• Bliglin

Delad livmoder?

Efter påbörjad utredning och VUL konstaterade gynekologen att jag har delad livmoder. Alltså två hålrum i livmodern i stället för ett som är det normala. Detta är tydligen ganska ovanligt och beror på att livmodern under fosterutvecklingen (alltså när man själv var ett foster) alltid är tvådelad på ett tidigt stadium för att sedan "smälta ihop" till en livmoder lite senare i fosterutvecklingen. På en del foster misslyckas fusionen och kan leda till en s. k hjärtformad livmoder med en vägg som delar av livmoderhålan, helt eller delvis.
    I mitt fall handlar det om att jag har två hålrum.

Enligt gynekologen innebär det större svårigheter att bli gravid och en hel del komplikationer under graviditeten. Vanligt med missfall, prematurfödslar, att barnet ligger i säte och i de allra flesta fall blir det frågan om kejsarsnitt - förutsatt att man alltså lyckas bli gravid.

Jag har letat information om detta men hittar inte så mycket och är nu ganska oroad och olycklig Jag hoppas att någon på detta forum som kanske har samma "missbildning", eller känner till något om detta, kan dela mer er av era erfarenheter! Vet du någon med denna typ av livmoder som lyckats få barn?

Och jag kan tillägga att jag har alltid haft regelbunden menscykel och ägglossning så att för mig fanns det ingen chans att misstänka detta, annat än att jag naturligtvis funderat på varför jag inte blivit gravid på flera års försök. (Men det har ju många andra inte heller lyckats med utan att de för den skull har detta problem)

Jag är väldigt tacksam för svar av alla som känner till detta fenomen. Jag orkar dock inte svara på frågor från folk som aldrig hört talas om detta förut, hoppas ni förstår.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Delad livmoder?
  • Ciccilionaa

Bliglin!

Lycka till på Gyn! Hoppas det "lutar" positivt.
    C

• Ciccilionaa

Bliglin!
    Nu har jag äntligen tagit mig tid att gå tillbax och läsa mina journalen (psykikst inte kul påminnelse)...
    I alla fall står det "Uterus bicornis" på de ställen man talar om livmodern.
    Tyvärr vet jag då inte mer en detta.
    Bara att jag börjar fundera lite nu när jag gjort ivf, om det även skulle vara svårare då, om man har bicornis?
    I vilket fall så tror jag inte vi lyckats, har en extrem mensvärk idag... mensen kommer nog imorrn.
    Skriv hur det gick hos gyn!
    C

• Bliglin

Hej Cicciliona!
    Intressant att du också har en Uterus Bicornis... än så länge är det precis det som jag tror att jag har. Och jag funderar också på varför själva livmoderformen skulle göra det svårare att bli gravid (du, och flera med dig, har ju lyckats) men jag ska passa på och fråga när jag ska röntgas... borde bli under vecka 44. Och lovar absolut att rapportera här efteråt!

Men i ditt fall, eftersom du ju redan varit gravid, borde det ju inte vara svårare vid Ivf (än för andra som gör ivf menar jag), för jag antar att de placerar embryot i samma rum som du var gravid i sist!?

Håller tummarna för att mensen håller sig borta för dig! Kanske är det bara "växtvärk" i livmodern
    Kram B

• Mitsuko

hello livmödrar polare=)

Cicci- jag tror inte he´ller det borde vara svårare för dig att göra ivf än för någon annan. jag tror inte man har svårare att bli gravid för man har ju ändå det som krävs liksom om du förstår=)
    Och ägget placeras väl in då redan befruktat? eller är jag ute och cycklar?

problemen (OM det finns några) är väl när fostret växer och att det då blir problems.

Fast nu är ju jag inget proffs, men det är vad jag tror ialla fall.

Har förövrigt fått min sista journal jag beställde nu från MOra där de upptäckte min först. Står inte mycket mera än att det finns 2 mynningar på cervix (livmodertappen väl) med ca 1 cm mellanrum.
    och att jag har dubbel uppsättning av uterus.
    så klok blev man?
    men men jag tar med mig det pappret till förlossningen sen och de andra 10 papprena där det står 3 olika varianter av hur min livmoder ser ut=) jag har strykt under med understrykningspenna det jag tycker är viktigast. så får de väl läsa det om de anser det viktigt!

• Mitsuko

cicci- håller också tummar för dig imorgon....om du håller tummarna för mig att jag får föda imorgon, eller åtminstonde påbörja processen ...=)

KRAM

• H30

Har har ni en till med missbildad livmoder!
    Blev helt till mig nar jag sag det har inlagget och har last alla inlagg, har aldrig pratat med nagon som har missbildad livmoder som jag, vilken lattnad att det finns fler att dela fragorna (och svaren med).

Jag har tva livmodrar (roligt ord), tva limodertappar och hade en skiljevagg (septum) som gick ner till slidan. Jag opererade bort skiljevaggen, men har fortfarande tva livmodrar. Min gynekolog rekommenderade mig att operera bort skiljevaggen for eventuell framtida graviditet. Jag har aldrig varit gravid an sa lange och har inte borjat forsoka heller. Daremot har lakarna sagt att jag inte borde att ha mer problem pga av mina tva livmodrar bara att de vill gora ultraljud redan i v.13 el 14 for att veta i vilken livmoder barnet ligger.

Jag har borjat oroa mig litegrann eftersom att jag inte ar 20 langre och det vore bra att veta lite mer infor eventuella forsok att bli gravid.

Jag har fatt alla mojliga kommentarer av lakare och barnmorskor, de har sagt allt fran att det ar normalt till att jag kanske bara kan fa tvillingar. Haller med er om att de inte vet sa mycket och varje gang jag ska pa undersokning ropar de in alla kandidater, barnmorskor o lakare mfl for att titta for det ar saaaa intressant.

• Bliglin

Välkommen i "missbildade klubben" H30!

Har du kollat på länken till lite bilder på missbildade livmödrar längre bak i tråden? Den blir man lite klokare av, tycker jag. Men måste säga att maken till roligheter har jag nästan inte hört:

"de har sagt allt fran att det ar normalt till att jag kanske bara kan fa tvillingar"

Varför i hela friden skulle du BARA kunna få tvillingar!? Det var det galnaste jag hört *s* Det bygger ju på att två ägg skulle lossna i varsin äggstock samma månad, eller att en normal "enäggstvilling-celldelning" skulle ske... och varför du (vi) ENDAST skulle kunna bli gravid på det sättet skulle jag sannerligen vilja höra en förklaring på! Låter inte klokt ju.

Men det är väl som vi redan konstaterat, läkare i allmänhet vet inte så mycket om detta tydligen.

Vad jag själv funderar allra MEST på är om det är vanligare bland oss missbildningar att äggledarna är sammanväxta (eller igensatta) än bland kvinnor med normala livmödrar? För det skulle ju i så fall förklarar svårigheter med att BLI gravid. (om det nu är svårare för oss?)Livmoderformen i övrigt borde ju enbart innebära svårigheter VID graviditet och då ganska sent i graviditeten, om det blir för trångt och fostret inte kan vända sig etc.

Tyvärr har jag inte lyckats få reda på om det är vanligt med äggledarmissbildningar i kombination med delad/dubbel livmoder. Och hittills är det ju bara en av oss här inne på tråden som vet att hon har sammanväxta äggledare. Jag hoppas ju få reda på hur det står till i mitt fall under v 44. Hu, bävar

Nåja. Nytt ämne.
    Jag håller tummarna för dig Mitsuko Hoppas det sätter igång idag, nu, eller imorgon. Förstår att du är angelägen om att komma igång. Oj så himla roligt för dig *avis* (på ett positivt sätt ;)

Till och med jag läängtar.
    Kram alla!

• Chania

Bliglin

Ja det sulle vara intressant att veta. I mitt fall så är det helt klart ett samband mellan missbildad(e) livmödrar och igentäppta äggledare. Men jag tycker att de flesta härinne inte verkar ha problem med äggledarna och inte heller andra jag hört talas om med dubbel / delad livmoder. Men det vore intressant att forska vidare i det!

• H30

Tack Biglin!

Jag har som sagt fatt hora manga konstiga kommentarer, den om endast tvillingar men ocksa en om att bli gravid i bada livmodrarna fast vid olika tidpunkter, dvs vara i 7:e manaden i ena livmodern och 3:e i den andra, men for det maste man ha dubbla uppsattningar av aggledare ocksa och det har inte jag.

Jag har gjort kontrastrontgen for de ville kolla mina njurar och urinror innan operationen, men det var inga konstigheter dar.

Har som sagt inte forsokt bli gravid an, men ska bli spannande att hora hur det gar for er som forsoker. Kanske maste skynda pa... ;)

• Bliglin

Hej tjejer!

Jag har lämnat blodprov idag (cykeldag 21) och hoppas nu på att allt åtminstone är normalt vg hormonerna

Hur går det för dig Mitsuko? Är så nyfiken så jag spricker snart... Vilken underbar händelse ni har framför (eller bakom ) er.

Och jag fortsätter hålla tummarna för alla oss som envist försöker. Kram på er!

Svar på tråden Delad livmoder?