• Featherboah

Varför räknas detta som rasistiskt ?

Visste verkligen i vilken kategori jag skulle lägga detta i.

Jag går gymnasiet, första ring, barn & fritid. I min klass går det en tjej som är kurd, hon är snäll men det _enda_ hon pratar om är sitt hemland. Vad man än säger så säger hon 'I mitt land är det si och så...' eller 'Jaha, men i mitt land gör man faktiskt såhär', osv. Börjar bli lite tröttsamt.

Hur som helst, idag på svenskan hade vi rast, men några stannade inne. Då började den här tjejen skriva 'KURD !' på tavlan, färglade och skrev det verkligen över hela tavlan. De flesta undrade vad hon höll på med, så en annan tjej från Chile gick fram och skrev 'Chile !' på tavlan, mest på kul. Allt var okej med läraren och de flesta satt och skrattade lite åt det. Så gick en kille fram och skrev 'Sverige !' på tavlan. Hon som är kurd sa då 'Vadå, är du rasist eller ?', och då ryckte min lärare in och sa till killen att sudda bort det.

Då började jag undra. Hur kan det vara så okej att skriva 'kurd' och 'chile' på tavlan, men när någon skriver 'sverige' så är det helt plötsligt rasistiskt ?! Sorry, men jag förstår verkligen inte. Tycker hela situationen var skum.

• Svar på tråden Varför räknas detta som rasistiskt ?
  • Lady Lovelocks

Bo Peep - Då lär dom sig att man inte alltid kommer undan bara för att det är "synd om en". Dom utnyttjar ju att en del tycker så jäkla synd om dom. Varför är det synd om dom? Dom kommer hit och får enormt bra förutsättningar, som många av dom bara p*ssar på.

Det finns inga "orsaker och faktorer" bakom deras respektlösa beteende mer än att dom fattat att i Sverige är allt tillåtet, så då utnyttjar vi det.

• IlsaBlackWidow

Jag vil bara säga at jag spyr på begreppet "omvänd rasism". Det heter rasism rätt och slätt.
    Om rasism var omvänd så skulle det ju betyda att man älskar alla raser...

• Lady Lovelocks

Bo Peep - Vilka straff får dom då menar du? Dom får ju bara en klapp på huvudet, och ett tal om hur synd det är om dom, och att det är fullt förståeligt att dom måste kalla svenska tjejer för horor.

• Rokka Jill
    sånt e väldigt tröttsamt!!!!!!!! alltid alltid!!!! så jävla vanligt detta!
  • Bo Peep

De får väl samma straff som alla andra som skriker hora eller whatever. MEnar du att rättsväsendet är rasistiskt och inte straffar invandrare? Det var i så fall nåt nytt.

Vaddp klapp på huvudet? Det verkar som du tror ganska mycket, men vad vet du?

• suzolina

orkar inte hela inlägget men jag skulle inte accepera det . hade jag varit lärare hade jag krävt att man diskuterar om det och frågat tjejen varför hon tyckte det var rasisitkt skriva sverie när hon själv skrev kurd och varför hon inte frågade den chillenska killen samma sak.rikgtigt fegt av läraren att bara tysta ner allting...och även ni elever kunde satt igång en diskussion

• Bo Peep

Jag spyr inte. Jag blir rädd när jag ser vad utanförskap ställer till med. Blir inte du?

• Lady Lovelocks

Bo Peep - Som sagt, läs länken så fattar du vad jag menar med en klapp på huvudet och att det inte görs nåt för att stoppa deras agerande.

• Bo Peep

Men artikeln beskriver ju inte alls hur samhället har reagerat på deras beteende. Eller har jag missat det stycket? Kan man förutsätta att inget görs?

Svar på tråden Varför räknas detta som rasistiskt ?