• Bliglin

Delad livmoder?

Efter påbörjad utredning och VUL konstaterade gynekologen att jag har delad livmoder. Alltså två hålrum i livmodern i stället för ett som är det normala. Detta är tydligen ganska ovanligt och beror på att livmodern under fosterutvecklingen (alltså när man själv var ett foster) alltid är tvådelad på ett tidigt stadium för att sedan "smälta ihop" till en livmoder lite senare i fosterutvecklingen. På en del foster misslyckas fusionen och kan leda till en s. k hjärtformad livmoder med en vägg som delar av livmoderhålan, helt eller delvis.
    I mitt fall handlar det om att jag har två hålrum.

Enligt gynekologen innebär det större svårigheter att bli gravid och en hel del komplikationer under graviditeten. Vanligt med missfall, prematurfödslar, att barnet ligger i säte och i de allra flesta fall blir det frågan om kejsarsnitt - förutsatt att man alltså lyckas bli gravid.

Jag har letat information om detta men hittar inte så mycket och är nu ganska oroad och olycklig Jag hoppas att någon på detta forum som kanske har samma "missbildning", eller känner till något om detta, kan dela mer er av era erfarenheter! Vet du någon med denna typ av livmoder som lyckats få barn?

Och jag kan tillägga att jag har alltid haft regelbunden menscykel och ägglossning så att för mig fanns det ingen chans att misstänka detta, annat än att jag naturligtvis funderat på varför jag inte blivit gravid på flera års försök. (Men det har ju många andra inte heller lyckats med utan att de för den skull har detta problem)

Jag är väldigt tacksam för svar av alla som känner till detta fenomen. Jag orkar dock inte svara på frågor från folk som aldrig hört talas om detta förut, hoppas ni förstår.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Delad livmoder?
  • Bliglin

Vad roligt att vi har en alldeles egen tråd nu

Jag är lite nere just nu dock men återkommer nog imorgon!
    Kram tjejer!

• saol

Bliglin, trist att du känner dig nere Förstår att det är jobbigt att vänta när man bara vill ha ett klart besked! Hoppas att det känns lite bättre imorgon och att du får göra din röntgen så snart som möjligt...
    Stor KRAM!!!!!!!!!

• Chania

Bliglin

Var det imorgon du skulle göra din kontraströntgen?

• Bliglin

Bidde ingen kontraströntgen gyndoktorn hörde inte av sig.

Men jag har deppat färdigt över det så nu tar jag nya tag och väntar tills nästa månad i stället.
    Ska lämna blodprover åtminstone om ngn vecka... så det går ju sakta framåt hur som helst.

Men är så glad över att höra om Cisa och Mitsuko som lyckats! Så det är nog inte omöjligt för oss andra heller... det är väl bara det där tålamodet som behöver vässas lite...

• Mitsuko

bliglin- morr, det var synd!
    Själv bad jag om att få ut min journal idag och finner till min fasa 3 olika diagnoser=)
    på ett ställe står det att jag har uterus didelphys, på ett annat står det uterur bicornus och en har skrivit att jag har ett septum som gå hela vägen upp.....hmmmm...ja det är väl bara att välja vilken man vill ha då=)

sen står det i alla fall på flera ställen att jag har 2 mynningar på porti, vilket jag tror betyder att jag har 2 mynningar på livmodertappen...vad tror ni?
    undrar vad det innebär? men enligt de där bra bilderna på den där sidan någon satte in här för några sidor sen så verkar det ju kunna vara så, att man har 2 vägar ner...

hmmm återstår bara att höra vad de skrev i Mora när jag undersöktes där...blir intressant..kanske en 4 variant! suck

• Mitsuko

hmm hittade ännu en variant i min journal...
    "uterus möjligen treskiktsendometrium....."

hmmm vad är då detta?

• Bliglin

Aj aj aj, nu är jag här igen... Jag KAN tydligen inte hålla mig härifrån
    (Hade bestämt mig för att inte tänka på min livmoder ett tag)

Heja Mitsuko! Duktigt att begära ut journalerna, även om du kanske bara blev mer förvirrad.
    Jag tycker att det låter som att du har Uterus bicornis bicollis, dvs figur 77. av bilderna på länken jag lade in tidigare i tråden.. med två mynningar i samma tapp. (om du inte har två livmodertappar förstås!?)

Och figur 77 verkar ju onekligen vara det "bästa" alternativet, då är det varsin gång till varsitt rum och kanske minst risk för komplikationer(?)

Anteckningen om "treskiktsendometrium" tolkar jag som att det INTE är frågan om septum, utan om bicornis och då blir det ju ett endometrium (livmodervägg) i tre skikt, dvs mot ytterkanterna och i väggen som delar av de två rummen... för även om mittenväggen inte är ett "septum" så är det ju en delvis "gemensam vägg" för de två "livmödrarna". Så jag gissar att det bara är ett förtydligande av att du har en "bicornis".

Nu har jag med börjat längta tills det blir dags för dig. Så jag hoppas verkligen att du orkar komma in här och rapportera efteråt (sedan du hämtat dig efter förlossningen såklart).
    Tänk att du snart ska ha en liten bebis!!!

Jag är lite nyfiken också på din mage! (men jag har full förståelse för om du kanske inte vill berätta på detta publika forum). Ser den ut precis som en vanlig gravidmage eller ligger den mer åt ena sidan liksom?

Jag funderar mig verkligen snurrig på detta. Ena ögonblicket blir jag så peppad av era erfarenheter att jag nästan lyckas lura mig själv att: "det är väl bara att nuppa på, både Mitsuko och Cris och några fler har ju blivit gravida "
    Så i nästa ögonblick så kommer jag på att "ja just ja" det har ju inte blivit ngt på tre år...så risken att ngt är fel är nog ganska stor...
    Men så tänker jag att det kanske är en oturlig slump
    Å sedan så bannar jag mig själv igen och tänker att det troligaste nog är att jag har sammanväxningar som Chania...

Men denna tankespiral leder hela tiden ner i samma bägare av ovisshet. Jag vill VETA NU!
    Måtte jag snart samla ihop tillräckligt med tålamod för att orka vänta på kontraströntgen och samtal med gynekologen etc. Frågan är väl ens om jag kommer att bli klokare då...med tanke på alla dina diagnoser Mitsuko.
    Hå hå ja ja. Nu SKA jag göra en tankepaus... och tänka på annat.
    Kram på er!

• Mitsuko

Bliglin- du skulle bara våga att sluta titta in här...du gör mig klokare än alla läkare jag träffat ska jag tala om för dig!
    Tack för förklaringen och tankegången ovan=)
    Klart jag delar med mig av min mage, kanske kan jag bidra emd något till dig med...hopp om inte annat!

Min mage ser ut precis som vanligt, som en vanlig grav mage. förut så låg livmodern väldigt långt till vänster hela tiden, men det kunde de göra sa bm, men magen s¨åg ut som vanligt för det=)

En läkare hade dessutom skrivit i journalen att " tidigare anteckningar ang uterus bicornis finns ej utan det är det är pat som själv talat om detta"
    hmm han missade visst 10 sidor av journalen då det hela tiden återkommer anteckningar om detta...SUCK!

• cisa

Wow, ni har verkligen grym koll på det medicinska. Kan ju bara meddela att min mage var jättesned.

• Kimmis

Hej hej!
    Jag har också två livmödrar, med två livmodertappar och slidor också dessutom!
    Jag blev gravid på första försöket, men förlorade min son i vecka 21, men inte pga dubbel livmoder utan pga en infektion.
    Min läkare har sagt att jag inte kommer ha svårare än nån annan att bli gravid.
    Enda skillnaden är att jag kanske kommer att föda för tidigt.
    Men läkarna kommer att ha stenkol på mig under nästa graviditet, så det ska nog gå bra
    Min Theo låg i den högra livmodern och kom ut genom höger tapp, så jag har väl också förmodligen två separata.
    Min läkare sa att vi kommer att göra en bäckenröntgen och att jag kanske kommer att bli snittad nästa ggn, men det är pga att jag bara är 148 cm kort.
    Det ska nog gå bra för dig!
    Jag håller modet uppe iaf, för jag hade inga problem över huvudtaget under den här graviditeten, förutom just när förlossningen satte igång.
    Håller tummarna för er nu!

Svar på tråden Delad livmoder?