• Featherboah

Varför räknas detta som rasistiskt ?

Visste verkligen i vilken kategori jag skulle lägga detta i.

Jag går gymnasiet, första ring, barn & fritid. I min klass går det en tjej som är kurd, hon är snäll men det _enda_ hon pratar om är sitt hemland. Vad man än säger så säger hon 'I mitt land är det si och så...' eller 'Jaha, men i mitt land gör man faktiskt såhär', osv. Börjar bli lite tröttsamt.

Hur som helst, idag på svenskan hade vi rast, men några stannade inne. Då började den här tjejen skriva 'KURD !' på tavlan, färglade och skrev det verkligen över hela tavlan. De flesta undrade vad hon höll på med, så en annan tjej från Chile gick fram och skrev 'Chile !' på tavlan, mest på kul. Allt var okej med läraren och de flesta satt och skrattade lite åt det. Så gick en kille fram och skrev 'Sverige !' på tavlan. Hon som är kurd sa då 'Vadå, är du rasist eller ?', och då ryckte min lärare in och sa till killen att sudda bort det.

Då började jag undra. Hur kan det vara så okej att skriva 'kurd' och 'chile' på tavlan, men när någon skriver 'sverige' så är det helt plötsligt rasistiskt ?! Sorry, men jag förstår verkligen inte. Tycker hela situationen var skum.

• Svar på tråden Varför räknas detta som rasistiskt ?
  • Bo Peep

Tussetösen. Det är ju hårresande. Hur motiverade man det? Först begränsa yttrandefriheten, sen kollektiv bestraffning. Det är just en sån demokratisk skola som ska fostra kommande generationer. Not.

• Lady Lovelocks

Bo Peep -

Klart som fan att det finns omvänd rasism.
    Rasist = person med rasfördomar. Det finns i alla läger.

Jag är så jävla trött på att alla hyss invandrare hittar på hela tiden ska ursäktas med att det är synd om dom. Dom är minoritet, dom är utanför, trösklarna är för höga, legot är trasigt blablaosv. Nånstans måste dom ändå börja ta ansvar för sina handlingar och anstränga sig själva för att få en bättre sits. Vi låter dom tro att det är okej att bete sig hur som helst.

Killarna på bussen borde inte sagt ett enda okvädesord till chauffören. Tycker du verkligen att dom hade rätt till det?! Ska man ha rätt att påstå att någon föraktar en bara för att man som alla andra i Sverige inte får åka gratis på bussen?

• Sweedie

tussetösen: helt hemskt håller jag med om! men som sagt... vem hade amkt att förbjuda det i en hel skola? inte var det en enstaka tonåring med invandrar bakgrund som sätter upp reglerna på en hel gymnasieskola! fega vuxna, rektorer etc. tyvärr så brukar folk i sånna här trådar ofta tycka att det e "invandrarnas" fel.

• Tussetösen

ja jag fattar inte det själv... men dom tyckte att det va "rätt"...!
    flaggan va me förbjuden såvidare inte någon dött eller på kungens födelsedag...

det e inget fel i att sjunga nationalsången, tycka om sin flagga eller älska sitt land... sålänge man inte gör det på fel sätt...

• Tussetösen

jag anser att skulden ligger på dom som ställer till en scen om det eller dom som helt enkelt gör skillnad på människor beroende på om dom e svenska eller ej ...!
    tex vår rektor... det va han som ensam bestämde det och vår kommunfullmäktige va feg och mer eller mindre gömde sig...
    inga av invandrarna hade något emot det... tvärtom..

• Bo Peep

Lady lovelocks. Om vi ska utgå från den gängse definitionen av rasism så förutsätter det att man värderar en minoritet som lägre stående utifrån sin biologi. Det handlar om majoritetens syn på minoriteten. Därför kan man inte tala om omvänd rasism. Främlingsfientlighet kan dock slå åt båda hållen.

Sen fattar jag inte hur du kan tolka mina inlägg till att killarna på bussen eller vem som helst har rätt att uttrycka sig sådär. Jag har ju redan skrivit att det inte är ok. Jag ber dig bara fundera på orsaken till att de uttryckte sig på det sättet.

• Lady Lovelocks

Bo Peep -

Enligt svenska akademiens ordlista betyder ordet rasist; person med rasfördomar. Varken mer eller mindre.

Sen skiter jag faktiskt högaktligen i orsaken till killarnas ruttna beteende. Man kan inte alltid skylla ifrån sig när man betett sig illa, man får någonstans stå till svars oavsett hur ens situation månde se ut. Ska vi kanske släppa ut alla pedofiler ur fängelserna, dom har säkert blivit utnyttade själva ju när dom var små? Egentligen är det ju synd om dom. Vi måste ju förstååååå dom.

Kan man inte behandla sitt nya land med respekt och följa de regler som finns ska man åka tillbaka. Då förtjänar man inte att vara här. Vi har tillräckligt med problem med våra "egna" luspudlar. Vi behöver inte importera problem.

• Bo Peep

Så det är ointressant för dig att se orsakerna bakom ett beteende eller fenomen. Men hur ska du då kunna förstå andra människor?

Skriv rasist till busschaffören och det blir enkel biljett tillbaka till nåt land som farfar en gång kom ifrån. Vilka problem löser det?

• Lady Lovelocks

Samerna är också en minoritet i Sverige. Hade vi sett mellan fingrarna om dom också hade gapat "Svenska jävla hora" efter tjejer?

• Bo Peep

Men vem ser mellan fingrarna? Vad snackar du om?

Svar på tråden Varför räknas detta som rasistiskt ?