• Featherboah

Varför räknas detta som rasistiskt ?

Visste verkligen i vilken kategori jag skulle lägga detta i.

Jag går gymnasiet, första ring, barn & fritid. I min klass går det en tjej som är kurd, hon är snäll men det _enda_ hon pratar om är sitt hemland. Vad man än säger så säger hon 'I mitt land är det si och så...' eller 'Jaha, men i mitt land gör man faktiskt såhär', osv. Börjar bli lite tröttsamt.

Hur som helst, idag på svenskan hade vi rast, men några stannade inne. Då började den här tjejen skriva 'KURD !' på tavlan, färglade och skrev det verkligen över hela tavlan. De flesta undrade vad hon höll på med, så en annan tjej från Chile gick fram och skrev 'Chile !' på tavlan, mest på kul. Allt var okej med läraren och de flesta satt och skrattade lite åt det. Så gick en kille fram och skrev 'Sverige !' på tavlan. Hon som är kurd sa då 'Vadå, är du rasist eller ?', och då ryckte min lärare in och sa till killen att sudda bort det.

Då började jag undra. Hur kan det vara så okej att skriva 'kurd' och 'chile' på tavlan, men när någon skriver 'sverige' så är det helt plötsligt rasistiskt ?! Sorry, men jag förstår verkligen inte. Tycker hela situationen var skum.

• Svar på tråden Varför räknas detta som rasistiskt ?
  • Jan 39

xoduse!
    Jag tror inte att det var vissa invandrare som var emot nationaldagsfirandet
    utan vissa svenska idioter som TRODDE att de skulle kunna ha det.
    Folkpartister har jag personligen som ansvariga för många dumma hycklande förslag som syftar till i slutändan att vi ska ogilla invandrare.

• IlsaBlackWidow

Fred - En frisk fläkt som blåste förbi...
    Vilken tur att sonen min har lite finskt sisu i sig.

• Vide83

Dredde- kul att du reagerade...för sånt här händer dagligen...osmakligt!

• supersemlan

Lady Lovelocks - "Det är inte de skötsamma invandrarna som utgör något problem. Det är den tämligen stora massa som INTE sköter sig, och som ger de invandrare som faktiskt sköter sig jävligt dåligt rykte."

Alltså, jag vet inte att jag har sett att en stor massa invandrare inte sköter sig? Inte där jag bor i alla fall, här i Norrland är de nya svenskarna inte sämre än de gamla - och inte ser jag nåt särskilt anmärkningsvärt i det heller.

Inte tror jag att alla som kommer hit från andra länder har haft det svårt, och inte tycker jag att det spelar nån roll heller. Eftersom de gjort sig mödan att lämna sitt hem och flytta dit de inte kan språket och inte är särskilt välkomna antar jag att de tycker de har en hel del att vinna på det - och vad mig beträffar är det en tillräckligt god orsak.

Varför måste man se invandrare som en belastning? Sverige är jämförelsevis glest befolkat. Vi har plats för fler, och vi tjänar på fler människor = ökad konsumtion = ekonomisk tillväxt. Invandrarna, eller nysvenskarna, är en ekonomisk - och kulturell - tillgång som detta korkade svenska samhälle inte begriper sig på.

Folk bär på så himla mycket främlingsfientlighet och fördomar utan att vara medvetna om det över huvud taget.

• Themis

Jan39: Kan du utveckla det där lite om hycklande förslag från folkpartister?

• AnnaKlara

"Inte tror jag att alla som kommer hit från andra länder har haft det svårt, och inte tycker jag att det spelar nån roll heller. Eftersom de gjort sig mödan att lämna sitt hem och flytta dit de inte kan språket och inte är särskilt välkomna antar jag att de tycker de har en hel del att vinna på det - och vad mig beträffar är det en tillräckligt god orsak"

Thank you, SKITBRA!!

• Lady Lovelocks

supersemlan - Bor du i Norrland? Kom till Skåne, låt säga Landskrona eller Malmö i en vecka så kommer du att uppleva verkligheten när det gäller invandrarproblem.

Norrland lever ju i en skyddad verkstad gällande invandrarproblematik, inte konstigt att du inte upplevt några problem. Hur många invandrare har ni däruppe, två?

• Emin éMinÄlskling
    Lady Lovelocks skrev 2006-09-08 00:15:05 följande:
    supersemlan - Bor du i Norrland? Kom till Skåne, låt säga Landskrona eller Malmö i en vecka så kommer du att uppleva verkligheten när det gäller invandrarproblem.Norrland lever ju i en skyddad verkstad gällande invandrarproblematik, inte konstigt att du inte upplevt några problem. Hur många invandrare har ni däruppe, två?
    Fördomar?Flört Det finns ganska många fler invandrare än 2st även uppe i norrland!
Svar på tråden Varför räknas detta som rasistiskt ?