om den religiösa aspekten extra intressant eftersom JV tidigt (1958) började kompromissa med sin ståndpunkt om blodet. Här har JV en trovärdighetskris. För de argument man använt för att kunna tolerera gammaglobuliner, blödarfaktorer - huvudbeståndsdelar i blodet! - kan lika bra användas för att tolerra ALLT medicinskt bruk av blod. Ett bra exempel är den ofattbara distinktion man nu gör mellan hemogobinpreparat som PolyHem och "vanliga" röda blodkroppar. Att Jesus skulle kalla denna distinktion för skrymteri, precis som han kallade fariseernas distinktiner om sysselsättningar på sabbaten för skrymteri, det är jag helt säker på.

• Ingemar

Anamcara,

Dina sura kommentarer visar att JVs position är försvarslös. Det är bra att läsarna kan registrera det.

Än en gångs citerar jag Vakttornet för 15 maj 1968 som menade att Gud skulle ställa läkarvetenskapen till svars för det blod den utgjutit "vid medicinska experiment i strid med Guds suveräna lag". Så här motiverade JVs ledning detta:

"Det finns i själva verket ingen giltig ursäkt för sådana grova överträdelser, eftersom det finns ett antal effektiva blodersättningsmedel i dag." (s. 234)

Någon reservation för detta generella uttalande anfördes inte i sammanhanget, och ingen annanstans heller.

• Novus

Utan att ha läst vad andra skrivit säger jag;
    SJÄLVKLART ska det finnas blod i vården!
    Min syster blev skjuten förra sommaren. 2,5 liter blod bara forsade ur henne när de öppnade henne. Hon fick ta emot 3 liter blod och överlevde pga det. Så självklart ska det finnas!

• Novus

Utan att ha läst vad andra skrivit säger jag;
    SJÄLVKLART ska det finnas blod i vården!
    Min syster blev skjuten förra sommaren. 2,5 liter blod bara forsade ur henne när de öppnade henne. Hon fick ta emot 3 liter blod och överlevde pga det. Så självklart ska det finnas!

Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?