• Havssol

~*~* Termometer beroende vänner~*~*

Det här är en tråd för oss som tempar antingen med hjälp av termometer och tex www.fertilityfriend.com eller liknande för att försöka läsa av kroppen så att vi prickar rätt dagar för att bli gravida. Vi har ett öppet sinne, gillar förändringar och nya ideér så bara kom in och känn dig som hemma. Några är nya, några har hållit på ett tag men som sagt V*Ä*L*K*O*M*M*E*N!

• Svar på tråden ~*~* Termometer beroende vänner~*~*
  • Fru JD

Ofir: En stor varm kram till dig. Känner igen mig, då jag har haft en väldigt liknande upplevelse precis. Sedan fick min vän reda på att hennes foster inte levde i v 12 så då fick jag världens ångest över alla avundsjuka tankar jag tänkt.. Men jag förstår hur det kan kännas, ville jag bara säga. Vi är trots allt bara människor och iblan kan man inte låta bli att avundas dem som det går vägen för. Kram igen!

• Ofir1

johto - Om du har en LF på -10 dagar så tycker jag att du ska prata med gyn (om du inte redan gjort det). I ett häfte jag fick av min gyn så står det om kort LF (= en LF som är kortare än 10 dagar) kan göra det svårare för ägget att fästa. Men det är oftast lätt att avhjälpa.
    Det är nämligen en hormon som gör att slemmhinan inte stöts ut för tidigt (tror det var gulkroppshormon) och en kort LF kan tyda på underfunktion i den. Om man har detta så kan man få (slid) piller under LF, och de gör att gör att slemhinnan inte stöts ut förtidigt.
    Detta gäller ju iofs bara väldigt korta LF (under 10 dagar.

• Ofir1

Fru JD - Tack, kramar tillbaka. Jag har tänkt lite så.. Att om det värsta skulle hända och min vän fick mf, hur skulle jag känna. Skulle jag få dåligt samvete för att jag tänkt "dummt"?
    Men jag tror inte man kan klandra sig själv om sånt händer. Det skulle ju hänt oavsett ens tankar.
    Man får ha lite förståelse för sej själv i denna situation. Man kan inte vara ett helgon jämt.

• Fru JD

Snice: Känner så väl igen mig i vad du skrev. Jag blev också mamma tidigt (i alla fall för att vara i min omgivning, mina kompisar börjar skaffa barn NU, 16 år senare.). Lätt gick det då och lätt trodde jag att det skulle gå nu. Min man har inte heller några barn sedan innan och jag vill också få vara med om det på det andra sättet. Tror jag skulle njuta mer nu av själva föräldraskapet. Vi får se.

n1ettan: De borde ju anmälas i så fall, de som jobbar inom sjukvården där du bor. Sjukvårds-sekretessen är ju otroligt starkt reglerad och den är ju dessutom väldigt sträng. Vilka idioter i så fall!! Om du ursäktar uttrycket!

Ja, det verkar vara många härinne som behöver en kram nu!! Därför skickar jag ut massor i etern, bara att roffa åt sig!!

• johto

Jo, jag ringde min barnmorska eftersom jag också läst att en lutealfas på mindre än 10 dagar kan innebära problem. Hon sa bara att det var olika från kvinna till kvinna och att jag inte skulle oroa mig för det. Hennes tips var att sluta läsa om ÄL och sånt för att man bara blir stressad.

Det finns flera tjejer här på forumet som blivit gravida trots kort lutealfas, men det är klart att man blir lite orolig.

• Ofir1

johto - Oj, ja då får jag be om ursäkt om jag gjorde dej mer orolig. Ville bara berätta det om du inte visste. Men då är det säkert ingen fara. Kanske mer fara om man skulle ha en LF på 5-6 dagar. 9 är ju ganska nära 10.. så då räknas det säkert som normalt.

• johto

Ingen fara. Jag är faktiskt lite orolig. Vet inte om jag kan lita på den där barnmorskan riktigt.

Fast det var bara två månader sen jag tog ut min p-stav så jag ska nog ta det lite lugnt. Sen så fick jag mensen sent på kvällen så det var 9.5 dagar :)

Sen så vet jag ju inte exakt när ÄL inträffade. På timmen alltså. Så det kanske var 10 dagar. Ja, ja.

• Ofir1

johto - Då tror jag absolut inte du behöver oroa dej. Ta det bara lugnt. Skulle det dock gå VÄLDIGT långtid och du inte blir gravid, samt att du ser att din LF är väldigt kort, så kan det vara en bra sak att ta upp med gyn.

• pilsa

Ofir,tack för tipset om tempen,visst tar den tid,men den är jäkligt exakt.=)

hoppas på äl denna månaden lite senare eftrsom jag åker bort i helgen,utan man.

Kram alla goa tjejer.=)

Svar på tråden ~*~* Termometer beroende vänner~*~*