• Bliglin

Delad livmoder?

Efter påbörjad utredning och VUL konstaterade gynekologen att jag har delad livmoder. Alltså två hålrum i livmodern i stället för ett som är det normala. Detta är tydligen ganska ovanligt och beror på att livmodern under fosterutvecklingen (alltså när man själv var ett foster) alltid är tvådelad på ett tidigt stadium för att sedan "smälta ihop" till en livmoder lite senare i fosterutvecklingen. På en del foster misslyckas fusionen och kan leda till en s. k hjärtformad livmoder med en vägg som delar av livmoderhålan, helt eller delvis.
    I mitt fall handlar det om att jag har två hålrum.

Enligt gynekologen innebär det större svårigheter att bli gravid och en hel del komplikationer under graviditeten. Vanligt med missfall, prematurfödslar, att barnet ligger i säte och i de allra flesta fall blir det frågan om kejsarsnitt - förutsatt att man alltså lyckas bli gravid.

Jag har letat information om detta men hittar inte så mycket och är nu ganska oroad och olycklig Jag hoppas att någon på detta forum som kanske har samma "missbildning", eller känner till något om detta, kan dela mer er av era erfarenheter! Vet du någon med denna typ av livmoder som lyckats få barn?

Och jag kan tillägga att jag har alltid haft regelbunden menscykel och ägglossning så att för mig fanns det ingen chans att misstänka detta, annat än att jag naturligtvis funderat på varför jag inte blivit gravid på flera års försök. (Men det har ju många andra inte heller lyckats med utan att de för den skull har detta problem)

Jag är väldigt tacksam för svar av alla som känner till detta fenomen. Jag orkar dock inte svara på frågor från folk som aldrig hört talas om detta förut, hoppas ni förstår.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Delad livmoder?
  • Bliglin

Åsså blev man sist att gratulera Nä, skojar bara.

Jätte GRATTIS till lilla Sonja, Mitsuko! Så skönt att allt gick bra (även om du fick plågas 17 timmar :-/ ) Vilket sött namn också. Oj vad härligt!

Kram B

• Mitsuko

Nu finns förlossningsberättelsen i min blogg.
    jag tycker den är ganska skonsam, så var inte rädda för att läsa den ni som ej fött barn

• Bliglin

Läste din blogg Mitsuko. Vad bra att du hade en "normal" förlossning, om man nu kan säga så... men jag menar alltså att vad bra (och skönt) att höra att din livmoder inte ställde till det. Du låter som en riktig tuffing Och vad söt hon är "lilla" Sonja!

Å tänk att hon som vägde en bra bit över fyra kilo faktiskt både kunde vända sig och komma ut den "vanliga" vägen trots din livmoder! Inte utan att jag börjar hoppas att jag förstorat upp problemet med missbildad livmoder...

Grattis igen!

• Bliglin

Puff puff puff!
    Puffar upp oss lite.

Väntar på mensen (som lurades lite igår men som fortfarande lyser med sin frånvaro... gravtest= minus) för att kunna boka in mig för röntgen.

Men inte dåligt med både en bebis och ett plus på sista tiden härinne på tråden. Hoppas vi snart blir fler som följer efter...

• Mitsuko

håller tummar och tår för dig Bliglin=)

• Tiger Af Lilja

Min mamma har så. JAg & min syster är fullt friska.
    Hon ahde inte svårt att bli gravid, har aldrig fått missfall heller.
    Jag föddes vaginalt.
    Min syster däremot låg i säte och fick födas med akut kejsarsnitt.

Men allt har gått bra så. Min mamma tyckte dock att min systers födsel var jobbig, men när jag föddes gick det bra.Och jag är förstfödd.

• Bliglin

Skönt att höra Tenshioyo! Vi kan räkna in ganska många mammor med tvådelad livmoder i den här tråden nu, och det ökar på förhoppningarna. Hoppas snart vi blir ännu fler

• Chania

Ja, det känns jättekul att höra om alla mammor som har likadan livmoder som en själv och ändå lyckats bra. Jag tror på oss som är kvar också, visst kommer även vi att lyckas!

Svar på tråden Delad livmoder?