• Featherboah

Varför räknas detta som rasistiskt ?

Visste verkligen i vilken kategori jag skulle lägga detta i.

Jag går gymnasiet, första ring, barn & fritid. I min klass går det en tjej som är kurd, hon är snäll men det _enda_ hon pratar om är sitt hemland. Vad man än säger så säger hon 'I mitt land är det si och så...' eller 'Jaha, men i mitt land gör man faktiskt såhär', osv. Börjar bli lite tröttsamt.

Hur som helst, idag på svenskan hade vi rast, men några stannade inne. Då började den här tjejen skriva 'KURD !' på tavlan, färglade och skrev det verkligen över hela tavlan. De flesta undrade vad hon höll på med, så en annan tjej från Chile gick fram och skrev 'Chile !' på tavlan, mest på kul. Allt var okej med läraren och de flesta satt och skrattade lite åt det. Så gick en kille fram och skrev 'Sverige !' på tavlan. Hon som är kurd sa då 'Vadå, är du rasist eller ?', och då ryckte min lärare in och sa till killen att sudda bort det.

Då började jag undra. Hur kan det vara så okej att skriva 'kurd' och 'chile' på tavlan, men när någon skriver 'sverige' så är det helt plötsligt rasistiskt ?! Sorry, men jag förstår verkligen inte. Tycker hela situationen var skum.

• Svar på tråden Varför räknas detta som rasistiskt ?
  • Bo Peep

Varsågod och gå till personangrepp mot vem du vill. Det är varken artigt eller trevligt och framför allt inte särskilt moget. Vad är du ute efter? Kan de så kan jag, eller vaddå?

• Lady Lovelocks

Bo Peep - Skillnaden är att om jag sagt så till kassörskan hade jag blivit utlyft av vakter och säkert fått böta.

Men invandrare som skapar problem ska hanteras med silkesvantar, och det ska ursäktas till hitan och ditan. När fan ska dom börja ta ansvar och stå till svars för de fel dom gör och för den omvända rasismen?

• Bo Peep

Det finns inget som heter omvänd rasism.

Det blir så här när invandrarkids tror att de kan dra fördel av att tillhöra en minoritet. Man sparkar uppåt så att säga. Det är ett tecken på att man ser sig själv som utanför och mindre värd. Det handlar om att försöka dra fördel av sitt utanförskap. Något som är väldigt sorgligt. Har du funderat på varför man uttrycker sig så egentligen?

Och vad är du ute efter frågar jag igen. Ska det vara brottsligt att fråga någon om han hon föraktar en, vilket är vad man gör om man frågar nån om han/hon är rasist.

• Sweedie

lady lovelylocks: håller med om att sånna kommentarer som killarna på bussen fällde var jävligt korkade! ignorant och oförskämt. och så klart så borde man konfrontera folk i den mån det går när sånt händer. säga ifrån. men varför ska man bli rasist för det? nu tar jag för givet att du tex e vit. ska jag börja ogilla dig på grund av din etniska tillhörighet bara för att jag stött på lite skins här och där som kallat mig jävligt fula grejjer? det e ju som att säga att det inte vore konstigt att jag började ogilla dig bara för att en svensk full kille spottade på mig och kallade mig för "jävla n*ger h*ra"!

om jag skulle vara så idiotisk att jag skulle be kassörskan fara åt helvete imorgon så hoppas jag att hon nonchalerar en sån idiot som mig!

• mettafåren

Det som är viktigt är vad som väcker känslor.
    jag gissar att den kurdiska tjejen inte är så säker på sig själv som hon försöker framstå. Därför reagerar hon starkt när hon blir motarbetad.

Att läraren reagerar som den gör är väll inget konstigt? de flesta lärarna idag är tämligen värdelösa och går på automatik samt gör allt för att slippa konflikter.

jag tycker det konstigaste i det hela är att flickan skrev kurd. (folkslag) medans de nästa två skrev chile respektive sverige (länder).

• Halv zigenare

Mysko lärare...

Jag ser inte ordet "Sverige" som ett rasistiskt ord?

Jag tycker att du gjorde rätt, är du stolt över att vara svensk så skall du få skriva det bredvid tjejen som är stolt över att vara kurd...

• lillsmurfen

Va löjligt! Helknäpp lärare.

• Ariane

Jag är själv svensk men bor utomlands och jag är precis som den kurdiska tjejen, jag bara tjatar om Sverige hela tiden. Men tydligen är vi svenskar ganska kända för att framhålla vårt eget land väldigt mycket när vi är utomlands...

• MissWhiskey

Jag önskar att varje svensk kunde stå rak i ryggen och säga: jag är svensk och stolt och jag är stolt över mitt land.

Men dock när man gör detta så är man ju rasist. Tänk om alla bara vågade vara svensk. Vi har inga skyldigheter att omvandla sverige till ett nytt irak eller ja vad det nu kan vara för land de kommer ifrån. Sverige är sverige och har man aldrig hört talas om ta seden dit man kommer? Varför ska vi ändra på allt i VÅRAT land? Varför får inte sverige vara sverige.

Å TS, det där med skolan känner jag igen från när jag själv gick där. Vem var det som gapa högst och mest? Jo på vårat programm, de utländska killarna och tjejerna.

Nä, visa lite mer respekt och tro inte att allt kan skyllas på rasism. Det funkar inte på alla, definitivt ej på mig. Jag säger vad jag tycker och visst kallar de mig för rasist så är jag väl det då. Men snälla ni svenskar stå upp.....

• mettafåren

MissWhiskey:Det är väll ganska trevligt att ett land kan utvecklas?
    vill du bara ha svenska saker så var whiskey ett intresannt val av namn?

Svar på tråden Varför räknas detta som rasistiskt ?