• Bliglin

Delad livmoder?

Efter påbörjad utredning och VUL konstaterade gynekologen att jag har delad livmoder. Alltså två hålrum i livmodern i stället för ett som är det normala. Detta är tydligen ganska ovanligt och beror på att livmodern under fosterutvecklingen (alltså när man själv var ett foster) alltid är tvådelad på ett tidigt stadium för att sedan "smälta ihop" till en livmoder lite senare i fosterutvecklingen. På en del foster misslyckas fusionen och kan leda till en s. k hjärtformad livmoder med en vägg som delar av livmoderhålan, helt eller delvis.
    I mitt fall handlar det om att jag har två hålrum.

Enligt gynekologen innebär det större svårigheter att bli gravid och en hel del komplikationer under graviditeten. Vanligt med missfall, prematurfödslar, att barnet ligger i säte och i de allra flesta fall blir det frågan om kejsarsnitt - förutsatt att man alltså lyckas bli gravid.

Jag har letat information om detta men hittar inte så mycket och är nu ganska oroad och olycklig Jag hoppas att någon på detta forum som kanske har samma "missbildning", eller känner till något om detta, kan dela mer er av era erfarenheter! Vet du någon med denna typ av livmoder som lyckats få barn?

Och jag kan tillägga att jag har alltid haft regelbunden menscykel och ägglossning så att för mig fanns det ingen chans att misstänka detta, annat än att jag naturligtvis funderat på varför jag inte blivit gravid på flera års försök. (Men det har ju många andra inte heller lyckats med utan att de för den skull har detta problem)

Jag är väldigt tacksam för svar av alla som känner till detta fenomen. Jag orkar dock inte svara på frågor från folk som aldrig hört talas om detta förut, hoppas ni förstår.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Delad livmoder?
  • Chania

Känns så himla skönt att ha hittat nån annan med samma ovanliga livmoder(livmödrar) som jag!

Lycka till bliglin på torsdag. Och även om det skulle visa sig att dina äggledare är igentäppta så är prognoserna goda! Jag har hört om orsaken till att man inte blir gravid beror på det, så är chanserna att lyckas med IVF goda. För mig var det en lättnad att få veta det, då slapp man den där ångesten om man lyckats denna månad och ångesten som blir när man ska försöka pricka in ÄL fastn man kanske inte har kust just då...För mig var det skönt att slippa den ständiga berg- och dalbanan i humöret och istället koncentrera mig på vad jag kan göra för att förbättra just mina chanser. Men visst, det känns ibland jobbigt att bara vänta och vänta, men nu så känns det inte alls långt bort tills vi åtminstone ska försöka.

Och ja, jag tycker också att alla runtomkring blir gravida nu, bland kompisar, arbetskamrater, grannar....och vissa väntar eller föder sitt andra barn redan. Men, snart så ska det också vara vår tur! Håller tummarna för oss alla.

• cisa

Hej, här kommer en till med missbildad livmoder, en sk uterus unicornis (halv livmoder och därmed bara en äggledare). Kanske har du redan fått det rådet men prata med din gyn om att göra även en hysteroskopi och inte bara kontraströntgen. Då går man in med kamera vaginalt och får en mycket bättre bild över graden av missbildning. Lycka till.

• Mitsuko

Hallå allihoppa!
    Jag har verkligen fått detta om bakfoten. tittade på de där bilderna som länken visade!
    Jag trodde att 2 st separata livmödrar såg ut som 2 päron som inte ens satt ihop över huvud taget! hur ska jag förklara...2 bollar liksom som inte sitter ihop någonstans..men så är visst inte fallet=)
    de sitter ju ihop ändå på sätt och vis...om inte annat längst ner...
    den här tråden har gjort mig mkt klokare än vad 4 läkare kunnat göra mig...de borde verkligen läsa på...

• Mitsuko

Någon som hört föresten om detta fenomen vi har kan orsaka problem vid förlossningen? Eftersom jag tagit mig så långt hoppas jag att inget kan gå fel nu...att det typ är någon missbildning på "utvägen"...

• Bliglin

Hej Cisa! En till i vår missbildade skara Tack för tipset om hysteroskopi!

Och jag tror du kan vara lugn Mitsuko!
    Nu blir det kanske som om "en blind leder en döv..." eller hur man nu brukar säga då man försöker prata om någonting man egentligen inte vet någonting om
    Men du är ju redan förbi "prematur tiden" och din bebis ligger fixerad och din livmoderhals är antagligen lika töjbar som en "vanlig" sådan...

Så jag tror att det kommer att gå jättebra! Kram B

• Mitsuko

bliglin- gud vilket bra ordval, måste skratta...
    "en blind leder en döv"
    ..precis så är det ju med oss...ha ha

• cisa

Mitsuko, jag fick en flicka för 1,5 år sedan. Gick full tid trots min halva livmoder. Var jättenervös för sent missfall eller prematur men födde i 40+6! Hur som helst, var väldigt värksvag under krystvärkarna så det blev sugklocka och operation för att ta bort moderkakan som ej lossnade av sig själv. Läkaren misstänkte att det kunde bero på missbildningen, att livmodern inte kunde jobba optimalt men sa att man inte kunde veta säkert. Hur som helst var det fantastiskt och det kommer säkert att gå jättebra för dig. /C

• Mitsuko

cisa- ja visst, bara barnet mår bra så får de göra va fan de vill med mig=)

• saol

Oj, jag som trodde att jag var ensam om detta med en missbildad livmoder här på FL och nu är vi flera stycken!! Vad bra det känns att kunna dela sin oro och bekymmer med andra som är i samma sits Själv oroar jag mig fortfarande lite, fast läkarna säger att min operation gick jättebra och att jag numer är "normal". Funderar på om det kan ha bildadts ärrvävnad som gör att ägget inte kan fästa?
    Mitsuko, tror absolut inte att du behöver oroa dig...har det gått bra så länge så är nog inte själva födseln ngt problem. Eller vad säger läkarna?
    Kram på er "medsystrar" och ha en skön kväll allihop!

• Mitsuko

saol- ja du läkarna är inte mycket att hurra för. de kliar sig mest i huvet och "tror" allt för mycket istället för att VETA=)

Svar på tråden Delad livmoder?