• Bliglin

Delad livmoder?

Efter påbörjad utredning och VUL konstaterade gynekologen att jag har delad livmoder. Alltså två hålrum i livmodern i stället för ett som är det normala. Detta är tydligen ganska ovanligt och beror på att livmodern under fosterutvecklingen (alltså när man själv var ett foster) alltid är tvådelad på ett tidigt stadium för att sedan "smälta ihop" till en livmoder lite senare i fosterutvecklingen. På en del foster misslyckas fusionen och kan leda till en s. k hjärtformad livmoder med en vägg som delar av livmoderhålan, helt eller delvis.
    I mitt fall handlar det om att jag har två hålrum.

Enligt gynekologen innebär det större svårigheter att bli gravid och en hel del komplikationer under graviditeten. Vanligt med missfall, prematurfödslar, att barnet ligger i säte och i de allra flesta fall blir det frågan om kejsarsnitt - förutsatt att man alltså lyckas bli gravid.

Jag har letat information om detta men hittar inte så mycket och är nu ganska oroad och olycklig Jag hoppas att någon på detta forum som kanske har samma "missbildning", eller känner till något om detta, kan dela mer er av era erfarenheter! Vet du någon med denna typ av livmoder som lyckats få barn?

Och jag kan tillägga att jag har alltid haft regelbunden menscykel och ägglossning så att för mig fanns det ingen chans att misstänka detta, annat än att jag naturligtvis funderat på varför jag inte blivit gravid på flera års försök. (Men det har ju många andra inte heller lyckats med utan att de för den skull har detta problem)

Jag är väldigt tacksam för svar av alla som känner till detta fenomen. Jag orkar dock inte svara på frågor från folk som aldrig hört talas om detta förut, hoppas ni förstår.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Delad livmoder?
  • Ciccilionaa

Mits.. Mina tummar är nu blå! har det kommit ut ngt litet kärleksknyte än?!?!!?!!

B: jo de sätter in ett redan "befruktat embryo", men de tar det till livmodertappen (tror jag) och sen får den klara sig bäst den vill (tror jag-bara spekulationer).
    I alla fall, så vet den doktorn som gjorde ivf:n nog inte så mycket om min livmoder, tror jag för jag hann bara träffa honom ca max 5 min, under själva införandet, och sen aldrig mer, så jag tror inte han visste ngt. Och definitivt visste han inte vilken "del av alla mina livmödrar" som sonen legat i, för den infon har varken de eller jag. (kanske i ngn journal jag har ngnstans, men ivf är gjort i Uppsala, jag gick på Mödravård på Odenplan och födde på BB Stockholm...

Lycka till B och håller tummarna för dina hormonvärden!
    (Håller med trodde jag var ensam i världen om att vara "missbildad"- skönt att det finns medsystrar!

Kram kram C

• Ciccilionaa

Helt jätteotroligt men jag fick ett + på sticka imorse!!
    Åh älskade lill* liv!
    Hoppas du vill stanna i mammas stora mjuka mage!

• Bliglin

FANTASTISKT Cicciliona!

Oj så roligt! Det är klart det lilla fröet ska stanna hos dig. Kram!

• saol

Stort GRATTIS till dig Cicciliona!!! Blir så glad av att läsa om ditt +!

Bliglin, skönt att du fått en ny tid för din röntgen iaf. Försök att inte oroa dig för mkt, det kommer att gå bra! Hoppas även ditt hormonprov var normalt...

Blir lite konfunderad av det jag läser i tråden angående graviditet. Kan det vara så att det är svårare att bli gravid om man har en missbildad livmoder? (Jag trodde enbart det innebar större risk för missfall.)

Ha en skön kväll allihop och kram på er!

• Bliglin

Kollar in bara för att önska er en trevlig helg! Åsså spejar jag runt lite för att se om Mitsuko är tillbaka... men icke sa nicke. Spännande!
    Kram tjejer!

• H30

Grattis Ciccilionaa! Vad spannande!

Maste lasa pa lite mer om det har tror jag. Kanns bra att veta om det ar svarare att blir gravid eller/och storre risk for missfall med tva livmodrar. Jag kanske maste forsoka bli friad till snart och satta igang med verkstaden.. ;) Nej, men allvarligt sa borjar jag bli lite orolig nu nar jag passerat 30 och inte planerar att borja forsoka inom det narmaste aret i alla fall.

• Mitsuko

Oj, glömde skriva här igår när vi kom hem=)
    Vår "lilla" SONJA kom i måndags natt=) 4415 g ,...med sugklocka för jag var för värksvag efter 17 timmar med värkar!
    Men oj vilken upplevelse..shit...

kram

• Ciccilionaa

Grattis Mitsuko!!
    En ny liten älskling till världen!
    C

• Chania

Mitsuko

Ett stort GRATTIS till dig med! Vad underbart att allt gick bra!!

Svar på tråden Delad livmoder?