• Bliglin

Delad livmoder?

Efter påbörjad utredning och VUL konstaterade gynekologen att jag har delad livmoder. Alltså två hålrum i livmodern i stället för ett som är det normala. Detta är tydligen ganska ovanligt och beror på att livmodern under fosterutvecklingen (alltså när man själv var ett foster) alltid är tvådelad på ett tidigt stadium för att sedan "smälta ihop" till en livmoder lite senare i fosterutvecklingen. På en del foster misslyckas fusionen och kan leda till en s. k hjärtformad livmoder med en vägg som delar av livmoderhålan, helt eller delvis.
    I mitt fall handlar det om att jag har två hålrum.

Enligt gynekologen innebär det större svårigheter att bli gravid och en hel del komplikationer under graviditeten. Vanligt med missfall, prematurfödslar, att barnet ligger i säte och i de allra flesta fall blir det frågan om kejsarsnitt - förutsatt att man alltså lyckas bli gravid.

Jag har letat information om detta men hittar inte så mycket och är nu ganska oroad och olycklig Jag hoppas att någon på detta forum som kanske har samma "missbildning", eller känner till något om detta, kan dela mer er av era erfarenheter! Vet du någon med denna typ av livmoder som lyckats få barn?

Och jag kan tillägga att jag har alltid haft regelbunden menscykel och ägglossning så att för mig fanns det ingen chans att misstänka detta, annat än att jag naturligtvis funderat på varför jag inte blivit gravid på flera års försök. (Men det har ju många andra inte heller lyckats med utan att de för den skull har detta problem)

Jag är väldigt tacksam för svar av alla som känner till detta fenomen. Jag orkar dock inte svara på frågor från folk som aldrig hört talas om detta förut, hoppas ni förstår.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Delad livmoder?
  • Mitsuko

chania & biglin- hej på er=) skickar lite styrkekramar till er och önskar er all lycka till på vägen. snart är det er tur=) det måste det vara..

Biglin- många som svarat i denna tråd har ju INTE 2 helt separata livmödrar som vi, det verkar vara VÄLDIGT ovanligt
    ( fast vi är ju minst 3 här=)..det är ju vanligt däremot med skiljvägg och hjärtformad och allt det där, som många här beskriver.
    Jag upplever att jag ofta får förtydliga väldigt skarpt för läkare osv som tar lättvindigt på det här och tar för givet att jag menar skiljevägg, men får då alltså säga - NEJ jag har 2 HELT SEPARATA livmödrar...
    då tittar de skumt på mig och mumlar hm mmm hmm jaha typ=)

• Bliglin

God förmiddag Mitsuko! Tack för styrkekramarna, de behövs! Har pratat med min älskling lite nu på förmiddagen... om att det kanske är bra att vi förebereder oss på att vi kanske (förhoppningsvis inte) får dåliga besked efter kontraströntgen. Lite om IVF etc... och hur vi ställer oss till det om det blir vårt enda och slutliga alternativ. (han har läst denna tråd också) Som det ser ut nu så kanske vi får göra röntgen på torsdag. (det beror på hur några provsvar ser ut, som kommer i början av veckan).

Jag bor i Belgien och får verkligen intrycket att jag måste ha haft en fantastisk TUR som direkt kom till en gynekolog som både känner till detta och direkt upptäckte det på VUL. Hon berättade också att hon har en annan patient med ungefär samma livmoder som jag (vi vet ju inte riktigt hur min ser ut förrän efter kontrastr.) och som nu väntar sitt FJÄRDE!!! Så jag är väldigt glad att jag bokade tid hos just denna gynekolog och att hon har erfarenhet även av graviditeter med denna typ av livmoder. Och hon var ganska peppande och sa "nu ska vi ju först och främst fokusera på att få dig gravid" (Ja tack! tänkte jag bara :)

Och du har rätt, det verkar vanligare med hjärtformad, men jag är glad ändå att vi är en tre-fyra stycken här inne som har/känner till tvårummad och kan byta lite erfarenheter.

Och du har ju snart BF ) Hur känns det? *nyfiken*

• Chania

Ja, det verkar verkligen vara ovanligt både dubbel livmoder men också två stycken. Det är många jag träffat på inom vården som aldrig hört talas om det och som ändå arbetat hela sitt liv inom just vården/gynekologi. Så lite konstig känner man ju sig allt. Men jag är positiv och tror att detta ska gå jättebra!

Läste förresten Vi föräldrars senaste nummer där det stod om en som hade dubbel livmoder med skiljevägg. På grund av att hon hade just dubbel livmoder så fick hon ligga till sängs hela graviditeten. Hon bodde då i Turkiet så jag vet inte om de har annan syn på det där? Min första privata gynekolog sa att hon skulle sjukskriva mig direkt om jag blev gravid men min fertilitetesläkare nu säger att "det är klart du ska arbeta". Så jag vet inte vad jag ska tro...Min fert.läkare anser att får jag missfall så får jag det oberoende om jag arbetar eller ej. Men den första menade att jag måste ta det lugnt de tre första månaderna. Så vad ska man egentligen tro på?!?

• Mitsuko

Bigelin- det r jag också glad för...skönt att prata med fler som vet vad man pratar om liksom.
    det känns jättespännande inför BF! Längtar så. Inatt drömde jag att vattnet gick så när jag vaknade var jag tvungen att känna efter o det gjort det på riktigt också..men icke=(

Chania- ha ha varje gång denna grav som jag gjort vul (fick göra många i början för att stilla min oro efter 2 ma + blödning)
    så var det alltid någon som sa- är det ok om min kollega är med och tittar????

Så jag kände mig verkligen unik när de vill vara med jämt flera st=)
    Men jag vet, det där med att läkare säger olika gör mig flyförbannad...vet man inte ska man heller inget säga om man inte förtydligar att man TROR att det är så eller så...
    har råkat ut för många bm/gynekologer osv osv som säger olika saker...man blir ju inte mindre förvirrad..=)

• Chania

Mitsuko

Men du har arbetat hela tiden och inte varit sjukskriven i början? För jag tycker det är märkligt att vissa tycker det är såå viktigt att vara sjukskriven de tre första månaderna medan en annan tycker att det är struntprat. Hur kan man ha så olika uppfattningar?

• Bliglin

Ja fy vad jobbigt när man får motsatta råd Chania. Helst vill man ju kunna luta sig tillbaka och lyssna på en "enig" läkarkår.

Jag kanske aldrig ska gå till någon annan än min nuvarande så jag slipper "second opinions"
    (Skojar bara)

Jag blir så förvirrad när en del pratar om "två rum" medan andra pratar om "två livmodrar" men det kanske är samma sak? är det själva hålrummet som man kallar för livmoder?

Min gynläkare sa: Du har "två hålrum" (och det såg jag ju också själv på VUL-skärmen) men jag måste kanske fråga henne om det kallas för dubbla livmodrar..

• Humpteedumptee

Hej TS. Har ingen erfarenhet alls av problemet, men jag såg ett program på TV4fakta, Förlossningslkliniken. Där var det med ett fall med en tjej som hade just två livmödrar. Kommer inte ihåg så himla mycket om hur det gick osv, men jag har för mig att hon var gravid. Mer info borde gå att få från TV4 om du är intresserad.
    Lycka till!

• Chania

Dubbel livmoder är väl när man har EN livmoder med skijlevägg, när man har två stycken sperata har man TVÅ stycken. Så har jag förstått det. Men om läkaren säger två hålrum så skulle jag tolka det som två separata livmödrar.

Javisst är det lite konsigt att de kan säga så olika. Jag tror jag skall söka mig till en tredje privatläkare när/om jag blir gravid som jobbat mycket med gynekologi. Känns ju också bättre att gå till en läkare i samma stad en endast till fertilitetsläkaren som är långt borta i en annan stad...Så då får jag kanske ett tredje utlåtande! Men som sagt, så är jag väldigt positiv till detta. För som sagt finns det ju en hel del härinne som det gått mycket bra för!

• Bliglin

Hej Hump... Kul nick!
    Tack för tipset, ska kolla upp det.

• Chania

Bligin

Kolla med din läkare om du har dubbel eller två stycken, det kan ju i princip vara vilkendera vid närmare eftertanke...Har man dubbel kan man ju vid behov operera bort mellanväggen.

Svar på tråden Delad livmoder?