• Bliglin

Delad livmoder?

Efter påbörjad utredning och VUL konstaterade gynekologen att jag har delad livmoder. Alltså två hålrum i livmodern i stället för ett som är det normala. Detta är tydligen ganska ovanligt och beror på att livmodern under fosterutvecklingen (alltså när man själv var ett foster) alltid är tvådelad på ett tidigt stadium för att sedan "smälta ihop" till en livmoder lite senare i fosterutvecklingen. På en del foster misslyckas fusionen och kan leda till en s. k hjärtformad livmoder med en vägg som delar av livmoderhålan, helt eller delvis.
    I mitt fall handlar det om att jag har två hålrum.

Enligt gynekologen innebär det större svårigheter att bli gravid och en hel del komplikationer under graviditeten. Vanligt med missfall, prematurfödslar, att barnet ligger i säte och i de allra flesta fall blir det frågan om kejsarsnitt - förutsatt att man alltså lyckas bli gravid.

Jag har letat information om detta men hittar inte så mycket och är nu ganska oroad och olycklig Jag hoppas att någon på detta forum som kanske har samma "missbildning", eller känner till något om detta, kan dela mer er av era erfarenheter! Vet du någon med denna typ av livmoder som lyckats få barn?

Och jag kan tillägga att jag har alltid haft regelbunden menscykel och ägglossning så att för mig fanns det ingen chans att misstänka detta, annat än att jag naturligtvis funderat på varför jag inte blivit gravid på flera års försök. (Men det har ju många andra inte heller lyckats med utan att de för den skull har detta problem)

Jag är väldigt tacksam för svar av alla som känner till detta fenomen. Jag orkar dock inte svara på frågor från folk som aldrig hört talas om detta förut, hoppas ni förstår.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Delad livmoder?
  • Topdog

Hej igen Bliglin:
    Jag tror inte attt det påverkar särskilt mycket att du har två separata livmödrar. Vad jag förstår så simmar hälften av spermierna in i fel äggledare iallafall, så det borde inte vara någon skillnad från om man har en livmoder eller två.

Vad gäller när ägget fäster så frågade jag min doktor om just det, och han sa att en skilje vägg inte påverkar eftersom ägget är så otroligt litet och livmoderns väggar är gjorda för att ägget ska fastna. Det som däremot kan påverka är "om skiljeväggen sitter mycket olyckligt". Tyvärr frågade jag inte vad mycket olyckligt innebar.

• Bliglin

Tack för era lugnande ord!

Fast jag har verkligen funderat på detta med "två livmödrar" som du skriver om Topdog.
    (Låter lite lustigt att skriva/läsa livmoder i plural)

Och man kanske säger två livmödrar om man har två rum!? Jag trodde att det var "hela paketet" som man kallade för livmoder... men jag har nog snurrat till det lite för mig själv Inte för att det spelar ngn roll!

Förhoppningsvis blir det kontraströntgen nästa vecka *huga*, men skönt om jag kan få det gjort ganska snabbt. Men bävar förstås för att kanske få veta att jag har ännu fler konstigheter där nere...

Ingen fler som känner till detta?

• Mitsuko

Hejsan Bliglin!
    Jag har också 2 helt separata livmödrar, en äggledare går till varsin livmoder.
    jag har haft 2 ma, har alltså varit gravid i båda 2.
    Nu 3 gången så har allt gått bra, ska ha bebisen i mitten av oktober=)
    Problem med att bli gravid tror jag absolut inte att 2 st separata livmödrar orsakar. för jag har superlätt att bli gravid=) ( 3 ggr på 8-9 mån )...
    däremot vet jag inte hur det är med mf risken, har läst på internet att det är något större risk, men enligt min läkare så berodde mina ma inte på det. men som nån skrev längre upp, läkare/gyn verkar ha dålig koll på just detta, eftersom det är sååå ovanligt med just den varianten vi har.
    det jag varnades för var för tidig födsel och att det kunde bli för trångt och att bebisen inte ville vända sig, men hon ligger rätt nu och är fixerad=)
    Jag förstår precis hur du känner, jag har själv gått igenom dessa frågor och grubblerier...så jag står gärna till tjänst för dig, och svarar på allt jag kan..fast jag tror det inte finns några säkra svar=)

• Mitsuko

du skriver längre upp att det kanske är bättre med en skiljevägg som vissa har, vet du, jag tror det är tvärtom, för det blir ju trångt som tusan för bebisarna då och det kan ju bevisligen orsaka mf, och ofta säte osv...
    jag tror det då är bättre med 2 st normala (fast kanske något mindre) livmödrar, för de verkar ju töja sig bra ändå.
    tänk att en livmoder kan bära tvillingar och trillingar (och mera=)...då tycker man inte att "en halv" (i storleken)borde har problem att töja sig för en liten skrutt!

• Studerande84

Hej TS!

Min mormor har samma sak som du (en vägg i livmodern) och hon har tre väldigt friska barn :D Inte ett enda missfall bakom sig. Dock blev hon inlagd någon/några månader på slutet av varje graviditet och alla tre kom lite tidigare än vanligt, dock bara en i säte. Då är det 47 år sedan hon födde min mamma som är äldst av barnen. :D Så håller tummarna för att allt går bra för dig!

• Mitsuko

studerande84- TS har väl 2 helt separata livmödrar, ingen skiljevägg...
    hon skriver ju att de är helt separerade från varandra!
    detta är så ovanligt=) till och med mina läkare jag vart hos kliar sig i huvet och vet inte riktigt hur jag ser ut...

• Bliglin

Jaaa, vad skönt att läsa det du skriver Mitsuko! Tack! Tack! Tack!

Och Grattis till din oktober-bebis

Nu ska jag hålla både tummar och tår för att jag också har en äggledare till varsin "håla"!

Tyvärr har jag inte lätt för att bli gravid, vi har försökt i drygt tre år utan att lyckas. Men det KAN ju faktiskt vara otur eller olyckliga slumper som gjort att det inte tagit sig hittills. Fast det kommer väl att visa sig snart när vi går vidare med kontraströntgen och blodprover och spermaprover.... huvva vad det finns mycket att oroa sig för

• Chania

TS

Jag har också två stycken separata livmödrar. I början misstänkte man att jag hade en hjärtformad livmoder med skiljvägg och då fick jag inte bra prognoser. Stor risk för missfall, risk för tidig födsel, kejsarsnitt m.m...Blev jätteledsen. Men det visade sig att det var två separata och då verkade det som om det var bättre fick jag för mig. Orsaken till att jag inte blir gravid ligger inte i två livmödrar utan att båda äggledarna är tilltäppta. Läkaren menar att det kommit under fosterstadiet, även äggledarna är alltså missbildade. Nu ska vi göra vårt första IVF i december - januari och hoppas det ska gå bra. Jag är medveten om att risken för missfall är större och är orolig för att livmoderna halvvägs i en ev graviditet inte ska utvidga sig mer och jag ska få ett sent missfall. Men som nån skrev, folk är ju gravid med två - tre barn i samma livmoder så skulle inte vi med två kunna ha ett i vår. Tycker det verkar vara många som lyckats! Svårare att bli gravid borde man inte ha med två livmödrar iallafall...

• Bliglin

Oj, *kramar om dig Chania* vad jobbigt att upptäcka att båda äggledarna är tilltäppta. Det är jag själv väldigt orolig för

Men som du skriver, ni har ju en god chans att lyckas med IVF! Och jag tänker som dig, kan man få tvillingar och trillingar i en "normal" så borde det ju finnas gott om plats för en bebis i en av våra
    Jag hoppas verkligen att det går bra för er! Kanske blir det en liten bebbe för er till hösten -07 *I hope*

Men visst är det jobbigt, jobbigt! Först att oroa sig för att inte bli gravid överhuvudtaget och sedan att oroa sig för komplikationer med sena missfall etc. Jag fick besked om min tvårummade livmoder i förra veckan och har knappt hunnit smälta det... och tankarna virvlar mellan hopp och förtvivlan.

men jag måste säga att jag häpnar lite... jag hade aldrig hört talas om delad livmoder innan men vi är ju faktiskt en handfull tjejer med detta problem bara på den här tråden.... Det kanske är vanligare än vi tror!?

Svar på tråden Delad livmoder?