Delad livmoder?
Efter påbörjad utredning och VUL konstaterade gynekologen att jag har delad livmoder. Alltså två hålrum i livmodern i stället för ett som är det normala. Detta är tydligen ganska ovanligt och beror på att livmodern under fosterutvecklingen (alltså när man själv var ett foster) alltid är tvådelad på ett tidigt stadium för att sedan "smälta ihop" till en livmoder lite senare i fosterutvecklingen. På en del foster misslyckas fusionen och kan leda till en s. k hjärtformad livmoder med en vägg som delar av livmoderhålan, helt eller delvis.
I mitt fall handlar det om att jag har två hålrum.
Enligt gynekologen innebär det större svårigheter att bli gravid och en hel del komplikationer under graviditeten. Vanligt med missfall, prematurfödslar, att barnet ligger i säte och i de allra flesta fall blir det frågan om kejsarsnitt - förutsatt att man alltså lyckas bli gravid.
Jag har letat information om detta men hittar inte så mycket och är nu ganska oroad och olycklig Jag hoppas att någon på detta forum som kanske har samma "missbildning", eller känner till något om detta, kan dela mer er av era erfarenheter! Vet du någon med denna typ av livmoder som lyckats få barn?
Och jag kan tillägga att jag har alltid haft regelbunden menscykel och ägglossning så att för mig fanns det ingen chans att misstänka detta, annat än att jag naturligtvis funderat på varför jag inte blivit gravid på flera års försök. (Men det har ju många andra inte heller lyckats med utan att de för den skull har detta problem)
Jag är väldigt tacksam för svar av alla som känner till detta fenomen. Jag orkar dock inte svara på frågor från folk som aldrig hört talas om detta förut, hoppas ni förstår.
Tack på förhand!