• Bliglin

Delad livmoder?

Efter påbörjad utredning och VUL konstaterade gynekologen att jag har delad livmoder. Alltså två hålrum i livmodern i stället för ett som är det normala. Detta är tydligen ganska ovanligt och beror på att livmodern under fosterutvecklingen (alltså när man själv var ett foster) alltid är tvådelad på ett tidigt stadium för att sedan "smälta ihop" till en livmoder lite senare i fosterutvecklingen. På en del foster misslyckas fusionen och kan leda till en s. k hjärtformad livmoder med en vägg som delar av livmoderhålan, helt eller delvis.
    I mitt fall handlar det om att jag har två hålrum.

Enligt gynekologen innebär det större svårigheter att bli gravid och en hel del komplikationer under graviditeten. Vanligt med missfall, prematurfödslar, att barnet ligger i säte och i de allra flesta fall blir det frågan om kejsarsnitt - förutsatt att man alltså lyckas bli gravid.

Jag har letat information om detta men hittar inte så mycket och är nu ganska oroad och olycklig Jag hoppas att någon på detta forum som kanske har samma "missbildning", eller känner till något om detta, kan dela mer er av era erfarenheter! Vet du någon med denna typ av livmoder som lyckats få barn?

Och jag kan tillägga att jag har alltid haft regelbunden menscykel och ägglossning så att för mig fanns det ingen chans att misstänka detta, annat än att jag naturligtvis funderat på varför jag inte blivit gravid på flera års försök. (Men det har ju många andra inte heller lyckats med utan att de för den skull har detta problem)

Jag är väldigt tacksam för svar av alla som känner till detta fenomen. Jag orkar dock inte svara på frågor från folk som aldrig hört talas om detta förut, hoppas ni förstår.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Delad livmoder?
  • Bliglin

Hej tjejer! Och Hej Kimmis! Kul att höra om ännu en som lyckats bli gravid!

Hur går det för dig Mitsuko? Eller har din bebbe ingen brådska att komma ut?

Hoppas ni alla haft en bra helg! Vi har haft en skön helg och käkat med goda vänner och också hunnit med en vända i tok-trängsel på IKEA. Jag försöker hålla modet uppe och tänka på annat än hur jag ska bära mig åt för att bli gravid... men måste erkänna att jag har mina rejäla dippar... Men skam den som ger sig

Märkligt att jag orkade hålla modet uppe i flera år av försök utan utredning, men så snart jag hoppat på utredningståget så vill jag veta ALLT omedelbart om mitt underliv och min fertilitet!? Märkligt hur man fungerar liksom... *försöker tala mig själv till rätta*

Kram på er!

• Bliglin

Läste just mitt eget "hejsansvejsan"-inlägg och insåg att jag låter som Okänsliga-Olga.
    Kimmis: Jag är ledsen att du förlorade din son! Jag hoppas att du får gå hela vägen nästa gång.
    Kram igen B

• Ciccilionaa

... jag blir faktiskt lite chockad av att läsa att det skulle vara svårare att bli gravid samt en större risk vid graviditet!!

Jag har själv en 2-delad livmoder...
    Visserligen är vår son ett mirakel pga en massa annat skit: t ex tumörer på äggstockar, helt förstörda och ur-funktion: äggledartrattar, ingen kontakt mellan äggstockar och äggledare pga det, 3 stora operationer där man tagit bort större delen av ena äggstocken och lite av den andra, sammanväxningar, sammanväxt livmoder med tarm, en trasig äggledare pga tidigare vriden äggledare, cystor mm mm....

Jag blev mirakulöst gravid trots alla odds. Oförklarligt nog har jag världens finaste son.
    Mitt under alla sjukhusvistelser fick jag veta att jag hade en konstig livmoder. Det var aldrig ngn som sa ngt om det och ej heller att det skulle innebära ngt.
    Det enda jag fick veta av min doktor (på Special Gyn, på Odenplan) var att det KANSKE skulle kunna innebära att bebisen skulle ligga mer på ena sidan.
    När jag fick höra det målade jag upp världens "scenario" och berättade för min dåvarande chef att jag inte var säker på hur länge jag skulle kunna arbeta... kanske bara ett litet tag trodde jag.
    Jag arbetade till ca v 34, blev sedan sjukskriven pga foglossning, karpaltunnelsyndrom samt vatten.

Men som jag förstår det i efterhand så är ju livmodern en otroligt töjbar/elastisk "ballong".. så det var aldrig ngn som sa ngt om just det.

Konstigt det du skriver, och ännu konstigare att inte en enda av alla de doktorer som jag haft sagt ngt om det???

Lycka till!
    Som sagt om jag med alla mina brister och fel lyckades få ett litet mirakel, så visst banne mig ska du också kunna få det.

Vi är nu just i ivf-svängen, testdag 19okt, för att hoppas hoppas kunna få ett syskon till J.

Lycka till, kramar, kramar, hoppas min historia får upp dit hopp lite!!!
    C

• Mitsuko

Bliglin- nej ingen bebis på utgång ännu=) men snart hoppas jag! fast jag vill först hinna få min journal från Mora ( där de först upptäckte min livmoder ) och det tar säkert några dagar, men sen så är det fritt fram!
    ska givetvis rapportera om allt de sagt och hur det gick här när jag kommer hem från bb=)

Ciccilionaa- ja visst är det knäppt, alla läkare verkar ha sina egna teorier. man blir knäpp till slut alltså över alla olika saker man får höra! Med det är väl för att det är så ovanligt då...vad vet jag=) men men va skönt att du har en underbar son och att allt gått bra.
    Har du 2 mynningar i livmodertappen också?det har nämligen jag, så livmödrarna är verkligen helt separata från varandra.
    tänkte bara höra om det var något som komplicerade det hela vid förlossningen eller om det över huvud taget var något bekymmer efersom 2 har 2 livmödrar. ska ju snart in jhag med så jag funderar en del på det där,,,om det blir precis som en vanlig förlossning eller??

• Mitsuko

ciccilionaa- på sida 4 har du en länk, klicka på den. jag har förmodligen bild 74 eller 76 (råder delade meningar om det=)
    hur ser din ut ..sorry lite intim fråga kanske...

• Mitsuko

sorry- 77 eller 76 ska det vara

• Ciccilionaa

Får leta fram mina gamla journaler för att se vad det egentligen står.
    Jag har inte riktigt brytt mig om det så mycket i och med att jag har lille J, och aldrig hört om att det skulle vara några hinder för ny graviditet... men nu kanske det blir aktuellt att läsa och se inför pågående/kanske kommande ivf.
    C

• Bliglin

Hej tjejer! Och hej Cicciliona! Och grattis till ditt mirakel!

Hur går det Mitsuko? Fått dina journaler ännu.. eller vankar du redan av och an på BB?
    Jisses så spännande. "Vår" första bebis på denna tråd ska födas i dagarna.

Här är det också lite uppåt. Min gynläkare ringde igår och meddelade att jag får kontraströntgas efter nästa mens då provsvaren visade att jag hade lite bakterier som ska "dräpas" först. Passade på att fråga lite om min livmoder, men hon kunde inte riktigt svara... utan menade att "det är ju det vi ska se på röntgen". Klokt svar! (bara dumt att spekulera ju) Men hon sa iaf att jag såg ut att ha "tjock" vägg mellan rummen... och att hon lutar åt att jag har biconaris och inte septum. Hon sa också att ett nästa steg kan bli att hon för in en kamera och tittar noggrannare, hon pratade även om ev op. Så nu känns det hoppfullt igen. Jag frågade också VARFÖR det skulle vara svårare att bli gravid (se Ciccilionas inlägg) men fick inget egentligt svar på den frågan. Frågade också om det är vanligt med missbildade äggledare i kombination med missbildad livmoder, men fattade som att hon inte sett ngt sådant tydligt samband.
    (Däremot sa hon förekommer det att kvinnor med livmodermissbildningar också har "konstigheter" med njurar, urinblåsa etc, men det har jag iaf inte märkt av att jag skulle ha... det har jag också lyckats läsa om på nätet men det verkar vara ÄNNU sällsyntare än själva livmodermissbildningen)

Hon fick mig dessutom att lova att inte ta endags-antibiotika kuren förrän jag får min nästa mens för att inte riskera att jag tar den och samtidigt är gravid... vilket ju betyder att hon INTE utesluter möjligheten att jag KAN bli gravid för egen maskin denna månad (jag vet, rangligt halmstrå att gripa tag i)
    Kram på er!

• Bliglin

Åhå, ser att du är online Mitsuko... och alltså inte på BB. Eller förresten, vad vet jag, de kanske har trådlösa nätverk i förlossningsalarna numer

Skickar en lyckospark till dig inför stundande förlossning! Inte för att jag tror att du behöver den, det går säkert JÄTTEBRA! Kram B

• Mitsuko

hej bliglin- du verkar ha fått en bra gynläkare=)
    ja här går man och väntar och trampar...det är såå långtråkigt nu!
    bb får säkert vänta på mig känns det som=(
    men hoppas hoppas det sker SNART!!!

kram

Svar på tråden Delad livmoder?