• Featherboah

Varför räknas detta som rasistiskt ?

Visste verkligen i vilken kategori jag skulle lägga detta i.

Jag går gymnasiet, första ring, barn & fritid. I min klass går det en tjej som är kurd, hon är snäll men det _enda_ hon pratar om är sitt hemland. Vad man än säger så säger hon 'I mitt land är det si och så...' eller 'Jaha, men i mitt land gör man faktiskt såhär', osv. Börjar bli lite tröttsamt.

Hur som helst, idag på svenskan hade vi rast, men några stannade inne. Då började den här tjejen skriva 'KURD !' på tavlan, färglade och skrev det verkligen över hela tavlan. De flesta undrade vad hon höll på med, så en annan tjej från Chile gick fram och skrev 'Chile !' på tavlan, mest på kul. Allt var okej med läraren och de flesta satt och skrattade lite åt det. Så gick en kille fram och skrev 'Sverige !' på tavlan. Hon som är kurd sa då 'Vadå, är du rasist eller ?', och då ryckte min lärare in och sa till killen att sudda bort det.

Då började jag undra. Hur kan det vara så okej att skriva 'kurd' och 'chile' på tavlan, men när någon skriver 'sverige' så är det helt plötsligt rasistiskt ?! Sorry, men jag förstår verkligen inte. Tycker hela situationen var skum.

• Svar på tråden Varför räknas detta som rasistiskt ?
  • MissWhiskey

trångsynta människor finns det gott om.....
    tänk lite själva jag orkar inte sitta här och tjata bara för att ni ska ha nån att tjata på här i tråden.
    det är min ståndpunkt i frågan och jag står för det.

• Bo Peep

Vem är trångsynt?

Diskussionen är inte till för att hacka på dej, men det är väl bra om nån tar sig tid att svara på dina inlägg? Eller är det du skriver den absoluta sanningen som inte behöver diskuteras?

• MissWhiskey

Nä det har jag ej sagt men jag ska inte behöva förklara allt....

• Bo Peep

Nähä, är det inte bättre att du förklarar än att vi gör antaganden om vad du tycker?

• Sweedie

alla ni som klagar på att man ej vågar hissa en flagga eller sjunga nationalsången etc... jag undrar fortfarande VEM som hindrar er? en enstaka kurdisk tonårstjej eller? e pga henne ni inte "vågar" sjunga du gamla du fria?

jag har då aldrig mött någon, svensk, invandrare, nysvensk, svensk med bakgrund i annat land... you name it... som har motsatt sig detta! ändå hör jag ofta hur folk klagar på att man ente "får vara stolt över sitt land".

• Emin éMinÄlskling

Situationen var väldigt tråkig. Det är sådana personer som läraren och tjejen från chile som skapar missbrukandet av ordet rasism!

• Bo Peep

Håller med sweedie, om det var så viktigt med nationalsången så är det väl fritt fram för vem som helst att när som helst sjunga den för full hals. Vem kan stoppa det?

• Bongobongo

Själv kan jag känna igen det där med att "bara" prata om sitt hemland. Jag kan bli lite sån ibland, bara prata om Sverige och skillnaderna mellan Tysland och Sverige. Det är nog rätt tröttsamt för omgivningen, och för mig.

Försök ha förståelse, det är rätt normalt att man blir lite sån som utlänning!

• Tussetösen

ts... jag hade blivit förbannad och gått till rektorn med din lärare... han gjorde helt jävla fel..!

• Tussetösen

sweedie: på två skolor jag gått så var det strängt förbjudet att sjunga nationalsången men när vi trotsade det på nationaldagen fick samtliga kvarsittning.. och på den andra så blev dom "bara" jävligt förbannade...

Svar på tråden Varför räknas detta som rasistiskt ?