• Featherboah

Varför räknas detta som rasistiskt ?

Visste verkligen i vilken kategori jag skulle lägga detta i.

Jag går gymnasiet, första ring, barn & fritid. I min klass går det en tjej som är kurd, hon är snäll men det _enda_ hon pratar om är sitt hemland. Vad man än säger så säger hon 'I mitt land är det si och så...' eller 'Jaha, men i mitt land gör man faktiskt såhär', osv. Börjar bli lite tröttsamt.

Hur som helst, idag på svenskan hade vi rast, men några stannade inne. Då började den här tjejen skriva 'KURD !' på tavlan, färglade och skrev det verkligen över hela tavlan. De flesta undrade vad hon höll på med, så en annan tjej från Chile gick fram och skrev 'Chile !' på tavlan, mest på kul. Allt var okej med läraren och de flesta satt och skrattade lite åt det. Så gick en kille fram och skrev 'Sverige !' på tavlan. Hon som är kurd sa då 'Vadå, är du rasist eller ?', och då ryckte min lärare in och sa till killen att sudda bort det.

Då började jag undra. Hur kan det vara så okej att skriva 'kurd' och 'chile' på tavlan, men när någon skriver 'sverige' så är det helt plötsligt rasistiskt ?! Sorry, men jag förstår verkligen inte. Tycker hela situationen var skum.

• Svar på tråden Varför räknas detta som rasistiskt ?
  • Lady Lovelocks

Respektlöshet och normlöshet skulle jag säga.

• Emin éMinÄlskling

Jag tror ändå inte att det handlar om att det är lättare att begå brott i ett land man varken har respekt eller känslor för. Jag tror det beror på andra underliggande orsaker...

miLLus skrev 2006-09-08 00:49:39 följande:
    måste man peka finger åt vilket land personerna kommer ifrån istället för att bara säga.. att de stället har problem med brottslighet alt arbetslöshet (eller kanske båda vad vet jag)..Och sen kan vi fråga oss VARFÖR..Varför är ungdommarna brottslingar? www.millus.se
    Det ligger mycket i det du säger. Men samtidigt blir det lite så som jag skrev tidigare att om det är så att polis och myndigheter inte gör något pga att det är invandrare som det nu tydligen gäller, så gör dom så att det blir just denna uppdelning.
    Dessutom ligger det något i det Lady Lovelocks skriver...
    Lady Lovelocks skrev 2006-09-08 00:56:43 följande:
    miLLus - Man måste ju ringa in vad brottsligheten beror på för att kunna lösa problemet. Om problemet beror på t ex alkoholister måste vi försöka få in dom på avgiftning, beror på problemet på den misslyckade integreringen av invandrare måste vi ta itu med just den frågan osv.
    jag tror ju att mycket har att göra med att det är så uppdelat hur man bor invandrare och svenskar. Även arbetslöshet, diskriminering vid arbetssökande....

Men även pga nedskärningar av fritidsgårdar, grupptryck, ett hårdare klimat i samhället allmänt och klena straff!
  • miLLus

ja uppdelningen är ju total skandal..
    Jag förstår inte själv hur dem tänkte där..
    Att placera i getton alltså..

Jag har ingen vetskap om att myndigheter skulle vara mildare för att personen kommer från ett annat land.. det kommer som något nytt för mig..
    Om detta är fallet är det diskriminering på hög nivå.

• Marsipan

Okunnigheten kommer ju från den kurdiska tjejen. O fegheten från läraren.

Det är inte bara svenskar som kan kallas rasister, utan vemsomhelst kan kallas för rasist.
    Egentligen kunde kurden själv ha blivit anklagad för rasism.

Fan vad kul det skulle ha varit om någon anklagade henne för det - skulle vilja se hennes min då!
    Slår vad om att hon skulle säga något i stil med "jag kan väl inte var rasist, jag är ju utlänning"!

Hahahahaahhaha!

• Marsipan

Eller okunskapet kanske var det rätta ordet!

• Emin éMinÄlskling

Hmm...här har ni hunnit skriva kloka inlägg innan jag han få klart mitt

miLLus skrev 2006-09-08 01:00:29 följande:
    av min erfarenhet innom området så är detta ungdomar som är utkastade socialt av samhället..Föräldrarna är i depression pga arbetslöshet..Ungdomarna kommer hem till ett hus där alla går likgiltiga.. Många har knapert med mat på bordet..De kommer till en skola i halvtaffligt skick och ser sin framtid.. den ser inte ljus ut...Ungdomar reagerar möjligen irrationellt men på det ända sättet dem kan..Genom att slå igen på de som fick dem att ligga..Min sammanfattning av detta är att det är självklart vad som behöver göras för att minska brottsligheten bland ALLA ungdomar.. www.millus.se
    Klockrent!

Även om man inte "ska" dela upp det i invandrare och svenskar, så tror jag att de är fler invandare än svenskar som befinner sig i dessa situationer och just därför man oftare ser kriminella invandrar gäng!
    Lady Lovelocks skrev 2006-09-08 01:04:28 följande:
    Millus - Den beskrivningen kan säkert stämma in på en del. Men som i Landskrona, där gäller det så oerhört stora mängder med småungar, alla dom kan inte ha det så överjävligt.
    En del tror jag tyvärr handlar om uppfostran. Föräldrar som har noll koll, eller helt enkelt inte orkar bry sig i vad deras barn gör.

Eller som skrivet ovan att föräldrarna inte mår bra kanske pga av arbetslöshet och detta är barnens reaktion.
    Grupptryck absolut! Tyvärr tror jag ofta de yngre ser på de äldre..kanske bröder tex.. och ser upp till och tar efter.
  • Lady Lovelocks

Småungarna är ju så unga att dom inte alltid ens kan ställas till svars för det dom gör i Landskrona. Föräldrarna borde tvingas ta det juridiska ansvaret.

• miLLus

många ungdomar jag har sätt är lite roliga i hemma miljön..
    Den värsta grabben kommer hem och är välden morsgris.. vad än mamman säger så är det "ja mamma" "älskar dig mamma" "på en gång mamma"
    Så jag tror endel föräldrar lever lite i blindo

• Lady Lovelocks

Och folk vågar inte polisanmäla, för då åker dom på ännu mer däng.

• Pami

Jag som är själv invandrare och jag vet att det förekommer mycket rasism bland ivandrare. Då syftar jag på att många ivandrare behandlar eller talar illa om svenskar men ser det då inte som rasism. Själv så brukar jag alltid påpeka att det är samma sak och det inte spelar någon roll att vi är invandrare, det betyder ju inte att vi ska snacka skit om svenskarna. Vi har ju trots allt Sverige att tacka som har varit generösa(kanske för generösa) och tagit emot oss i detta land. En sak som jag vill också påpeka är att föreställ er att komma till ett främmande land, lämna alla nära & kära, utan att kunna språket och möta en främande kultur...tänk er det...det kan ju inte vara så lätt

Många kramar från en som anpassar sig till samhället

• Emin éMinÄlskling

Fy! Det här är ju riktigt sjukt alltså!!!

Detta är brist på respekt, empati och helt enkelt vanligt folkvett...illa är det!

Men anledningen till detta ser man egentligen i själva artikeln...
    För det första... " bagaget" dessa människor har med sig från sitt hemland! Missförstå mig rätt! Det är fruktansvärt, det är inte acceptabelt, men det är ändå mänskligt...den bittra sanningen med vad krig och misär kan göra med en människa.
    Dessa personer mår inte bra, de är skadade och har mycket troligt men för livet pga sina minnen och upplevelser.

Sedan är det grupptrycken, att hävda sig..osv..osv...
    Men hur man ska lösa detta på ett bra sätt?? Jag har ingen aning....

• miLLus

jag skulle säga genom att splittra getton.. ge folket arbeten.. ge ungdomarna bättre sysslor..
    Det finns massor man kan göra

• Emin éMinÄlskling
    miLLus skrev 2006-09-08 01:49:23 följande:
    jag skulle säga genom att splittra getton.. ge folket arbeten.. ge ungdomarna bättre sysslor..Det finns massor man kan göra www.millus.se

förmodligen är det den bästa lösningen!
  • Lady Lovelocks

Samtidigt säger dom att dom slår ner folk för att det är kul. Men att dom aldrig skulle tillåta att någon utsatte deras anhöriga för samma sak.

"Blir de skadade får de skylla sig själva, för då är de svaga, säger Pajtim och rycker på axlarna.
    Lika känslokallt kommenterar de det faktum att många av offren inte vågar polisanmäla dem.
    ? Det är bra ? för deras eget bästa. Annars får de dubbelt tillbaka, säger Feriz.
    Samtidigt säger Feriz att han skulle ge sitt liv för att försvara sina anhöriga och vänner om de råkade illa ut.
    Så de är mer värda än andra människor?
    ? Ja, det är klart att de är".

• Lady Lovelocks

Fine om dom slogs mot andra gäng, men det är oskyldiga människor dom ger sig på, bara för att ha lite kul i tristessen. Gamla tanter, gamla gubbar, småflickor, unga kvinnor... Så jävla fegt.

• Emin éMinÄlskling

Och så gränser så klart! Tydliga gränser för det verkar de ju uppenbarligen ha misslyckats med i Landskrona...

• Emin éMinÄlskling
    Lady Lovelocks skrev 2006-09-08 01:58:39 följande:
    Fine om dom slogs mot andra gäng, men det är oskyldiga människor dom ger sig på, bara för att ha lite kul i tristessen. Gamla tanter, gamla gubbar, småflickor, unga kvinnor... Så jävla fegt.
    Ja...jag håller med! Vill de roa sig så, så kan de slåss med andra gäng eller med varann.

Jag har väldigt svårt för folk som skadar oskyldiga människor... (som säkert de flesta då Flört) klart det är fel med brott öht, men när det skadar andra människor så är det de värsta brotten. Brott som absolut måste få hårdare straff och det oavsett ålder!
    Som jag skrev tidigare så är ju orsaken här ganska uppenbar..men helt ärligt så har jag svårt att se det som en ursäkt till sånna här fruktansvärda beteenden...
    Det är obehagligt att sånna här känslokalla människor går runt fria... de behöver vård...vård de borde fått för länge sedan....
  • Emin éMinÄlskling

jag tror det handlar om riktigt små sköra och skadade individer som behöver känna makt och känna sig stora och starka på det sättet. men egentligen mår de inte alls bra.... 

Svar på tråden Varför räknas detta som rasistiskt ?