• Ingemar

Behövs blod inom sjukvården?

Som framgår av trådarna som rör Jehovas vittnen är det en utbredd uppfattning bland medlemmar i den religionen att blodtransfusioner i verkligheten inte behövs, att det i alla lägen finns "fullgoda ersättningar". Det är religiösa föreställningar som ytterst ligger bakom detta synsätt.

Så här kan nu vem som helst komma med synpunkter huruvida det finns behov av blod inom sjukvården eller ej.

• Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?
  • lia76

Tänker inte dra upp min livshistoria här varför jag gör si eller så eller varför jag tror det jag tror på.

Och jag har inte sagt att jag sysslar med astrologi. Tycker bara det är kul att visa för andra som tror på sådant vad som sägs om Jungfrubäbisar.

Jag själv tror inte på astrologi, men det är alltid roligt att läsa vad som står, och kanske för de som besöker min presentation.
    Och det är inte otillåtet.
    Och astronomi och astrologi är inte samma sak "dessutom sysslar med astronomi."

Men men... som sagt... ni får ha eran tro och erat synsätt så har jag mitt.

Jag har bara svarat på om blod behövs inom sjukvården... och jag har sagt att jah tycker att det behövs. Men att det finns goda blodersättningsmedel.

Och att dra upp JV å deras tro om detta är nog mest för att folk inte förstår oss.
    Jag har sagt mitt sen får ni tolka det hur ni vill
    Men jag har sagt mitt svar.

Kram Lia, v38 (37+6), 15 dagar kvar
  • suzzi66

Läste att mrs l hade hb 40 . Mitt låg på 33 så om jag var nära att gå vidare så borde hon varit  nära med!

• Ingemar

Suzzie 66,

Jag har läst din blogg. Jag är verkligen glad att det gick så bra för er båda.

• MrsL

lia: Ingen kräver att du ska berätta ditt livs historia. Men du bör veta att när du skriver att du är ett JV och sedan har en presentation där du berättar att du är sambo, skriver om astrologi osv, så ger du ett intryck av att JV godkänner spdana saker, vilket de inte gör. JV har redan dåligt anseende hos många, och det förekommer många missfösrtånd och fördomar, så det är inte så bra om du "spär på" genom att utge dig för att vara ett JV och sedan säger att du är sambo. Det ger en mycket dålig bild av JV. Och du blir inte så trovärdig i dina uttalanden heller. Det var bara det jag ville få fram.

Man måste tänka på vad man säger så att man inte säger det man tänker!
  • MrsL

Citerar lia76: "Och det är inte otillåtet"

Vad menar du? Att astrologi inte är otillåtet inom JV? Det är strängt "otillåtet" inom JV att syssla med astrologi!

Man måste tänka på vad man säger så att man inte säger det man tänker!
  • Oates

lia76
    Jag vet mycket väl skillnaden mellan astronomi och astrologi, och jag beklagar att jag gjorde mig skyldig till ett skrivfel, upptäckte det när jag hade postat inlägget, men trodde att du skulle förstå i alla fall.
    Men faktum kvarstår: du kan inte vara ett JV som du har låtit påskina.
    Ett JV skulle aldrig skriva in något om astrologi i sin presentation! Det är faktiskt inte tillåte för ett JV.

Frågan om blod behövs besvarar du nu med att det behövs, samtidigt som du säger att det finns goda blodersättningsmedel!
    Frågan är då hur goda dessa blodersättningsmedel är när det verkligen gäller.

• Ingemar

Pluttmaja,

Det JV du nämner som fick "konstgjort blod" har väl troligen fått något av de nya preparat som bygger på hemoglobin från människor (PolyHem m fl) eller kor (HemoPure). Dessa preparat brukar kallas konstgjort blod och måste vara dyra, till skillnad från Dextran eller Ringer-lösning, som båda är billiga och som inte bygger på blod.

Även om avdelningen pengamässigt hamnade på minus i detta fall, kan behandlingen vara i ett viktigt led i utvecklingen. Dessa preparat på bearbetat hemoglobin har den fördelen att de inte kan överföra smittor.

Det ironiska är dock att detta bearbetade hemoglobin ÄR BLOD. Den yttre blåsan i den röda blodkroppen har tagits bort men den vitala delen, hemoglobinet, har bevarats och sammanförts med andra hemoglobin-delar. JV gjorde år 2000 en kursändring som innebär att JV får lov att använda sådana preparat, fastän de inte får lov att använda obearbetade röda blodkroppar. De nya preparaten kan liknas vid skalade apelsiner medan röda blodkropar kan liknas vid oskalade apelsiner. Men apelsin är det lika fullt, och de preparat det här gäller är lika mycket blod som röda blodkroppar. Skillanden är att JVs ledning har gett grönt ljus åt de nya preparaten.

Till skillnad från Dextran och Ringer, kan de nya hemoglobinpreparaten transportera syre, även om livslängden är kortare än hos röda blodkroppar. Preparaten har inte tagits fram särskilt med tanke på JV utan pga den allmänna akuta bristen på blod och pga smittorisken hos blod. Det är utrangerat humanblod eller koblod som är råvaran i produkterna. Det är bra att dessa preparat kommer till användning och provas rejält kliniskt. Vi får hoppas att det aktuella sjukhuset på något sätt kompenserades för kostnaderna.

• pluttmaja

men jag måste bara säga att ringerdextran o ringer inte kan jämföras med blod, egentligen.. de hjälper till o fyller upp blodbanan med en viss volym för att ex hjälpa blodtrycket, men de kan ALDRIG ersätta blodet..

• Oates

När jag i inlägg 163 tog upp problemet med att man inte bör få Dextran vid vissa hälsoproblem svarade anamcara: inlägg 165.

Oates : Det är lite annorlunda när man är JV. Man får sätta sig in i sånt vid operation så att man får bästa möjliga vård!

Jaha, men hur gör man vid en olycka, när det är bråttom om livet ska kunna räddas, och man har något av dessa hälsoproblem: överkänslighet, ökad blödningsbenägenhet, hjärtincuffciens eller är gravid?
    Det stora problemet i det här sammanhanget är INTE planerade operationer, utan olycker med stor blodförlust och förlossningar med störtblödning mm, och då är det bråttom, och knappast tid till att sätta sig in i problemet. Man kanske till och med är medvetslös.

• lia76

MsrL: Jag sysslar inte med astrologi sade jag.
    Jag har lagt ut den där för andra som kanske vill läsa.
    Och om jag själv kanske läser för att det är en kul grej vad de skriver, det är inte otillåtet.
    Jag tar juh inte åt mej. Och jag läser inte stora horoskop för att få reda på att wow jag ska vinna pengar denna vecka.
    Men men... det är inte det den här tråden handlar om.

Som sagt, jag har gett er mitt svar angående om blod behövs i läkarvården.

Slut diskuterat för min del. Take it or leave it.

Kram Lia, v39 (38+0), 14 dagar kvar
Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?