• Featherboah

Varför räknas detta som rasistiskt ?

Visste verkligen i vilken kategori jag skulle lägga detta i.

Jag går gymnasiet, första ring, barn & fritid. I min klass går det en tjej som är kurd, hon är snäll men det _enda_ hon pratar om är sitt hemland. Vad man än säger så säger hon 'I mitt land är det si och så...' eller 'Jaha, men i mitt land gör man faktiskt såhär', osv. Börjar bli lite tröttsamt.

Hur som helst, idag på svenskan hade vi rast, men några stannade inne. Då började den här tjejen skriva 'KURD !' på tavlan, färglade och skrev det verkligen över hela tavlan. De flesta undrade vad hon höll på med, så en annan tjej från Chile gick fram och skrev 'Chile !' på tavlan, mest på kul. Allt var okej med läraren och de flesta satt och skrattade lite åt det. Så gick en kille fram och skrev 'Sverige !' på tavlan. Hon som är kurd sa då 'Vadå, är du rasist eller ?', och då ryckte min lärare in och sa till killen att sudda bort det.

Då började jag undra. Hur kan det vara så okej att skriva 'kurd' och 'chile' på tavlan, men när någon skriver 'sverige' så är det helt plötsligt rasistiskt ?! Sorry, men jag förstår verkligen inte. Tycker hela situationen var skum.

• Svar på tråden Varför räknas detta som rasistiskt ?
  • hoffa

Men problemet ligger inte i invandrarna, problemet ligger i utanförskapet.

Det skulle vara:
    Men problemet ligger inte *bara* i invandrarna, problemet ligger i utanförskapet.

• hoffa

acroiris

japp, där håller jag med.
    läraren borde ta upp diskussionen.
    jag tycker att TS borde prata med läraren om det i efterhand.
    det är nog inte för sent att ta upp det.
    kanske en temadag i skolan i ämnet vore en bra idé

• Arcoiris

Hoffa: god ide tycker jag.

Seriöst alltså, sluta tassa på tå och ropa rasist för ingenting Sverige!

• gabriella83s mamma

Kanske införa nåt nytt på lektionerna.Ta upp en diskussion med svenskar,kurder, osv...För det jag har märkt ; Vi i Sverige ska vara måna om våra NYA svenskar.Men så fort nåt händer skriks det rasism.Min dotter fick höra att hon skulle vara hemma och laga mat.Måste träna sig, för en riktig kvinna kan sånt.Och eftersom hon var en svensk hora skulle hon lyda mannen.Jag tycker att om vi är snälla och vill hjälpa flyktingar,ska dom inte bära sig illa åt!!Jag hörde om en tjej som stal en mobil. Såklart att jag gjorde,sa hon.Hur ska jag annars få tag i en.Alla ni svennar har det så bra och ni vet inte om det.I mitt land lånar vi ut saker till varandra. Men hon lånade ju inte.Hon gav en annan tjej stryk och tog mobilen.Borde inte hennes föräldrar/anhöriga sett att hon hade nåt nytt med sig hem?

• Lady Lovelocks

hoffa -

När jag gick i skolan umgicks jag rätt nära med både tjejer och killar som var invandrare, och ja, jag blev hembjuden till dom också.

Det är inte de skötsamma invandrarna som utgör något problem. Det är den tämligen stora massa som INTE sköter sig, och som ger de invandrare som faktiskt sköter sig jävligt dåligt rykte.
    Anledningen till att dom inte sköter sig är för att dom upptäckt att Sverige har en jävligt slapp låt-gå attityd. Allt tillåts, och man till och med ömkar brottslingarna. Det får fanimig vara nog med mjäkandet, dags för brottslingar att få stå till svars för sina handlingar.

Till skillnad från vad allmänheten fåtts att tro har endast 9.839 av de 475.051 utomeuropeiska invandrare som Sverige tagit emot 1990-2000 haft skyddsbehov enligt FN:s flyktingkonvention (enligt SIV/Migrationsverkets statistik). Det innebär att bara 2% faktiskt varit flyktingar.
    Det är en modernt myt att alla som kommer hit har det svårt.

Och de som verkligen är i behov av skydd får mer än gärna komma hit för min del, bara dom sköter sig. Sköter dom inte sig så är det bara att åka tillbaka dit dom kom ifrån. Vi har nog med våra egna svenka drägg. Vilka andra länder i världen skulle vilja ta emot VÅRA brottslingar?!

Vi måste komma ihåg att vi inte kan rädda hela världen. Under 1990-talet kom Sverige att dela ut cirka 14 gånger fler permanenta uppehållstillstånd per invånare än övriga EU-länder i genomsnitt. Om det skapar problem när vi försöker rädda alla, så måste vi någonstans inse att vår invandringspolitik inte fungerar. När invandrar-småungar tillåts ta över hela städer och sätta dom i skräck har det gått så jävla mycket för långt. När ska folk vakna?!

• gabriella83s mamma

Lady Lovelocks! Just precis !Jag har många trevliga NYA svenskar som kompisar, som skäms över sina landsmän.Men jag tror att det sitter nån och tycker att vi är rasister nu.Jag undrar var åsiktsfriheten tagit vägen?

• Pellinell

Håller med om att det var konstigt.

• alexis2006
    vi fick inte fira nationaldagen på vår skola 1997 då det uppfattades som stötande av en del invandrare.
  • Fred

Det ska tas så jävla mycket hänsyn i det här landet. Så mycket att man kan kallas rasist för att man hissar våran flagga eller talar om vårat land i superlativ.

Det är sådant som föder rassism, det förder främlingsfientlighet.

Det är bara några få PK idioter som styr och resten följer efter.

Vi svenskar är så klemande och ursäktande att man mår illa. jag också... det är fan pinsamt.

hej välkommen till sverige. Du är välkommen att bo här och leva med oss och på oss, vi delar med oss av vårat vackra land, vi delar med oss av våra pengar till er som har det svårt och söker något bättre. VISA LITE TACKSAMHET FÖR I HELVETE.

Om vi ska lyckas med integrationen måste invandrare VILJA bli integrerade, vilket lång ifrån är fallet för dom flesta.

Svenskar vill för det mesta inte integrera heller, så vi står väldigt långt ifrån integration. Vi lär väll få kvoterad integration snart när Mona och hennes pack får som dom vill och det är inte våra nya medborgare som ska böja sig, nej då det är svenskarna som ska..

detta betyder inte att jag är emot invandrare eller framför allt inte rassist jag är bara jävligt trött på den allmänna uppfattningen om att svenskar jämt och ständigt får stå till skuld för hela integrations problemet. Man blundar för verkligheten och det hatar jag.

Svar på tråden Varför räknas detta som rasistiskt ?