• Featherboah

Varför räknas detta som rasistiskt ?

Visste verkligen i vilken kategori jag skulle lägga detta i.

Jag går gymnasiet, första ring, barn & fritid. I min klass går det en tjej som är kurd, hon är snäll men det _enda_ hon pratar om är sitt hemland. Vad man än säger så säger hon 'I mitt land är det si och så...' eller 'Jaha, men i mitt land gör man faktiskt såhär', osv. Börjar bli lite tröttsamt.

Hur som helst, idag på svenskan hade vi rast, men några stannade inne. Då började den här tjejen skriva 'KURD !' på tavlan, färglade och skrev det verkligen över hela tavlan. De flesta undrade vad hon höll på med, så en annan tjej från Chile gick fram och skrev 'Chile !' på tavlan, mest på kul. Allt var okej med läraren och de flesta satt och skrattade lite åt det. Så gick en kille fram och skrev 'Sverige !' på tavlan. Hon som är kurd sa då 'Vadå, är du rasist eller ?', och då ryckte min lärare in och sa till killen att sudda bort det.

Då började jag undra. Hur kan det vara så okej att skriva 'kurd' och 'chile' på tavlan, men när någon skriver 'sverige' så är det helt plötsligt rasistiskt ?! Sorry, men jag förstår verkligen inte. Tycker hela situationen var skum.

• Svar på tråden Varför räknas detta som rasistiskt ?
  • MissWhiskey

Ursäkta så mycket mettafåren......

Visst kan väl landet utvecklas men för fan vi ska inte behöva ge upp vår stolhet för att vi inte ska väcka anstöt i VÅRAT EGET LAND.....

Jag skrev att man behöver inte ändra på allt...läs igen

• mettafåren

om du blev tvingad att fly sverige och blev tvungen att bo i irak. skulle du sluta vara svensk?

• MissWhiskey

Inte fan skulle de ändra allt för min skull.....

• Bo Peep

Samhäller förändras väl inte för att passa vissa individer utan det är en mycket mer komplex fråga. Ett statiskt samhälle går under därför förändrar sig samhället för samhällets skull. Vissa gillar inte viss typ av förändring, men det kan bero på att individer kan vara väldigt rigida och inte så intresserade av förändring om de själva redan har det ganska bra. SAmhället består dock av oss alla.

• MissWhiskey

Att sluta vara nått är inte det det handlar om, men man ska inte komma hit och tro att allt ska rättas efter dem. Man kan inte kalla folk för rasister bara för att man ej får sin vilja igenom som killarna på bussen som en annan berätta om tidigare eller att man som den tjejen ts beskriver fick sin uppmärksamhet borttagen från just sig.

• Ariane

Jag är nog extremt ointegrerad i det landet jag bor...apropå att ta sedan dit man kommer. Jag bryter och pratar långt ifrån perfekt franska, jag umgås mest med svenskar och andra skandinavier, firar Lucia, bakar semlor, vägrar anamma fransk kokkonst.

• Bo Peep

Vad exakt är det "de som kommer hit" vill förändra? Vill alla invandrare åka gratis på busen? Hm, tror inte det.

• mettafåren

Misswhiskey jag frågade inte om de skulle ändra sig. jag frågade om du skulle vilja sluta vara svensk? byta religion. sluta med kräftskivor och sill? kanske ingen mer julafton? ändra allt du vant dig vid under hela ditt liv?

• Sweedie

misswhiskey: jag undrar väldans över det här med "att ej få vara stolt över sverige"!? det e jag. bodde i usa en massa år då blev man ju ännu stoltare. folk blev ju lite trötta... jag skulle ju alltid dra upp "...in sweden we..." och hur bra det e här. fick tom den klassiska kommentaren som folk brukar fälla när man inte anses "höra till" och därav inte har rätt att typ kritisera ngt i det samhället- "but go home then!".

men tillbaka till min fråga... vem hindrar ett litet nationaldags sjung i skolan? vem skulle hindra dig att hissa en liten flagga? e det verkligen den lille kurdiske tjejen i ts klass? näe.. det är snarare fega människor som ts konflikträdde lärare! en vuxen (svensk? vad nu det innebär att vara svensk?) människa som dessutom pga sitt yrke borde ha kunnat få fram en viktig diskution. som kunde påverka en hel klass med unga människor!

• IlsaBlackWidow

"Jag är nog extremt ointegrerad i det landet jag bor...apropå att ta sedan dit man kommer. Jag bryter och pratar långt ifrån perfekt franska, jag umgås mest med svenskar och andra skandinavier, firar Lucia, bakar semlor, vägrar anamma fransk kokkonst."

Det är ju rätt harmlöst om man jämför med att skrika jävla rasist i tid och otid.

Svar på tråden Varför räknas detta som rasistiskt ?