• Ingemar

Behövs blod inom sjukvården?

Som framgår av trådarna som rör Jehovas vittnen är det en utbredd uppfattning bland medlemmar i den religionen att blodtransfusioner i verkligheten inte behövs, att det i alla lägen finns "fullgoda ersättningar". Det är religiösa föreställningar som ytterst ligger bakom detta synsätt.

Så här kan nu vem som helst komma med synpunkter huruvida det finns behov av blod inom sjukvården eller ej.

• Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?
  • mira

men häng inte upp dig på ditt babyhoroskop. hur är det med samboskapet? det är mycket allvarligare grej hos jv - där är man inte sambo om man är ett döpt jv. möjligen att en intresserad är det - men det förväntas att man ska vara gift när man väl tar stegen att bli jv.

• anamcara

Ingemar: Självklart var det en skolelev! Som jag såg det en läkarstundent och ICKE JV... men jagkan ha fel.

BRA var artikeln iaf, den drar undan mattan för blod folket om man säger så

• anamcara

Nu har tråden verkligen spårat ur!!!!!!!!!!!!!!!

Jag förklarar varför vi JV inte tar emot blod och vad för fullgoda alternativ som FAKTISKT fnns!

MEN tvinga intepå mig DIN/ER uppfattning...Jag tvingar inte på min!

TACK"

• Oates

anamcara,
    jag håller inte med om att "drar undan mattan för blodfolket"

Den är skriven av en skolelev utan några större egna kunskaper i ämnet, och eftersom h n till största delen använder sig av JV:s litteratur och film som underlag så blir det en väldigt ensidig bild som ges av problemet.

Han uppehåller sig naturligt nog mest vid operationer, liksom litteraturen gör det. Och vid planerade operationer finns det mycket som kan göras för att undvika blod. Och jag tror att de flesta också tycker att det är önskvärt ur många synvinklar att minska på bruket av blod.

Men det skrivs betydligt mindre om stora blodförluster i samband med olyckor, och vid förlossningar, trots att det i dessa sammanhang som det är tydligast att blod räddar liv.

I motsats till dig tror jag att den som har skrivit detta arbete är JV.

• anamcara

Oates : Okey, jagtyckte iaf den var intressant o med nya grejjer som INTE kommer från JV.

Av hans formuleringar så lät han o verka inte som ett J... men men...

• anamcara

Ingemar: Grabben var 29 när han gjorde arbetet... Inte direkt så oserriöst gissa jag.. Om man pluggar vid 29 borde man väl vara ute efter en exterm examen?

• mampa
    anamcara skrev 2006-09-02 16:21:47 följande:
    Ingemar: Grabben var 29 när han gjorde arbetet... Inte direkt så oserriöst gissa jag.. Om man pluggar vid 29 borde man väl vara ute efter en exterm examen?
    Tja, det är inskickat under nivån Gymnasiet, så det är kanske en 29 årig komvux student.

Gymnasiet har ju iofs. för inte så många år sedan ansetts vara den högsta utbildningen ett Jehovas Vittne behöver, så jag förvånas inte över att vissa skribenter ser detta som en "extrem examen".

Av gammal vana så kan jag inte låta bli att konstatera och roas över att personen inte skriver ut sitt namn, utan använder sig av initialer. (Jämför med andra slumpvis valda arbeten så ser ni att det är få som gör så). Nåja, detta kan tolkas på olika sätt... men ger knappast ett seriöst intryck.
  • Ingemar

Mampa,

Naturligtvis har du rätt. Det handlar om gymnasienivå - inget ont om det - men någon medicinare med auktoritet är det inte som skrivit artikeln. Och ingen seriös vetenskapsman skulle publicera sig på det sättet och aldrig utan att uppge fullstängit namn. Här har vi ett frejdigt JV på Komvux som utnyttjat uppgifter från Vakna! och annat material som JV gett ut för att producera en uppsats och samtidigt slå ett slag för sin tro. En verklig forskare vill få ut sitt material i mer seriösa och prestigefyllda sammanhang. Men man får ge ett par poäng åt detta JV för vederbörandes frejdiga strävan att främja sin tro. Materialet är dock så vinklat och ensidigt att det BARA KAN VARA skrivet av ett JV. Alla verkligt svåra fall som kan uppkomma inom vården ignoreras. Det skulle ingen verklig läkare eller vetenskapsman göra. Jag tycker nästan synd om Anamcara som glatt sig så mycket åt artikeln.

Det kan dock inte uteslutas att JV t o m internationellt skulle kunna utnyttja denna mediokra artikel. Så skedde på 70-talet då JV citerade journalisten Geo Malagoli i Italien för uppgifter om jordbävningsfrekvens som lekmannen Malagoli odiskutabelt tagit så gott som ordagrant ur ett tidigare Vakna! Detta var ett av de stora bedrägerier som JVs ledning ägnat sig åt.

• anamcara

Vad bra att NI VET då... Men i det här fallet tror jag inte på er, varför?

Han börjar "Jag började med att leta efter information i våra och andra vårdstuderandes skolböcker, bl a på biblioteket, men utan resultat. Däremot fanns det användbara artiklar i medicinska tidskrifter"

Han pluggar aldså till sjuksyrra eller läkare...

sen fortsätter han: "Jag sökte också efter information på Internet och hittade en hel del på utländska sajter, bl a WHO (Världshälsoorganisationen), SABM (Society for the Advancement of Blood Management) och NATA (Network for Advancement of Transfusion Alternatives). De två senare arbetar båda aktivt med att föra fram information om blodfri medicin och kirurgi.

Märkligt nog fann jag knappt någon svensk information alls på nätet om blodfri kirurgi. Däremot finns det åtskilliga sidor om blodgivning, vilket ju ger en liten fingervisning om vilken uppfattningen är om blodersättningsmedel här i Sverige. Egentligen hittade jag bara svensk information på två webbsidor: Socialstyrelsens och Jehovas Vittnens. De senare är ju kända för att inte vilja ta emot blodtransfusion, varför jag också kontaktade en representant för deras internationella nätverk av sjukhuskommittéer. Från honom fick jag en hel del bra information, inklusive en nyinspelad prisbelönt dokumentärvideo där några av världens ledande kirurger berättar om sitt arbete. "

Vilket JAG tycker visar att han inte är ett JV...

Men det är vad jag tycker...

Respekterar ert tyckande!

• Lilla78

anamcara!
    Han kan plugga till undersköterska alltså läsa vanliga vård och omsorgsprogrammet.

Har följt tråden ett tag och tycker det är intressant då jag är blodgivare. Sen vill jag även plugga till religionslärare.

Jag anser att blod behövs inom sjukvården. Men alla har rätt att tacka nej om dom så vill, men måste då förstå konsekvenserna att fullgoda lösningar inte alltid finns.
    Men vetenskapsmän och läkarkåren forskar vidare på det. Vilket är bra.

Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?