• Bliglin

Delad livmoder?

Efter påbörjad utredning och VUL konstaterade gynekologen att jag har delad livmoder. Alltså två hålrum i livmodern i stället för ett som är det normala. Detta är tydligen ganska ovanligt och beror på att livmodern under fosterutvecklingen (alltså när man själv var ett foster) alltid är tvådelad på ett tidigt stadium för att sedan "smälta ihop" till en livmoder lite senare i fosterutvecklingen. På en del foster misslyckas fusionen och kan leda till en s. k hjärtformad livmoder med en vägg som delar av livmoderhålan, helt eller delvis.
    I mitt fall handlar det om att jag har två hålrum.

Enligt gynekologen innebär det större svårigheter att bli gravid och en hel del komplikationer under graviditeten. Vanligt med missfall, prematurfödslar, att barnet ligger i säte och i de allra flesta fall blir det frågan om kejsarsnitt - förutsatt att man alltså lyckas bli gravid.

Jag har letat information om detta men hittar inte så mycket och är nu ganska oroad och olycklig Jag hoppas att någon på detta forum som kanske har samma "missbildning", eller känner till något om detta, kan dela mer er av era erfarenheter! Vet du någon med denna typ av livmoder som lyckats få barn?

Och jag kan tillägga att jag har alltid haft regelbunden menscykel och ägglossning så att för mig fanns det ingen chans att misstänka detta, annat än att jag naturligtvis funderat på varför jag inte blivit gravid på flera års försök. (Men det har ju många andra inte heller lyckats med utan att de för den skull har detta problem)

Jag är väldigt tacksam för svar av alla som känner till detta fenomen. Jag orkar dock inte svara på frågor från folk som aldrig hört talas om detta förut, hoppas ni förstår.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Delad livmoder?
  • Puff Mummy

Min mamma har precis samma sak. Hennes livmoder ser ut som två kaninöron typ som knappt går ihop där nere. Hon har trots detta fått fyra friska barn (och ett sent missfall). Ett barn var 6 v prematurt och föddes i säte, alla andra kom 0-2 veckor före BF. Hon har haft mycket lätt att bli gravid.

Hoppas att du lyckas också!

ps det går inte att skriva i din gästbok.

• Bliglin

Tack för svaret! Vad skönt att höra att det har gått bra i din mammas fall och att hon haft flera lyckade graviditeter! Och du finns ju

I mitt fall så är det dock frågan om två rum som är helt avgränsade från varandra, undrar om det försvårar det hela ytterligare... då jag tyvärr inte verkar har särskilt lätt för att bli gravid

Undrar om mina hålrum helt enkelt är för små för att ägget ska kunna fästa?

Konstigt vg min dagbok. Det är andra som påpekat det innan men jag kan inte förstå vad det beror på. Kunde lägga in i den själv nyss... men det kanske är en annan sak.

• Puff Mummy

Min mammas hålrum var också helt separade från varandra. Som jag förstått var det i princip två olika ingångar liksom. På UL-bilden som jag har sett ser det ut som två kaninöron som går ihop längst ner eller som ett hjärta fast i två delar liksom där spetsarna möts.

Nu kan jag inget om det här, men går det inte att genom IVF placera embryot i det hålrum som är störst. Sen är det ju så att livmodern ju kan töja sig enormt (har fått tvillingar så jag vet )

• Bliglin

Jag hoppas verkligen att det går! Och kanske min livmoder också skulle se ut som kaninöron på bild efter att jag hade fått barn, om jag nu får några. Nu ser det ut som två ganska runda "fläckar" på skärmen när hon gjorde VUL:et, inte avlånga alls. Men det måste ju finnas två utgångar, en till varje håla alltså. För annars skulle ju inte mensblodet kunna komma ut och jag har aldrig märkt av några problem vid mens. Jag blöder normal mängd (tror jag iaf :) och i ca 5 dagar, sammanhållet och har bara mensvärk den första dagen när det liksom "kommer igång".

Frågan är väl också om det finns två ingångar också, dvs åtminstone en ingång från varsin äggledare till varsin håla? Nu väntar en kontraströntgen om ngn vecka, så då hoppas jag att jag får bättre besked om ingångar/utgångar och en tydligare bild av det hela.
    Om passagerna är fria så kanske vi kan bli gravida på egen hand!? Annars kanske IVF? Vem vet.

Just nu vet jag bara vad VUL:et visade, och av vad jag kan bedöma är hålorna lika stora (små), i vilket fall kunde inte jag se någon direkt storleksskillnad.
    Hur som helst så är det väldigt skönt att höra att det har fungerat för din mamma trots att hennes livmoder också är tvådelad

• PernillaB

OT: ang. din gästbok. Gå in på din sida, så i menyn till vänster väljer du inställningar. Där kan du lägga in de saker du vill ska visaS på din sida. Just nu har du bara din pres. Jag hade samma problem med mitt galleri.

• Nilla

Har en före detta vän som oxå är skapt så men hon var inne och opererade bort den dära väggen.Hon har vatt gravid säger hon men enbart fått missfall som dock har kunnat bero på annat med

• Bliglin

Tack för tipset PernillaB, nu är det fixat!

• Topdog

Hej!
    Genom en konstraströntgen konstaterades att min livmoder är djupt kluven. Enligt min doktor på Sophiahemmet som är expert på fertilitetsproblem, så blir det inte svårare att bli gravid. Däremot är risken för missfall (både tidiga och sena) lite större. Vidare sa han att risken för prematurfödsel är större och att barnet oftast ligger i säte.

Själv blev jag gravid med tvillingar, en på vardera sida, och den ena hade sin moderkaka på skiljeväggen. Graviditeten gick utmärkt, inga komplikationer. Bebisarna låg båda i säte under hela graviditeten och förlossningen startade med att vattnet gick i vecka 35+4. Snittet gick bra och bebisarna mådde utmärkt.

Jag tycker att det verkar som att endel gynekologer har ganska dålig koll på vad en kluven livmoder innebär och gärna förstorar upp problemen. Experter på fertilitet verkar inte tycka att livmodernsform är något större orosmoment.

Lycka till!

• kramelikram

Hej.

Tack för att du tog upp detta ämne.
    Själv var jag på undersökning av äggledarna när gynekologen helt plötsligt frågade om jag hade haft problem med min tidigare graviditet. Det hade jag inte och frågade varför han undrade. Då berättade han att min livmoder såg ut som ett hjärta och att detta i vissa fall kan trassla till det.
    Eftersom vi har svårt att få barn så blir man ju lite orolig över detta, och dum som jag är har jag ännu inte frågat honom om det.
    Därför var det skönt att få läsa er andras inlägg och bli lite lugnare.

Jag önskar dig och dim man all lycka med att bli gravida!

• Bliglin

Tack för alla svar! Jag blir så glad att ni tar er tid och svarar

Och lugnad! Självklart vill jag inte att andra ska ha samma problem! Men det känns skönt att höra om andra som har lyckats trots delad livmoder. Kanske kommer vi också att lyckas? Jag hoppas verkligen det.

Samtidigt som jag blir lugnad av era svar så är jag fortfarande lite oroad eftersom jag fått intrycket att det ändå är enklare om livmodern "bara" är kluven delvis och därmed vad de kallar för hjärtformad. I mitt fall är det två helt separata hålrum utan(?) förbindelse emellan, i alla fall var det så det såg ut på VUL. Jag fick dock ett mycket gott intryck av min gynekolog som lugnade mig, men också sa att det dels kan vara svårare för spermierna att "hitta" till ägget eftersom det finns två rum att välja på, dels kan vara svårare för ägget att fästa om utrymmet är för litet.

Tack för alla lyckönskningar och grattis till era lyckade graviditeter!
    Och vad kul Topdog med en tvilling i varje rum!

Svar på tråden Delad livmoder?