• Bliglin

Delad livmoder?

Efter påbörjad utredning och VUL konstaterade gynekologen att jag har delad livmoder. Alltså två hålrum i livmodern i stället för ett som är det normala. Detta är tydligen ganska ovanligt och beror på att livmodern under fosterutvecklingen (alltså när man själv var ett foster) alltid är tvådelad på ett tidigt stadium för att sedan "smälta ihop" till en livmoder lite senare i fosterutvecklingen. På en del foster misslyckas fusionen och kan leda till en s. k hjärtformad livmoder med en vägg som delar av livmoderhålan, helt eller delvis.
    I mitt fall handlar det om att jag har två hålrum.

Enligt gynekologen innebär det större svårigheter att bli gravid och en hel del komplikationer under graviditeten. Vanligt med missfall, prematurfödslar, att barnet ligger i säte och i de allra flesta fall blir det frågan om kejsarsnitt - förutsatt att man alltså lyckas bli gravid.

Jag har letat information om detta men hittar inte så mycket och är nu ganska oroad och olycklig Jag hoppas att någon på detta forum som kanske har samma "missbildning", eller känner till något om detta, kan dela mer er av era erfarenheter! Vet du någon med denna typ av livmoder som lyckats få barn?

Och jag kan tillägga att jag har alltid haft regelbunden menscykel och ägglossning så att för mig fanns det ingen chans att misstänka detta, annat än att jag naturligtvis funderat på varför jag inte blivit gravid på flera års försök. (Men det har ju många andra inte heller lyckats med utan att de för den skull har detta problem)

Jag är väldigt tacksam för svar av alla som känner till detta fenomen. Jag orkar dock inte svara på frågor från folk som aldrig hört talas om detta förut, hoppas ni förstår.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Delad livmoder?
  • Bliglin

Ja jag håller tummarna för dig Chania! Och jag förstår att du lääängtar Mitsuko!
    (jag med längtar till din BF, är så spännande blir det med vaginal förlossning eller snitt, eller vet du inte?)

Och fastän jag är tok-nervös, såklart, så längtar jag också till min kommande röntgen... för jag tyckte att mina "livmödrar" såg helt runda ut på skärmen och rejält avgränsade från varandra, typ som att det var lika långt mellan rummen som rummen själva var breda!? Så nu undrar jag förstås om man borde kunnat sett på VUL var äggledarna mynnar ned (om de nu gör det vill säga) och om mina rum är extra små!? ja, jag har tusen frågor som ni märker och jag har ju aldrig ens sett en VUL-skärm innan så jag har ingen aning om hur en normal livmoder ser ut... har ju inget att jämföra med liksom

• Bliglin

Hoppsan, hann inte se ditt inllägg Chania. Nä, jag har ingen skiljevägg i dess rätta bemärkelse... se inlägget ovan

• Humpteedumptee

Bliglin: det var så lite så . Kommer som sagt inte ihåg så mycket, men jag var helt fascinerad av det faktum att man kunde ha två! Hade aldrig hört talas om det innan.

• Mitsuko

chania- nej de sa bara lev som vanligt. jag trodde också det skulle bli lite extra kollar osv osv. specia mödravård. men icke. här tycker man inte att det behövs...skumt ja att de anser sååå olika.

Bliglin- jag tycker att det låter som att du har en livmoder med 2 hålrum, alltså skiljevägg. men jag har ju ingen aning. skriv gärna och berätta hur det går sen.
    hoppas du får svar på alla dina frågor.
    TIPS! skriv ner frågorna innan, för när du väl sitter med en läkare glömmer man lätt bort dem=)
    nej det blir vanlig förlossning om inget annat händer nu då, för bebis är fixerad och allt verkar normalt.

• Bliglin

Oj, Mitsuko, nu blev jag fundersam. Gynläkaren sa att jag hade två hålrum och det såg också ut så på skärmen... dock sa hon ingenting om skiljevägg (och jag trodde att om man har skiljevägg så ser det ut som ett "hjärtformat rum med ett "streck" (skiljevägg) någonstans i rummet.)

Som sagt, det såg ut som två runda hålor med lika långt avstånd emellan som hålornas diameter

Men ditt VUL ser alltså helt annorlunda ut än hur jag beskrev mitt?

japp, jag skriver ned frågor så pennan glöder

• Mitsuko

biglin- ne förlåt, alltså jag har ju ingen aning, jag bara tycker att det låter så när man säger att man har 2 hålrum. men det är sant. hon borde ju sagt ordet skiljvägg också..
    det kanske finns en till variant..som blir döpt till
    Bliglin livmoder=) ha ha

nej jag har faktiskt ingen aning hur min ser ut på vul, för det har jag aldrig sett själv med egna ögon, de har bara ritat åt mig och förklarat..
    men efter denna grav ska jag banne mig ha en ordentlig undersökning. för en del läkare jag vart hos säger attd e inte se den andra osv...men det kan ju vara för att den inte växer med den andra livmodern nu utan ligger lite gömd bakom...
    vi får se.

kram

• Bliglin

Ja kramar tebax allihopa!

Jag måste koppla ned och jobba undan lite nu (Jag vet, trist med söndagsjobb men när man skjuter på jobbet så får man skylla sig själv ;)

Men sitter här med lätt förhöjd puls och skriver och läser allt vad jag kan. Det är verkligen spännande! Och man får öva sig i tredimensionellt tänkande

Jag tänker mig livmodern som ett litet gråpäron. (Måste ha läst någonstans om den jämförelsen i storlek iaf!?) Alltså hela "livmoderorganet". Och att själva hålrummet då, på en normal alltså, är som om man hade kunnat gröpa ur hela kärnhuset och lite till?... Och att min i stället är som att man har gröpt ur två helt separata rum ur samma päron och att de båda därmed är mindre än ett normalt hålrum.

Och att en "hjärtformad med skiljevägg" är som om man gröpt ur kärnhuset på båda sidor om mitten men lämnat själva "kärnhusväggen" kvar...

Jag kanske är helt ute och cylkar här... men nu börjar (kanske?) förstå att ni har två "päron"?

Hoppas ni står ut med mina liknelser...

Måste koppla ned nu. Kram och trevlig söndag!

• Bliglin

Sorry, kommer ett inlägg till här... men jag blir så full i skratt åt min egen liknelse

Snacka om att prata om äpplen och päron *fniss*

• Bliglin

Usch! Blir så arg på mig själv, så gick det med det jobbandet... kunde nämligen inte helt koppla bort tankarna på min märkliga livmoder så jag har tagit alldeles för många jobb-pauser och surfat runt och letat info om detta. Varför är tålamod inte min bästa gren!?
    På torsdag får jag ju förhoppningsvis svar på mina frågor.

Detta är det mest detaljerade info jag hittat:

Uterus bicornis = tvådelad livmoder (är antagligen den variant som jag har).

Uterus septus = livmodern delas itu av en skiljevägg, s k septum.

Uterus unicornis = endast hälften av livmodern har utvecklats och är därmed mindre än normalt.

Tänkte att ngn annan kanske också funderat vidare på detta...

• Bliglin

Hej igen!

Även om alla kanske inte är lika vetgiriga och "besatta" av att ta reda på fakta på grund av bristande tålamod så kan jag nu tipsa om en websida som beskriver detta väldigt bra. Kolla på denna sida och scrolla ned lite så finns bra teckningar över olika missbildningar av livmodern.

www.embryology.ch/anglais/ugenital/patholgenital05.html

Har själv gett mig diagnosen: Uterus bicornis unicollis
    Återstår att se om det stämmer efter jag varit på kontraströntgen

Svar på tråden Delad livmoder?